Vem driver Sverigeföraren / extremt med spam

Jag hjälper också gärna till.
Jag var hyfsat aktiv när "gamla" sverigeföraren drogs igång.
Problemet var precis som John skriver att det krävdes ganska mycket wikivana för att få till bra förarsidor.

I min drömvärld separerar vi den rena informationen om klippor och leder från själva förarsiten och lägger den med en öppen licens, så att den infon kan delas mellan sverigeföraren, 27crags och 8a.nu exempelvis. (och användas när någon gör en fysisk förare också)

Låt infon tillhöra "klätterkollektivet" och Layout, formatering och kringfunktioner (loggar etc) tillhöra respektive plattform.

(Blev jag för IT-nördig nu? Förlåt)
 
Vad kul att det verkar finnas ett intresse! Anledningen till att vi satt igång är ju att vi själva känner behovet, och verkar inte vara själva.

Det vart ett ganska långt inlägg men i stora drag:
  1. Alpha lansering
  2. Copyright
  3. Svar på tidigare inlägg

Alpha lansering
Vi har suttit och jobbat med sidan under veckan nu och vi kommer att göra en liten Alpha lansering i veckan (Målet är måndag kväll, men det vågar jag inte lova). Då får ni gärna klicka runt lite, testa att mata in förare och komma med feedback. Med Alpha menar vi en fas då sidan antagligen kommer att ändra sig nästan dagligen och inte riktigt är redo för att användas i full skala.

I samband med det så tror jag också att vi kan böra bearbeta förbundet och klubbar för att försöka få lite input, då när vi har en konkret plattform att visa.

Copyright
En stor fråga är kring copyright och licenser kring detta. Creative Commons har en licens som jag tycker verkar intressant:
http://creativecommons.org/licenses/by-sa/2.5/se/
Är den ett rimligt alternativ? Finns det andra licenser som är bättre lämpade? Är det hållbart att publicera förare helt utan licens eller finns det nackdelar i detta?

Tidigare inlägg
Någon form av referensgrupp som AriGold nämner kommer vi ha enorm nytta av! Det ska vi se till att styra upp en kanal för. Återkommer till er som uttryckt intresse här i tråden, så ska vi hitta ett bra sätt att kommunicera.

arseniy: Bra tankar! Den sorterbara tabellen har lagts till på att-göra-listan nu. Access info tror vi ändå är bra att presentera "ihop" med själva föraren. Då menar jag inte att vi ska dubblera informationen och jobbet utan snarare lyckas hämta den från accessdatabasen. På så viss är min hypotes att användare faktiskt i större utsträckning kan dra nytta av informationen. Håller med om att facebook och mail är utmärkta kommunikationskanaler, min förhoppning är bara att göra det klart för en klättrare vart man ska vända sig (Rätt klubb dvs). Vad gäller godkännande biten så har vi reviderat lite i den modellen, men den är ganska anpassningsbar så vi kommer nog testa lite olika modellen och välja en bra medelväg.

johnliungman: Vi har tittat på en creative commons licens på materialet. Målet är också att alla ska kunna ändra. Erfarenhet säger bara att det kan vara bra att ha en fördröjning på någon timme där en betrodd grupp kan kontrollera innehållet, så vi undviker skräp-reklam, hat och andra otrevligheter. Vi vill ha det så öppet som möjligt för att hitta tillbaka till var Sverigeföraren en gång var. Det du nämner om UI-nivåer har vi faktiskt byggt in ett första utkast på (en fri sida med samma typ av formatering som det här forumet, samt delar med lite striktare/enklare fält). Rita leder är nått som ligger i vår att-göra-lista. Visionen är att du ska kunna fota en klippa med din mobil och märka ut lederna på plats direkt i mobilen.

GustavOh: Jag håller med. I dagsläget har vi byggt en databas med funktion för inmatning av data. Därtill en web-app som är ren presentation. Presentations delen är helt fristående från databasen och kan bytas ut kompletteras eller så kan andra sidor på sikt använda API:t mot databasen (Det är låst nu för att det finns lite säkerhetsaspekter som måste ordnas) För att bidra till tekniknördigheten kan jag säga att vi har ett Django REST api (Databas sidan) och en Emberjs app (Presentationssidan). Motiveringen till varför vi bygger båda (och inte tex bara en databas) är för att om vi ska få in data måste vi få in användare. Ska vi få in användare måste vi kunna erbjuda användaren något, presentation. En positiv feedback loop alltså. Mer användare ger mer information som ger mer användare.

Tillslut:
Kul det känns med det visade intresset, jag tror det här kommer bli en bra present till klättersverige! Återkommer i veckan med en åtminstone delvis fungerande sida ;)

/Isac
 
En stor fråga är kring copyright och licenser kring detta.

Blir det kopiera & klistra in av innehållet från befintltig Sverigeföraren så är byte från GFDL till CC ett licensbyte som ska utföras av jag vet inte vem, trots att CC är i princip samma licens bara formulerad med mycket mindre bokstäver.
 
Utvecklingar

Jag lovade en prototyp nu i veckan, det kommer att skjutas upp lite. Fast det är inte av en dålig anledning. Det pågår tydligen diskussioner på förbundsnivå kring ett liknande projekt och vi kommer preliminärt att ansluta med vårt projekt dit antagligen. Så därför har vi bestämt oss för att avvakta lite. Misströsta inte, det kommer att bli en ny förare och det kommer att bli bra!
 
Som proffesionell api-centric, django rest & AWS-fanatiker så låter ju detta lysande! Är gärna med på ett hörn när/väl ni kommer igång med nått. Det behövs en bra sajt. Glöm inte rita-topos, rapportera nyturer, ticklist, gradförslag, etc.etc. för att engagera klättrare...

... och sen en personlig önskning: Ett rekommendations-system baserat på "behaviour targeting". D.v.s att appen ger led-tips baserat på data om nån/några annan klättrare gillade och/eller ogillade samma leder som dig i ungefär samma grader i ungefär samma område så ger den förslag på leder du borde klättra ... GUUUD vad jag vill ha en sån funktion (jag kan skriva den också för den delen om bara datan finns) :)
 
Jag lovade en prototyp nu i veckan, det kommer att skjutas upp lite. Fast det är inte av en dålig anledning. Det pågår tydligen diskussioner på förbundsnivå kring ett liknande projekt och vi kommer preliminärt att ansluta med vårt projekt dit antagligen. Så därför har vi bestämt oss för att avvakta lite. Misströsta inte, det kommer att bli en ny förare och det kommer att bli bra!

Det låter oroväckande. Klätterförare lämpar sig bäst för egna intiativ, inte för kommittéarbete. Skall du invänta någon action från förbundet så är jag rädd för att det inte blir någon ny nätförare.
 
Då riskerar det alltså att bli.. lika dåligt som det nuvarande alternativet. Men knappast sämre alltså.
Traditioner i all ära, men i traditionen du hänvisar till så tror jag faktiskt inte man kan inkludera internet. Så det känns som att saker är föränderliga.
 
Sverigeföraren har ersatts med en sida där det står att "vi omkonstruerar sidan", någon som vet vad som händer?
 
Liknande trådar

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...