Tältplats nära Halmstad för bilcamping?

Hejsan

Jag förstår att folk kanske inte gärna slänger ut sina smultronställen på nätet (skriv gärna PM isf), men jag skulle önska tips om fina platser att slå upp tält i närheten av Halmstad. Jag och familjen ska dit på besök, och tänkte ta en övernattning i tält. Det behöver inte vara anordnad tältplats med vindskydd utan bara plats för att parkera bilen och sätta upp tältet i någorlunda anslutning. Gärna tillräckligt avstånd från Halmstad för att minimera risken att invaderas av folkölsfestande moppegäng.
 
Råd 1: Stanna bara över natten om ni vildcampar.

Råd 2: Kommersiella campingar är att föredra.

Råd 3: Var beredda på att bli avvisade om ni inte lyckas parkera utom synhåll. Bra infartsvägar är ofta bommade.

Råd 4. Har sett att folk campat nära trevägskorsningen av traktorvägen norr om Olovsgård vilket ligger söder om Heberg och E6 exit 48 eller 49. Se karta.

Risk att det numera är bommat där.

Thure
 

Bilagor

  • Screenshot_2019-04-15-12-19-30.jpg
    Screenshot_2019-04-15-12-19-30.jpg
    75.8 KB · Visningar: 762
I de tämligen tätbefolkade trakterna kring Halmstad torde markägarna vara mycket trötta på svartcampare, i synnerhet sådana som kommer med bil och det är fullt förståeligt att man stänger av så mycket som möjligt med bommar och staket (och du kan nog räkna ut varför).
Använd någon av de många officiella campingarna som finns runt Halmstad. Ska du svartcampa så använd cykel eller vandra och gör det i glest bebodda trakter.
 
I de tämligen tätbefolkade trakterna kring Halmstad torde markägarna vara mycket trötta på svartcampare,

Har jag missat något? TS nämnde att övernattning skulle ske en natt. Faller inte det inom allemansrätten? Begreppet svartcampare låter lite taggigt, tycker jag. Man har väl rätt att övernatta i enlighet med allemansrättens förutsättningar?

Sedan är det väl en annan sak att man kanske inte ska förvänta sig iordningställda tältplatser av ren välvilja, men att använda termen svartcampare... hm, det kräver nog tillvänjning för mig.

Det finns väldigt mycket glesbygd i närheten av Halmstad (särskilt österut), där få människor frilufsar, så du är välkommen! Kolla in rastplatser längs Hallandsleden, det finns en helt OK hemsida för den.
 
Allemansrätten gäller INTE för bilar och andra motorfordon.
Sedan har vi kanske tolkat begreppet "nära halmstad" lite olika. Uppåt och över gränsen till Småland är det ju glesare med människor.
Kan också berätta att jag har nära släkt som är lantbrukare/skogsägare i norra Skåne och vet vilket elände dom har att röja upp efter bilburna "campare", för att inte tala om vad vissa husbilåkare lämnar efter sej.
Och du kan nog inte drömma om vad deras kor och får har fått sätta i sej och vilka konsekvenser det har fått.
M a o har jag den djupaste förståelse för mark - och djurägare som gör sitt yttersta för att hålla fordonsburna personer borta från sina marker!
 
Allemansrätten gäller INTE för bilar och andra motorfordon.
Sedan har vi kanske tolkat begreppet "nära halmstad" lite olika. Uppåt och över gränsen till Småland är det ju glesare med människor.
Kan också berätta att jag har nära släkt som är lantbrukare/skogsägare i norra Skåne och vet vilket elände dom har att röja upp efter bilburna "campare", för att inte tala om vad vissa husbilåkare lämnar efter sej.
Och du kan nog inte drömma om vad deras kor och får har fått sätta i sej och vilka konsekvenser det har fått.
M a o har jag den djupaste förståelse för mark - och djurägare som gör sitt yttersta för att hålla fordonsburna personer borta från sina marker!

Jag får erkänna att jag inte hade nån koll på det. Hänvisa gärna till källa så jag kan läsa på om detta, och hur långt måste man enligt denna tolking gå från bilen för att få tälta?
Tanken var väl främst tältplatser i anslutning till vandringsleder eller naturreservat där tältning är tillåten, men dit man ändå kan ta bilen, men även tips om andra fina platser om det finns.

Vad gäller avstånd från Halmstad så tänkte jag mej en 20-30min körning som lagom avstånd. Tanken är att bara stanna över natten, och kommersiell camping är inte aktuellt, då det är naturupplevelse och avskildhet vi är ute efter. Ska vi sova på campingplats kan vi lika gärna ta hotell istället.
 
Senast ändrad:
[...]
Det finns väldigt mycket glesbygd i närheten av Halmstad (särskilt österut), där få människor frilufsar, så du är välkommen! Kolla in rastplatser längs Hallandsleden, det finns en helt OK hemsida för den.

Tack för tipsen om hallandsleden. Jag hade dock lite svårt att hitta var lägerplatserna fanns via mobilsidan. Går det att se på nåt smidigt sätt som jag missat?
 
Googla på "allemansrätt". Gäller fotgängare och (tror jag) också ridande och cyklande. Ger rätt att beträda annans mark utan att störa eller förstöra och enligt praxis en natts övernattning utom syn- och hörhåll från boende.
Vad gäller bilar och andra fordon så läs gärna terrängkörningslagen.
Och markägare har full rätt att stänga av skogvägar och liknande på sina marker för att stoppa obehörig fordonstrafik.
 
Googla på "allemansrätt". Gäller fotgängare och (tror jag) också ridande och cyklande. Ger rätt att beträda annans mark utan att störa eller förstöra och enligt praxis en natts övernattning utom syn- och hörhåll från boende.
Vad gäller bilar och andra fordon så läs gärna terrängkörningslagen.
Och markägare har full rätt att stänga av skogvägar och liknande på sina marker för att stoppa obehörig fordonstrafik.

Jo, jag är medveten om allemansrätten. Jag har även nyligen läst tolkningen är att man får parkera intill väg om man inte hindrar trafiken. Eftersom jag aldrig hört talas om din tolkning innan så tar jag gärna emot länkar med info om att man inte får ta bilen ut till naturen när man ska tälta och vad detta grundar sig i. Att man inte får köra bil i skogen enligt terrängkörningslagen är jag medveten om, men det var ju givetvis inte heller tanken.
 
Jag får erkänna att jag inte hade nån koll på det. Hänvisa gärna till källa så jag kan läsa på om detta, och hur långt måste man enligt denna tolking gå från bilen för att få tälta?

Problemet är att hitta nånstans där du får ställa bilen. I närheten av skyltade parkeringar finns det väldigt sällan nånstans man kan/får tälta.

Viktigt också att vara medveten om att i väldigt många kommuner så finns det lokala ordningsföreskrifter som förbjuder camping på allmän mark.
 
Jo, jag är medveten om allemansrätten. Jag har även nyligen läst tolkningen är att man får parkera intill väg om man inte hindrar trafiken.

Låter inte rätt. Du kan inte parkera "intill" en väg utan att köra i terrängen. Och du får inte köra i terrängen, ska du parkera måste du parkera vägen/vägrenen.

Allting som inte är väg är i princip terräng.
 

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...