Vilken tumvante?

https://hestragloves.com/sport/sv-se/gloves/mountaineering/pullover-mitt/100/

Finns till exempel på XXL:
http://www.xxl.se/klader/tillbehor/vantar/hestra-pull-over-mitt-skalvante/p/1091732_1_style

Har precis köpt dessa själv och ska testa!

*Edit*
Har precis testat att hålla Hestra Pullover Mitt under vattenkranen i 1 minut. Läckte lite i vissa sömmar när man spolade rakt på, men inte annars. Funkar för mig då jag inte kommer simma med dom. Vill jag ha tätare köper jag gummihandskar :)

Det närmar sig - läser man beskrivningen så står det Fullgott skydd mot blötsnö och regn - det låter i mina öron som när en marknadsförare försöker säga nästan helt vattentäta. De ska ju även ventilera men det gäller tyget på utsidan. Greppets tyg nämns bara som greppvänligt - inget som täthet och ventilationsförmåga.

Jag är inte på jakt efter gummihandskar i täthet - jag vill ha täta (säg i alla fall 10 m vattenpealre) ventilerande (motsv gtx)- membran. Heltäta finns som kemhandksar i byggaffären eller i dyk-affären som torrhandskar.

Märkligt att inte hestras kundtjänst tipsade om dessa.

/Patrik, kanske blir det inte bättre än så eller så blir det klättermusen/arcteryx
 
Det närmar sig - läser man beskrivningen så står det Fullgott skydd mot blötsnö och regn - det låter i mina öron som när en marknadsförare försöker säga nästan helt vattentäta. De ska ju även ventilera men det gäller tyget på utsidan. Greppets tyg nämns bara som greppvänligt - inget som täthet och ventilationsförmåga.

Jag är inte på jakt efter gummihandskar i täthet - jag vill ha täta (säg i alla fall 10 m vattenpealre) ventilerande (motsv gtx)- membran. Heltäta finns som kemhandksar i byggaffären eller i dyk-affären som torrhandskar.

Märkligt att inte hestras kundtjänst tipsade om dessa.

/Patrik, kanske blir det inte bättre än så eller så blir det klättermusen/arcteryx


Pullover mitt är sydda i samma tyg som Army leather serien, dvs ett vattentätt tyg som andas men sömmarna är inte tejpade. Om du frågade efter helt vattentäta handskar så gjorde Hestras kundtjänst helt rätt som inte tipsade om dessa.
 
Har varit i kontakt med Hestras kundtjänst igen och de säger pullover mitt är inte 100% vattentät - mycket vattenavvisande och nästan täta i matrialet men t ex inte tejpade sömmar. Man får dessutom själv köpa till innerfoder och fångremmar om man vill ha det också (och det vil jag nog). De berättar också att syntethandskar leder bort kyla mer än vad skinnhandskar gör och att GTX slits för snabbt om man har löstagbart foder. De tipsar om army leather heli ski (utan gtx/membran) och att istället vara flitig med impregneringen av skinnet för att få dem täta.

Börjar nästan vackla och köpa ett par Hestra Army Heli och impregneringsvax men frågar om någon känner till några tumvantar med läder i greppet, löst innnefoder och membran, dvs i princip ett par Hestra army leather heli ski fast med gtx eller motsv men från någon annan leverantör?
Eller har alla leverantörer dragit samma slutsats som Hestra ang membranets slittålighet?

/Patrik, det bidde snart bara en tumme kvar :)
 
Addnature har fortfarande kvar några av Hestras Army Leather GTX.

Tackar men det är ingen brådska med att beställa dessa - de har fast foder (därför ingen personlig brådska) och finns även på Hestras egen sida (så inge brådska för någon att beställa). Löstagbart foder täcker jag INTE göra avkall på, inte ännu i alla fall.

Dessa är dock en kandidat fortfarande, kompeltterade med foder från Hestra:
http://www.addnature.com/product.aspx?pf_id=EXTREMITIES_GUIDETUFFBAGSGTX

eller dessa utan membran
http://www.addnature.com/product.aspx?pf_id=HESTRAARMYLEATHERHELISKIMITT

/Patrik
 
Hittade m90 för 10:- i somras, lite missfärgade.
Köpte ett Hestra foder för 99:-
Dom två med ett par tunna finger-liners i syntet från kombi testar jag i vinter.
Var ute i -23 igår och händerna mådde prima.

/Alex
 
Hittade m90 för 10:- i somras, lite missfärgade.
Köpte ett Hestra foder för 99:-
Dom två med ett par tunna finger-liners i syntet från kombi testar jag i vinter.
Var ute i -23 igår och händerna mådde prima.

/Alex

I kyla funkar M/90 med lovikafodret utmärkt - det är i blötsnö/regnblandat som det inte är perfekt då jag vill ha membran.

/Patrik
 
Håller med Hestra om att i kyla är syntethandskar svalare än läderhandskar. Men precis som du letade jag handskar för kring nollan med blötsnö och regn i blandning. Lösa vantar inuti är ett måste för att kunna torka och byta till torra eller varmare foder. För precis som med övriga mextexplagg är det alltid frågan om ångtrycket leder ut tillräckligt med fukt. I mitt fall är det inga prövade plagg som gjort det till 100% ännu. Ombyten är sköna.
Ge inte upp dina krav för lätt.
go fortsättning
 
Jag kör på ett par goretex skal fn extremeties (osäker på stavning) sen ett par tjocka ylle från woolpower inuti. Köpt på naturkompaniet i vintras. Mycket nöjd'
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Dalla Vilken jacka från Fjällräven? Kläder 3
Mr7932 Vilken jacka Kläder 6
J o h a n Lundhagskängor- vilken modell är det här? Kläder 4
Moga Galonjacka för fjällen, vilken kan jag skaffa? Kläder 5
Tundraman Vilken mössa för vinterfjället Kläder 29
30-06 Vilken kängsmorning? Kläder 18
highlandpark Vilken Bergans-jacka Kläder 1
Silver Fang Vilken mössa och vantar till vandring Kläder 14
Silver Fang Vilken underställ till vandring Kläder 18
Vintervilan Haglöfs regnjacka, vilken modell? Kläder 5
lollol Vilken jacka är detta (fjällräven)? Kläder 9
Caminista Vilken slags byxa till fjällvandring? Kläder 5
vandrafjäll Vilken fjällräven jacka är det ? Kläder 8
new_boots Vilken Lundhagskänga är detta? Kläder 2
Askel Vilken jacka har jag köpt? Kläder 3
alpvandraren Vilken jacka Kläder 3
Brauer Förstärknngslager i vilken ordning? Kläder 14
friflygaren Vilken jacka? Kläder 9
Niklasx Lundhags - vilken storlek Kläder 7
Ingle Ny skaljacka - men vilken? Kläder 6
skinntex Vilken M65 jacka ska man välja? Kläder 9
lleberg Vilken "klädskola" föredrar du för när du är ute på tur? Kläder 25
Vintervilan Vilken skaljacka från Haglöfs? Kläder 5
Glännman Vilken lundhagsmodell är detta ? Kläder 14
Kjallke VIlken sorlek Lundhags? Kläder 7
pelka Haglöfs soft shell, vilken?? Kläder 5
Veranda Vilken modell är detta? (Haglöfs) Kläder 0
oloeve Vilken (skal)jacka? Till fiske och allmänt friluftsliv :) Kläder 12
flygare69 Vilken storlek på Tierra Prime jacka? Kläder 3
Elle_belle Vilken typ av skor passar? Kläder 1
Dbang Vilken skaljaka? Kläder 5
Martin_Be Vilken känga?!? Kläder 6
snowhound Vilken dunjacka? (Nej, inte en till...) Kläder 1
pacific Vilken cellgummikänga? Kläder 8
Lockby Vilken jacka skulle du köpa? Kläder 5
Skipper_ Alla säger att höga skaft avlastar ryggen - vilken är teorin bakom det? Kläder 33
claesf Vilken Arcteryxjacka? Elller någon annan bättre? Kläder 6
Antracite Vilken skaljacka? Kläder 13
Ollebolle Köpa vilken skaljacka och i USA... Kläder 15
oskarlin Vilken Patagonia? Kläder 20
mipert Vilken storlek är ”rätt” på en Haglöfs Heli (skaljacka Kläder 2
vandrarmalin Vindtät mössa - vilken? Kläder 16
Bsanna Vilken Balaclava Kläder 14
månswe cykla 8h om dan, varje dag! (vilken jacka?) Kläder 4
mipert Vilken sula gör min känga "mindre"? Kläder 6
avslutat080903 Jacka som i praktiken andas, vilken? Kläder 20
gregerjohansson Softshell med huva - vilken? Kläder 11
Martin Gidlund Vilken dunjacka? