Letar hållbart ylleunderställ

Hej. är lite trött på att mina merinolångkalsonger (Icebreaker 200-nånting) går sönder på bara ett år. Så nu tänkte jag köpa nått som håller lite längre. Men vill ändå ha nått i 100% ylle. Det är oftast knäna och låren som nöts ut först, så nåt med förstärkningar på dom delarna hade ju varit fantastiskt.
 
Sök efter "Dry and Warm" - jag har haft mitt i 5 år. Tvättat 200ggr. Det funkar som nytt ännu. Priset i Vilhemlina sportaffär var då 699:- för över och underdel.
Googla lite så hittar du en webshop tror jag samt en bra infosida




..sent using tapatalk
 
Ullfibrer har inte samma nötningshållfastighet som syntet. Oavsett märke så kommer det inte hålla särskilt mycket längre om det är 100% ull. Ju finare ull och ju finare garner desto sämre nötningshållfastighet (och desto bättre funktion). Woolpower som innehåller en hel del syntetfibrer håller längre, men blir däremot lite noppigt. Smällar man får ta. Allt är en kompromiss. Ska du ha nåt som håller längre får du gå på microfleece i ren polyester eller propylenunderställ. Eller testa nåt exotiskt som linne. (Och innan någon rekommenderar siden vilket det alltid är någon som gör, nej, det har också usel nötningshållfastighet).
 
Devolds Expedition kanske skulle kunna vara nått, det har två lager, det inre är 100% merinoull, det yttre är 90% merino och 10% syntet för extra hållbarhet.
 
Är det det understället som ser ut som en hockeytröja på insidan? Jag har haft det och det var bra men väldigt varmt. Kunde bara ha det på vintern och kalla höstdagar eller för stilla aktiviteter. Och det slets ganska fort.
 
Expedition låter bra! Rätt varmt och dyrt men förstår att det kostar för något som håller.

gro,, Jag tänker mig ett underställ med någon typ av t.ex. läderförstärkning i knäna (där dom alltid går sönder för mig.) Kan förstås eventuellt sy på det själv.
 
Expedition låter bra! Rätt varmt och dyrt men förstår att det kostar för något som håller.

gro,, Jag tänker mig ett underställ med någon typ av t.ex. läderförstärkning i knäna (där dom alltid går sönder för mig.) Kan förstås eventuellt sy på det själv.

Eftersom lädret garanterat kommer vara mycket mer oelastiskt än ulltrikån så kommer du få väldigt mycket slitage i sömmarna. Och dessutom så kommer du slita ut trikån innanför läderförstärkningen så då kommer du få svettblöta läderlappar på knäna, typiskt otrevligt. Tror det enklaste är att inse att underställ är något av en förbrukningsvara om man inte underhåller dem. Du kan ju alltid skaffa dig en stor kon med 30/1 ullgarn och konststoppa dina underställsbyxor, det är nog den mest ekonomiska och hållbaraste lösningen. Vanligt stoppgarn brukar alltid vara mycket grövre än trikågarnet i underställ tyvärr, men ofta innehåller det en del polyamid, så om du stoppar med det så kommer det i alla fall hålla längre.
 
Är det t.ex. 20% syntet i understället håller det mycket längre än med 100% ylle, men isoleringsegenskaperna tycker jag inte skiljer alltför mycket från 100% ylle.
 
Från Engelsson har jag köpt ett ylleunderställ med frottead insida, hitintills har det tålt tvätt väl. Ylleplagg bör tvättas separat i ylleprogram och inte cetrifugeras eller torktummlas om man vill optimera deras livslängd. Det finns milda ylletvättmedel och de är snällare mot plaggen.
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.