Ont i knaet!

Pettson; sa:
Vad jag vet finns det ingen entydlig forskning som visar att detta med tejp skulle vara mycket bättre än något annat. Man kan se detta band ganska ofta på idrottare, men ibland undrar jag om inte detta har en mer psykologisk effekt.
Däremot så är det väldigt viktigt att ha en stark lårmuskulatur för att "skydda/avlasta" knäet

Tejp kan fungera som "hjälp-signal". T.ex. om du har sträckt ett ledband så kan tejp hjälpa kroppen genom att när leden belastas, så sträcks tejpen och huden skickar signaler till hjärnan om rörelsen. På så vis kan man få hjälp med att använda rätt muskler för att stabilisera leden. Så, psykologisk effekt är ungefär vad det är.

Ang. Annas skada: Om det inte hjälper, gå till en annan läkare eller ännu helre till en bra sjukgymnast (kolla med kompisar om dom kan rekommendera någon).
 
knäproblem

Jag har också haft stora problem med mitt knä, det började för runt fyra år sen när jag kom hem efter att ha arbetat i alperna en vinter. När jag då skulle ut och springa kom jag runt 2-300m innan jag fick sjukt ont på insidan av det högra knät. Det går över tänkte jag och vilade ett tag. Provade sen igen, lika ont, kändes som någon stack en kniv i knät.

Så jag gjorde hela resan med diverse olika röntgen, rehabiliteringar, kortison och atroskopi. Men det blev inte bättre av det. Nu i januari så gick jag av någon anledning till en naprapat och han konstaterade ganska snabbt att jag var sned i ryggen och bäckenet. På två gånger knäcte han till det och jag har nu inga problem att springa. (Jag har en gång varit till legendaren "Ecken i Edsbyn" men i överig var jag faktiskt ganska skeptiskt till naprapater, kiropraktorer och kotknackare)

Jag har iof inte kommit upp i några stora distanser än (runt 7 km som mest) men skyndar långsamt eftersom det skulle kännas som ett gigantiskt bakslag att få ont igen.

Så jag ger dig rådet att både söka svar inom läkarvetenskapen och den "andra vetenskapen" (vad man nu kallar den), för vissa problem kan tydligen bara lösas av den ena.

lycka till//
mattias
 
Tips för dig med knäproblem

Hej
Såg att det nu fanns möjlighet för någon som upplever eller har upplevt knäproblem ex löparknä, hopparknä att få behandling och knästöd.

Det håller på att testa ett nytt knästöd (se mer här knästöd.se) som kombineras med adekvat behandling en leg. och erfaren behandlare.

Man kan maila intresse till dem

MVH
Markus
 
Har till och från problem med smärta och instabilitet i knäna. Känner ibland även av att korsryggen blir överansträngd efter flera tunga lyft vid tex bohagsflytt eller statisk ansträngning som vid byte av bildäck där man ju är ihopkurad om man utför bytet på uppfarten och inte har tillgång till verkstads-billyft.

I båda fallen har jag en övning som gör stor skillnad. Börjar otränad var 5:e dag med 10 repetitioner utfall på både vänster och höger ben. Har en pall vid sidan för att med handen dämpa ansträngningen i yttersta läget. Kör endast ett set de första 2 veckorna för att inte överanstränga musklerna. Fortsätter vecka 3 och 4 med 2×10 reps. Vecka 5 behöver jag inte längre pallen. Vecka 6 tar jag två hantlar på vardera 5kg och håller i vid övningen. Vecka 8 ökar jag till 7.5 på vardera hantel.

Har vecka 10 inga som helst problem med vare sig rygg eller knän och vad händer? Jag slutar att träna för att jag inte tror mig behöva träningen mer och så är man efter ett par månader på ruta 1 med värkande rygg och knän. Är för övrigt +45 år, + 100kg och +190cm lång. Träningsverken är brutal i rumpa och lår de första veckorna och det är mitt kvitto på att övningen gör vad den skall i berörda muskelgrupper.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
gnobit Ont i knogen efter klättring Träning och hälsa 5
thomalin Ont i bkasidalår/rumpa/korsrygg Träning och hälsa 2
bredviken konstigt ont i vaden Träning och hälsa 3
Trilla Ont i foten!! Träning och hälsa 4
GustavOh Ont i hålfoten? Träning och hälsa 15
Toffs. #¤#%¤ ont i axeln! Träning och hälsa 17
climbermaja Ont i armbågarna?! Träning och hälsa 10
rubing Ont i knät, pga skorna eller pga otränad. Träning och hälsa 4
GustavOh Ont på insidan av knät Träning och hälsa 10
Martin B Ont i benhinnorna.. Träning och hälsa 10
hogdefoo Ont bakom ögat? Träning och hälsa 3
grodanbolle Ont på framsidan av vaden vid löpträning. Träning och hälsa 19
bergholm Ont i höftleden Träning och hälsa 0
Johan es Ont i ryggslutet vid cykling Träning och hälsa 10
plp Ont i ben i på ovansidan av foten vid löpning. Hjälp Träning och hälsa 3
lillskinn Ont i fötterna med nya kängor Träning och hälsa 11
Danne W Ont under trampdynan vid löpning Träning och hälsa 5
Roypeter ont/trött i ryggen när jag springer! Träning och hälsa 4
Mikro ont i ryggslutet efter träning : ( Träning och hälsa 5
thomastg Ont i piriformis Träning och hälsa 4
johan1234 ont i nacken/axlar när jag bär ryggsäck? Träning och hälsa 1
srpp Ont i armbågarna Träning och hälsa 7
JSG ont under hälen Träning och hälsa 17

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...