Skalbyxor

Mina skalbyxor har gjort sitt efter flera års dagligt användande. Har sökt efter nya en längre tid men går bet på grund av de krav jag har: lätta och smidiga och ska fungera året om, dragkedja i benen samt snölås. (just dragkedja och snölås verkar vara en omöjlig kombination). Skalbyxorna jag har haft tidigare var från Tierra och uppfyllde alla krav. Någon som sitter på kunskapen om vart jag kan få tag på något liknande?

Jag fick tips om Tierra roc blanc men de känns mer som en schysst alpinbyxa vintertid och kanske inget att bära med sig på sommarens fjällvandringar. Motbevisa gärna om någon har andra erfarenheter. Tips på andra skalbyxor?
 
Hur mycket får de väga?

Hejsan,

Körde tidigare med superlätta byxor på sommaren och rejälare på vintern, men efter en av dessa superlätta byxor fick ett hål gick jag över till att använda de lite kraftigare vinterbyxorna även sommartid. Byxor med hål är ju som lite otäta :)

Först använde jag mig av Arcteryx Beta AR, http://www.friluftsboden.se/klader/byxor-shorts/arcteryx-mens-beta-ar-pant. 515 gram, GoreTex Pro och med snölås.

Men nu när jag köpte nya i somras bytte jag till Arteryx Alpha AR http://www.friluftsboden.se/klader/byxor-shorts/arcteryx-ms-alpha-ar-pant, som förvisso saknar snålåset, men har en praktisk rem+krok fäste längst ner.

Mycket nöjd med bägge byxorna, men gillar de nya mer. Och personligen saknar jag inte snölåset som jag tycker är i vägen på sommar/höst vandringar

/ Stefan
 
Jag vet inte om de säljs längre, men bergans har ett par brallor som är nära nog perfekta fyrsäsong "på andra hållet" dvs lite för varma under högsommar men som ändå är med i packningen för såna överblöta regndagar.
Storebjörn salopette heter de, fullång dragkedja och dermizax NX som andas vrålbra. Bib som håller snön ute, men som är gjord i mesh och därmed inte blir lika "clammy". Membranet är vävt i stället för punkterat som GT är och har bättre stretch och ånggenomsläpp till samma vattentäthet. Som en perfekt kombo av softshell och skal.
Ser ut som att det är i samma familj som Storen, men lite mer som store-storebror :)

Använde roc blanc i jobbet och håller med, det är lite väl heavy-duty för sommarbruk. Har haft användning av dem mycket sällan sommartid, och då handlar det om fjällsommar en bra bit norr om polcirkeln. Riktigt bra (men tunga) byxor med lite stylish alpinfokus, enda saken jag kan anmärka på är att membranet släpper i grenen under yrkesmässig användning.

Edit: hittade en bild på storebjörn:
 

Bilagor

  • bergans-storebjorn-salopette-men-pants.jpg
    bergans-storebjorn-salopette-men-pants.jpg
    19.3 KB · Visningar: 842
Senast ändrad:
Alpha SL

Eftersom Undvall tipsar om Alpha AR vill jag tipsa om Alpha SL. Inte goretex-pro och inget snölås men dragkedjor som går hela vägen upp (på riktigt), ännu lättare, och för mig vinterdugliga. Det går ju alltid att komplettera med en lös damask om man vill.

Enda negativa jag märkt att krokarna i midjejusteringen ibland skaver litet under avbärarbältet.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Still Alive Skalbyxor med dragkedjor på sidan Kläder 20
Carolientje Skalbyxor för tjejer med långa ben Kläder 3
anejon Skalbyxor för oss med långa ben! Kläder 8
Tannjel Skalbyxor, Tierra ROND PANT Kläder 0
Eriks-alla Skalbyxor med förstärkningar för knän och rumpa Kläder 5
Jmhe Hängslen till skalbyxor Kläder 11
daniel.leviathan Fjällvandring - Skalbyxor? Regnställ? Nybörjare som är smått förvirrad - Hjälp! Kläder 21
nya_jope Skalbyxor för olika tillfällen Kläder 9
frida_n Dunbyxor/ mellanlager under skalbyxor Kläder 8
G.S Lätta&tåliga skalbyxor med fullzip Kläder 13
sagoskog Skalbyxor med hängslen Kläder 9
kälkåkarn Ha under skalbyxor när det är kallt Kläder 6
lilla kråkan Bra skalbyxor för dam? Kläder 3
Årebo dagens design på skalbyxor Kläder 5
action2 ITABs skalbyxor Kläder 6
Schneeberger Skalbyxor för vinterbruk? Kläder 22
prylManne Skalbyxor..Billiga eller dyra? Kläder 14
rodani Stadiums EVEREST skalbyxor? Kläder 1
MLind Synpunkter på Haglöfs XCR skalbyxor Kläder 0
Ix Skalbyxor till alpinklättring Kläder 8
grenyg Var hitta skalbyxor i stl C150!? Kläder 5
Mathew Skalbyxor i eVent??? Kläder 2
Avslut090305 Skalbyxor m. dragkedja? Kläder 1
Macaco Alternativa skalbyxor før vinterbruk Kläder 13
IslandTraveller Skalbyxor med bajslucka Kläder 4
xochitl Längden på mina skalbyxor Kläder 8
jan_banan Tåliga skalbyxor Kläder 2
MZS Skalbyxor Mountain Equipment Kläder 3
Avslutatmedlemskapx Skalbyxor Kläder 2
zeilon Skalbyxor Kläder 8
Wad Vilka skalbyxor rockar mest? Kläder 6
Skalbyxor, Tenson?? Kläder 9

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...