Varma skor,vantar och

Jag är en pedagog som jobbar på en ur och skur förskola vilket betyder att jag är ute hela dagarna. Jag är själv FRUSEN så behöver VARMA skor, mössa och vantar.

Jag provade syrrans Sorel Caribou (som var på gränsen till små i storleken) och älskade dom då dom var varma. Köpte ett par begagnade som var lite större ifall jag behövde ullsula i men dom är jätte kalla 🤔🤔🤔 nån som vet varför det blev så? Nu måste jag köpa det varmaste som finns.

Har kikat på y&p Alaska neopren stövlar till våren/ hösten men vet inte om dom är så varma. Någon som har provat? https://activeoutfit.se/skor-stovlar/stovlar/t-p-alaska-neoprenstovel.html

Nu när Caribou inte funkar funderar jag på deras Glacier. Vad tror ni om den? Nån som har provat? https://www.jaktlust.com/sorel-glac...MI9dubyKm02QIVEA8YCh023gCwEAAYAyAAEgKAcfD_BwE

Vantar har jag använt lamskinnsvantar men efter ett tag så blir det kallt. Vilka vantar kan ni tipsa om? Jag har stor huvud och mycket hår och svårt att hitta mössor som passar. Vart hittar jag stora varma mössor?
 
Jag har ett par Glacier XT. Använder dem främst när det är riktigt kallt, dvs under -30°. De är varma, men rätt klumpiga.
Annars är väl de generella råden att välja en såpass rymlig storlek att du får plats med tovade ullsulor och tjocka ullsockar. Och bara ull på fötterna. Vad är det för temperaturer vi snackar om?
 
Trappermössa fodrad med alla fäll ner är varm, välj en storlek så att du kan ha en balklava under.

Ha tunna syntetstrumpor underst och tunna yllestrumpor över innan du drar på tjocka raggsockor ytterst. Se till att skorna är så rymliga att sockorna ej komprimeras. Tjock yllefiltsula skall få plats.

På händerna, börja med en tunn feimfingersvante, dra lovika tumvantar utanpå och ytterst en tunn skaltumhandske.
Se till att skjorta, och tröja täcker underarmen ända ut till där vantar och handskar tar vid.
Stillavarande lektioner utomhus vintertid, dubbla långkalsonger.

go tur
 
Har läst forumet under lång tid och tycker jag kan bidra. Skriver här vad jag tycker om dina frusna fossingar och vad att göra.

Fötterna,
Köp gärna de där Sorel Glacier XL och gärna två tre nummer för stora. Proppa sedan in två (minst ett par) grövre yllesulor och så har du rejäla yllesockar på fötterna, två kanske tre par är värsta scenariet men de ska vara luftiga och inte trånga. Prova ”Monsen style” och kör med de grova yllesockarna innerst, dvs tvärtom, om inte kängorna/stövlarna är för stora. Kanske inget du vandrar långa sträckor med fast de kanske inte är aktuellt med barnen.

Händerna,
Tovade vantar typ lovikavantar, givetvis rejäl ylle, inga femfinger under utan fingrarna ska genom att vara tillsammans värma varandra. Ytterst (vid behov) ett par överdragsskydd mot vind o väta. Vid extrem kyla eller att du måste ta av och på vantarna har du ett par klick värmekuddar typ biltema. Köp flera så du har i lager. Koka dem genast du kommer hem så du har till nästa dag.

Huvudet,
En tunnare stor ylle mössa som går ner över öronen, ovanpå det vid behov en rejält stor fodrad skärmmössa med öronlappar.

Övrigt,
En rejäl skoteroverall är smidig att hoppa i och ur om du behöver.
När stormen kommer drar du upp huvan över skärmmössan och sätter på dig skidglasögonen. Bind fast ungarna först...😄

Lycka till!
 
Senast ändrad:
De Sorel Caribu du köpte begagnade hade de samma typ av innersko som syrrans? Sorel har olika varianter, de varmaste har ull varvat med ett reflekterande material.

Jag använde en äldre variant av Sorel Glacier på Svalbard i temperaturer ner till -40.
 
Jag har ett par Glacier XT. Använder dem främst när det är riktigt kallt, dvs under -30°. De är varma, men rätt klumpiga.
Annars är väl de generella råden att välja en såpass rymlig storlek att du får plats med tovade ullsulor och tjocka ullsockar. Och bara ull på fötterna. Vad är det för temperaturer vi snackar om?

Jag använder ullstrumpor redan då jag som sagt ör frusen. När jag provade syrrans stövlar hade jag tunna ullstrumpor på den dagen men dom jag köpte har jag lagt lammskinnssula i men dom är endå kalla.

Vi pratar inte så låga temperaturer... bort i Stockholm men tror åldern har gjort mig frusnare.
 
Trappermössa fodrad med alla fäll ner är varm, välj en storlek så att du kan ha en balklava under.

Ha tunna syntetstrumpor underst och tunna yllestrumpor över innan du drar på tjocka raggsockor ytterst. Se till att skorna är så rymliga att sockorna ej komprimeras. Tjock yllefiltsula skall få plats.

På händerna, börja med en tunn feimfingersvante, dra lovika tumvantar utanpå och ytterst en tunn skaltumhandske.
Se till att skjorta, och tröja täcker underarmen ända ut till där vantar och handskar tar vid.
Stillavarande lektioner utomhus vintertid, dubbla långkalsonger.

go tur

Vet inte vad en trappetmössa är för sort men googlar upp det
Använder alltid ullstrumpor och ullsula finns redan i stövlarna.

På händer allt det där... går det ens att greppa nåt med det?
 
Har läst forumet under lång tid och tycker jag kan bidra. Skriver här vad jag tycker om dina frusna fossingar och vad att göra.

