Behålla vilka Lundhags?

Får jag fråga vad som fick dig att välja 1-lagers istället för 3-lagers?
Jag har använt 1-lagers i 30-40 år, ser ingen som helst anledning att ompröva det.
Torkar lättare om man råkat dränka dojorna i något surhål under marschen, allt
går ju att plocka isär för separattorkning; känga, innersula, raggsockor, strumpor etc...
 
Det är ... vad jag gjorde i slutet av juli; Bilade (2x60+mil tor) upp till Järpen och gick in på
deras fabriksbutik när de öppnade kl. 10 . Provade igenom de modeller som intresserade
mig med de rätta sockorna på fötterna!

Fann inte exakt den känga/lösning jag vill ha - så de får kombinera ihop den åt mig! Det var
ett tips vi fick av Joanna för några år sedan, och jag tog äntligen tag i det och gjorde så nu.

Jag hade med mig mina antika Jämtkängor som exempel på ungefär vad jag ville ha - och i
slutändan kom vi fram till att det får bli svarta enlagers Forest II. Men bara på ett ungefär... ;-)

Det blev ett par Forest II med några specialutformningar för att passa mina fötter med sina tok-
höga vrister... Och när de nu ändå skulle one-off:a ett par kängor så blev det dessutom:
Hälgreppsförstärkningskrokarna från t.ex. Vandra II, och i de översta snörningsplatserna blir
det öljetter (som på gamla Jämtkängan) och inte krokar som deras nutida standard har...

Gissad leveranstid var "tja, i slutet av september?" - och när vi hade kommit så långt:
Så föreslog de att de skulle flytta över mina mjuka sköna läderdelar från Jämtkängorna på
ett par nya cellgummiunderdelar, likadana som de som skulle skapas till mina nya Forest II.
"Ja tack" sa jag bara. Det kan aldrig skada att ha två par sköna Lundhagare...
Och nu idag 11 veckor senare kom paketet!

Ett par Forest II med de one-off-lösningar jag ville ha*. Ser riktigt bra ut! Och sitter bra på foten.
Nu är det bara att börja gå in dem...
*Höga anklar m.m. Om jag kommer att ha någon praktisk nytta av de där extra Vandra-snörnings-
krokarna får framtiden utvisa, de sitter där i alla fall - strax utanför den översta öljetten. Utgörs av en
mycket kraftigare, tvånitad krok jämfört med de vanliga snörningskrokarna... Ett komplement till den
interna HFC-kudden... Likadant så fick jag den översta snörningskroken bytt mot en öljett istället,
det ger bättre styrka och positionering i rosetten. IMHO...

En kul detalj som skiljer mina Forest II från bildexemplet på Lundhags hemsida är att den lilla märk-
lappen med Lundhagstexten i gränsen mellan cellgummi och läder är utbytt mot en liten svensk flagga!

Inga Vibram yttersulor, de här heter Defender och är från Rubbermac.it Vi får se hur de beter sig.

På mina antika Jämtkänga-läderöverdelar har det fästs vad som förefaller att vara likadana cellgummi-
underdelar (less HFC-kuddar) som sitter på mina Forest II, och när jag skriver det här så har jag en av
vardera (osnörd) på fötterna. Den enda påtagliga skillnaden jag känner är att det högre och styvare
skaftet på Forestdojan trycker mer mot underbenet än vad det sedan decennier mjuka skaftet på Jämt-
kängan gör. Och det är både naturligt och väntat. Forestskaften är ~3-4-5cm högre...

Hur mycket mer kostar det att beställa ett par måttanpassade från Järpen?
Mina specialdesignade och one-off-tillverkade Forest II kostade 4000 kronor (inkl moms) vilket är exakt
1000 kronor mer än det listade priset på deras hemsida för vanliga serieproducerade...
Och för ombyggnaden av Jämtkängorna fick jag betala 1500 kronor (inkl moms). Frakten ingick tydligen,
ingen separatspecifikation för den... Extremt prisvärt anser jag eftersom det sannolikt gick åt en till två
mantimmar personaltid i butiken bara att prova dojor och komma fram till att det blir bäst med one-off-
skomakartillverkade. Och sedan måttagningen för detta! Sedan tillkommer skomakarens egen skapande
arbetstid som säkert inte bara är några få minuter och så slutligen: material, maskinavskrivningar och
företagets generella overheadkostnader... Jag tvivlar på att allt det där går ihop fullt ut
- företagets 'traditionsskydd' och 'gott ryktesvård' bär nog en hel del också...
/Odd
 

