Lätta dunjackor som förstärkningsplagg?

Hittar ingen bra tråd som jämför lätta dunjackor av olika märken, för att använda som förstärkningsplagg / mellanlager. Vad är din erfarenhet? Vilka märken och modeller är bäst som värmande mellanlager på vandringen (sommar / vinter), skidturen osv..?

Hittar inte heller en enda recension av Klättermusen Loke eller Klättermusen Atle. Skulle gärna höra vad du som äger nån av dessa tycker om dem?
 
För fjällvandring på sommarhalvåret, dvs den våta tiden av året, har jag med mig en lätt fiberfylld jacka (Patagonia Nano Puff) eller fleecetröja istället för dun. Då detta är enda förstärkningsplagget jag normalt bär med mig blir en dunjacka för fuktkänslig.
 
I somras prövade jag en The north face verto micro hoodie på min fjällvandring som förstärkningsplagg. Dvs skippade den vanliga fleecetröjan. Mycket nöjd med den. Den har ju endast dun på bröst, rygg å bål men på sommaren räcker det. Mycket värme i förhållande till vikt. Kommer få följa med på fler turer.

På höst, vinter å vår brukar jag ta med en Tierra roc noir down sweater. Inte den lättaste dunjackan men väldigt skön.
 
Jag har Klättermusens Loke och den lättare/tunnare MH Ghost Whisperer Hooded Down Jacket. Loken väger in påå 420 g och Ghost Whisperen på 180 g i dam stl S. Vintertid, om vi pratar annat än dagsturer, prioriterar jag alla gånger värme framför vikt och har då en tjock dunjacka som väger 800 g. Inte sällan följer även Ghost Whisperen med även vintertid som förstärkning vid kortare raster, tjockjackan åker bara på i lägret och ev. vid längre raster.

Initialt tänkte jag mig Ghost Whisperen för "varma" sommarfjällturer och löparturer då jag verkligen försöker minimera packningens vikt. För egen del har jag dock märkt att den fått följa med, på bekostnad av Loken, alltmer även på vandringar och tidigare på våren och senare inpå hösten än jag från början hade tänkt mig. För mig funkar Loken sådär som mellanlager. Den är varm och skön men är rätt bylsig och ihop med en vid passform upplever jag den ofta rätt klumpig att använda under vind- eller regnjackan. Vid torr väderlek drar jag den hellre utanpå vindjackan vid raster. Ghost whisperen funkar betydligt bättre som mellanlager och blir därför mer användbar för mig. Behöver jag mer värme är det oftast under stillasittande i lägret på kvällen/morgonen och då tar jag sovsäcken till hjälp.

Individuellt förstås hur varmt förstärkningsplagg man anser sig behöva. Tilläggas ska att jag inte använder dunplagg som mellanlager vid rörelse, det tycker jag det är dåligt lämpat för.
 
Dunväst brukar jag ha med som förstärkningplagg, långt bort och kallt väder även en dubbel rejäl dunjacka för raster.
Fiberjackor har jag även men inget värmer som dun i förhållande till vikten. Vintertid brukar det inte var problem att hålla dunet torrt.
Vår och höst ställer det sig annorlunda.
 
Kan rekommendera denna

http://www.addnature.com/product.aspx?pf_id=LUNDHAGS_1117016&_cid=22_300870Prisjakt.nu

som ett alternativ till dun, den har blivit lite av en favorit både som föstärkningsplagg, mellanlager samt som ytterplagg på raster.

Helt klart ett alternativ till dun då den tål väta betydligt bättre.

Ett annat prisvärt alternativ:
http://www.stadium.se/sport/uteliv-...uctUUID=b4TCROinU8EAAAFGdmAeB9BS#.VKhHxp0V-Uk

Man Strl XL väger in på 480g.
 
Dunjacka med huva. Western Mountaineering Flash Jacket. 295 gram

Den är relativt dyr, men väl värt sitt pris.
Jag är stormförtjust i den här dunjackan. Använder den även till vardags.
Även huvan är stoppad med dun. Sköna fickor.
Suveränt värmeplagg för t.ex. fjällvandring, eftersom den väger nästan ingenting.
Långfärdsskridskor och fikapaus, då är den bättre än dunväst,
Jackan kan bli en "sovsäck" till hunden om man stoppar jackan runt hunden.
En fleecetröja värmer "ingenting" i jämförelse och den är mycket tyngre.
Dunjacka2.jpg
 
Håller med Svante S.
Dyr men bra. Jag är ute ofta och den följer alltid med. Vintertid har det hänt att jag valt en svalare sovsäck och förstärkt med jackan istället.

HåkanF
 
Det är både svårt och lätt att rekommendera en specifik jacka.
Det du bör göra är att se specifikt vad du önskar vad gäller funktioner och detaljer som huva eller inte, fickor, dragskor mm så du får det du önskar.
Utöver det bör du ha lätt tyg med bra DWR som du förnyar med spray då och då så att den blir så lite känslig för fukt aom möjligt och till sist hög fillpower så blir jackan lätt.