Fötterna,
Köp gärna de där Sorel Glacier XL och gärna två tre nummer för stora. Proppa sedan in två (minst ett par) grövre yllesulor och så har du rejäla yllesockar på fötterna, två kanske tre par är värsta scenariet men de ska vara luftiga och inte trånga. Prova ”Monsen style” och kör med de grova yllesockarna innerst, dvs tvärtom, om inte kängorna/stövlarna är för stora. Kanske inget du vandrar långa sträckor med fast de kanske inte är aktuellt med barnen.

Händerna,
Tovade vantar typ lovikavantar, givetvis rejäl ylle, inga femfinger under utan fingrarna ska genom att vara tillsammans värma varandra. Ytterst (vid behov) ett par överdragsskydd mot vind o väta. Vid extrem kyla eller att du måste ta av och på vantarna har du ett par klick värmekuddar typ biltema. Köp flera så du har i lager. Koka dem genast du kommer hem så du har till nästa dag.

Huvudet,
En tunnare stor ylle mössa som går ner över öronen, ovanpå det vid behov en rejält stor fodrad skärmmössa med öronlappar.

Övrigt,
En rejäl skoteroverall är smidig att hoppa i och ur om du behöver.
När stormen kommer drar du upp huvan över skärmmössan och sätter på dig skidglasögonen. Bind fast ungarna först...😄

Lycka till!

Wow, tack för tipsen! Om Sorel Glacier är så varma som dom säger så kanske det inte behövs så mycket inlägg och många tjocka lager? Jag bor i Stockholm och vi har väl som mest -10 vilket för mins fötter motsvarar det -20 😂
Ska kolla upp skalvsntar
Skoteroversll lät skööönt. Ska kolla vad jag hittar. Lovar att att binda fast barnen!!
 
De Sorel Caribu du köpte begagnade hade de samma typ av innersko som syrrans? Sorel har olika varianter, de varmaste har ull varvat med ett reflekterande material.

Jag använde en äldre variant av Sorel Glacier på Svalbard i temperaturer ner till -40.

🤔🤔 bra fråga! Jag visste inte det fanns olika innesko. Måste kolla upp in men detta r syrrans
 

Bilagor

  • 265C5DF7-8A53-43E7-9278-CAC3DAA942EA.jpg
    265C5DF7-8A53-43E7-9278-CAC3DAA942EA.jpg
    32.5 KB · Visningar: 1,066
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Smogz Varma skor för skoter pimpling Kläder 9
sajberjohan Varma skor och skidor Kläder 6
marinabecher varma skor Kläder 2
Borna Lundhags Tjakke mid. Varma?? Kläder 8
chappe92 Vandringsstrumpor för dem med varma/svettiga fötter Kläder 14
bionicon Varma Sorel eller liknande Med bra fotform!??? Kläder 12
hakansteen Varma och smidiga handskar? Kläder 12
Pippilotta08 Tips på varma stövlar sökes Kläder 18
vandrafjäll Pjäxöverdrag som är varma Kläder 2
BeatriceK Varma stövlar/kängor Kläder 42
7S Tåliga, stabila byxor som även är snabbtorkande och inte för varma?? Kläder 28
mm123 Tips på "otroligt" varma vantar önskas Kläder 31
Hella82 Är vandringskängor varma Kläder 18
The_Lost_Cyclist Varma kängor som fungerar att vandra i.. Kläder 2
såg lite varma och biliga kläder för kylan Kläder 29
gogreen Varma smidiga vattentäta tumvantar? Kläder 12
Stuvarn Varma tummevantar! Kläder 3
bybben Varma goa långkalsonger, vart köpa? Kläder 10
MBac Varma vantar? Kläder 11
langby Riktigt varma vantar Kläder 15
carl_ Lätta och varma handskar lagom för sommarfjäll? Kläder 54
Iggle Kängor för varma skiftande klimat Kläder 26
jonte1 Varma och Vattentäta handskar Kläder 2
Frusen Varma handskar? Kläder 28
joask202 Kängor för varma fötter Kläder 3
mijo75 Söker varma fleace kalsonger/cykelbyxor Kläder 6
Onedge Varma handskar & sockor!! Kläder 4
cotterskog Varma skidhandskar/vantar? Kläder 28
Kung Stalle Varma sulor. Kläder 3
adventure_transport Bra, varma handskar///vantar Kläder 12
Vandrare Varma överdragsbyxor? Kläder 34
xochitl Hestra Outlast Eagle tillräckligt varma? Kläder 0
samme83 Varma kläder för inaktivt uteliv? Kläder 17
somule Varma innerhandskar sökes! Kläder 0
Tips på varma vantar Kläder 3
Varma vandrarkängor!? Kläder 7
FireFistYK Funkar dessa skor för Kebnekaise? Kläder 45
Moga Dun eller syntet i bivack-skor och byxor? Kläder 4
joanna Erfarenheter av "Black Diamond Tag LT"? Kläder 8
joanna Erfarenheter av Black Diamonds "Mission Leather Mid WP Approach"? Kläder 3
NJUTERISOLNEDGÅNGEN Knyta skor dubbelknut Kläder 12
Crimper Förstärka skor, check Kläder 5
Blizspy Helt nya Läder-kängor med Gore Tex, impregnera hur? Kläder 24
Borgafjäll Stadiga och lätta skor åt stadig karl. Kläder 11
adrianvonpelt Märke på dessa skor? Kläder 2
silash Stabila sandaler för inlägg? Eller luftiga skor? Kläder 3
Mr7932 Haglöfs skor Kläder 5
seobserver Var hittar jag Rockport Walkpro skor? Kläder 15
camoscio Skor Kläder 11
camoscio Skor som pajar under turen. Kläder 17

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.