Skaljacketips

Söker en lätt och smidig skaljacka i dammodell prisklass 2000ish. Har sedan tidigare klättermusen brede men upplever den lite för tung och"osmidig". Kriterier vatten-och vindtät såklart, armventilation, hjälmkompatibel huva, schysst lite rymlig modell så man kan knö under en tunnare dunjacka utan korvstoppskänsla. Kikat lite på arc'teryx alpha sl...
 
Arc'teryx

Arc'teryx e väl ett av dem bättre valen med tanke på att dem ofta är nichade till alpin aktivitet. Dock e dem lite formsydda så ska du ha plats med dunn under får du nog räkna med att gå upp en storlek. Har själv en Beta AR o är extremt nöjd. Kör visserligen dunnet utanpå men dock. In o testa i butik bara.
 
Jag har en The North Face Kichatna som är väldigt bra.
Jag kan ha den både på vintern ( skaljacka ) och sommaren ( som regn / vind jacka ).

Snölåset går att ta av med hjälp av en dragkedja samt att det finns stora fickor ( bra för kartan m.m ) och ventilation under armarna.

Sedan är det "gummi" på axlarna som är riktigt behagligt som gör att axelremmarna håller sig på plats på axlarna och inte hasar runt.




Länk till jackan:
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=2157777
 
Tack för svar! Angående Houdini surpass Shell, provade den i butik idag. Den känns väldigt "lätt" , någon erfarenhet av hur slittålig den är? Hur är den att använda under lite hårdare vinterväder? Väldigt skön i övrigt.
 
Jag bytte min Arcteryx mot en Norröna efter att ha fått vira dubbla buffar runt ansiktet i blåsigt väder på vintern - om du ska ha den på vintern kolla att den har tillräcklig vindstrut.
 
Tack för svar! Angående Houdini surpass Shell, provade den i butik idag. Den känns väldigt "lätt" , någon erfarenhet av hur slittålig den är? Hur är den att använda under lite hårdare vinterväder? Väldigt skön i övrigt.

Enligt mig mycket! Har använt min bra mycket och den e i superfint skick fortfarande. Under hårt vinterväder har jag dock inte provat men den borde funka lika bra som vilken skaljacka som helst.....Många av Houdinis testpersoner är fjällguider så den är garanterat testad i hårt vinterväder i bergsmiljö och liknande...

/ Niklas
 

Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.