Jag har en beställd från PHDesigns och jag tvekar inte att rekommendera deras produkter. RAB var mitt nästaval, de verkar ha flera lätta och fina jackor och de har hydrofobiskt dun, vilket jag hört både gott om och andra som säger att det är värdelöst.
Har själv inte erfarenhet med det, men det verkar som det blir vått långsammare än vanligt dun, men vått blir det så småningom det också.

Lycka till med att finna drömjackan.
 
Dunjacka med huva. Western Mountaineering Flash Jacket. 295 gram

Den är relativt dyr, men väl värt sitt pris.
Jag är stormförtjust i den här dunjackan. Använder den även till vardags.
Även huvan är stoppad med dun. Sköna fickor.
Suveränt värmeplagg för t.ex. fjällvandring, eftersom den väger nästan ingenting.
Långfärdsskridskor och fikapaus, då är den bättre än dunväst,
Jackan kan bli en "sovsäck" till hunden om man stoppar jackan runt hunden.
En fleecetröja värmer "ingenting" i jämförelse och den är mycket tyngre.

Tack för alla svar och goda insikter. Söker ett mycket varmt dunplagg som förstärkning speciellt i pauser och läger vid sommaravndringar. Inte sällan har jag sovit i cring 0 grader på nåt fjäll även sommartid. :)

SVANTE: Blev intresserad av Western Mountaineering Flash Jacket: Skulle vara mycket tacksam om du kunde svara på följande: Är dun-"boxarna" genomsydda eller inte i denna jacka? Eller är de sydda med mellanväggar så som Klättermusens dunplagg? Var köpte du din Western Mountaineering Flash Jacket?

FRÅGA: Verkar som att nästan alla lätta dunjackor förutom Klättermusens är genomsydda i sömarna för dunkanalerna. Hur mycket mer värmesvinn eller "kalla punkter" ger detta? Någon som vet?
 
Mountain Hardwear Ghost whisperer kan jag rekommendera! Använder den hela höst/vinter/vår.
180g och värmer gott ned mot -10. Är det kallare behöver jag något mer.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Borgafjäll Stadiga och lätta skor åt stadig karl. Kläder 11
Cuba Cola Lätta tält/stugskor - tips från dig Kläder 19
Silver Fang Lätta och höga vandringskängor Kläder 24
DrJ Tips på lätta vandringskor/kängor? Kläder 7
såg letar efter lätta o svetvänliga regnkläder Kläder 6
Davva2 Nu överger jag lätta meshskor Kläder 25
joanna AKU Cresta versus Garmont Vetta... eller någon helt annan scramblingskänga? Kläder 1
G.S Lätta&tåliga skalbyxor med fullzip Kläder 13
edstorm Lätta membran-byxor för fjällvandring - Haglöfs LIM, Electron etc Kläder 14
hannulan Lätta o vattentäta tumvantar Kläder 12
Thrashback Lätta och smidiga vinterskor, behöver tips Kläder 0
Smogz Lätta halvhöga läderkängor utan goretex?? Kläder 29
Offshore4ever Erfarenheter av lätta skaljackor Kläder 15
MrStrumpan Byxor: Lätta, Benfickor, Regntåliga Kläder 6
såg lätta skor för vandring Kläder 11
Ulvskog Lätta vandringskängor - Kauftipp Kläder 7
majjen Lätta gaiters Kläder 4
Karpaterna.se Lätta vandringsskor som inte suger vatten Kläder 29
Joakim Ambrosson Lätta sandaler Kläder 14
brigas Lätta regnplagg Kläder 44
carl_ Lätta och varma handskar lagom för sommarfjäll? Kläder 54
majjen Lätta, torra kängor Kläder 23
nummeråtta Lätta sandaler... Kläder 7
nickeB Lätta byxor i Gore-tex Kläder 3
haskell Tips på lätta kläder önskas. Kläder 0
Olaa Lätta lägerstövlar, skor på vintern Kläder 5
Rerun Lätta sandaler? Kläder 4
Lakritsglass Skillnad på dunjackor? Kläder 23
Still Alive Roberts dunjackor Kläder 5
CFJ Höjd på dunfack i dunjackor Kläder 7
jerklaren Det här med dunjackor Kläder 12
grodanbolle Montbells dunjackor Kläder 5
Andrijke Dunjackor -ännu mera Kläder 14
nafets Tips på dunjackor Kläder 9
hink Fjällräven Dunjackor Kläder 6
schweingaard Dunjackor Kläder 4
carpe.diem Dunjackor Kläder 5
Dunjackor? Kläder 2
nicko_ Väst som förstärkningsplagg - dun eller syntet? Kläder 7
dmchris Förstärkningsplagg ben Kläder 8
GunnId Förstärkningsplagg till skaljacka Kläder 3
Naturelover Väst som förstärkningsplagg??? TIPS Kläder 11
Lars_P Väst eller tröja/jacka som förstärkningsplagg Kläder 5
edler Snugpak förstärkningsplagg? Kläder 2

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.