Bilagor

  • Lundhagarna.jpg
    Lundhagarna.jpg
    64.7 KB · Visningar: 1,307
Om man som jag använder kängorna varje dag på vinterhalvåret, behövs det mer än ett par. Dom behöver torka ut mellan användningarna.
Borsta av snö och torka av kängorna utvändigt. Ställ dom på en pall eller liknande, inte på golvet, inte vid ett element. Och använd för farao inte en skotork!

/John
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Nybörjarvandraren Två jackor för lite alla möjliga behov - men vilka? Kläder 15
holetaker Den eviga frågan - vilka kängor? Kläder 13
Silver Fang Vilka byxor för vandring Kläder 18
Silver Fang Vilka vandringsstrumpor Kläder 24
saraabeiramar Sista minuten innan vandring på Finnmarksvidda: vilka skor? Kläder 4
Vanish Vilka handskar använder ni? Kläder 26
jonkandonkan Vilka tumvantar? Kläder 35
winklerr Vilka skor skulle ni valt? Kläder 14
speedy Vilka är topptillverkarna? Kläder 39
waltruz Vilka byxor är lämpliga för mig? Kläder 42
Smogz Vilka sandaler är bäst? Kläder 18
oloeve Vilka tumvantar ska jag välja? Kläder 16
avslut0908 Vilka kängor? Kläder 4
BJK Vilka strumpor? Kläder 8
Buzzrock Vilka kalsonger? Kläder 45
Vandrare Elsulor, är det något att ha, och i såfall vilka? Kläder 10
Roypeter Vandrarkängor, vilka märken kan man lita på? Kläder 21
AddeKeb Vilka byxor är bra??? Kläder 2
CarolinaS Kängor från Beck- vilka strumpor? Kläder 6
dogmatikern Vilka vantar ska jag välja. Kläder 12
philipalm Vilka skidbyxor ska jag välja? Kläder 17
Wad Vilka skalbyxor rockar mest? Kläder 6
lindau Vilka byxor ska jag köpa? Kläder 4
Vilka sockor? Kläder 13
Plogg High eller mid skaft till nya lundhags? Kläder 11
Gandolforf Lundhags Forest II - fel för mig? Kläder 10
matsgl Lundhags Jaure ii eller Jaure ii Light Kläder 9
komfortPerZonen Lundhags Vandra II Mid vs. Tjakke Light Mid. Eller annat? Kläder 9
Tarmkatt Lundhags Jaure II Kläder 4
Sarano Lundhags Jamtli MS byxor Kläder 0
Elvah Lundhags Wide Kläder 9
evinrude Byxor för vandring, fjällräven lundhags el annat, tips? Kläder 19
Borna Lundhags Tjakke mid. Varma?? Kläder 8
Justontime Lundhags Professional II vs Jaure II Kläder 1
Alucardi Lundhags skalkängor tips nu till vintern Kläder 19
emil-s Smörja även insidan på Lundhags Professional? Kläder 19
Kaskar Lundhags cellgummi Kläder 0
Wolfred Lundhags Forest och sulfråga Kläder 2
Knall Woolpower 400 + woolpower 200 halkar ner i Lundhags Forest II Kläder 6
Davva2 Vintervandra i Lundhags Expedition BC? Kläder 10
Still Alive Dålig kvalitet på Lundhags kängor? Kläder 45
Knall Lundhags vs trailskor Kläder 9
evinrude Sula om Lundhags hos Lundhags eller lokal skomakare? Kläder 7
_Mirella_ Om nyare Lundhags kängor och krympning Kläder 48
Silkofskin Lundhags Mira II - storlek? Kläder 5
Qvarfordt90 Ska jag ge upp Lundhags? Kläder 13
Hoogs Skötsel av Lundhags Forest II, både nu och sen Kläder 17
Chris Lind Lundhags Skare Kläder 1
kungjohan Friluftsbyxor billiga eller fjällräven/lundhags? Kläder 3
FriFågel Hälgreppet i Lundhags Vandra Kläder 5

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...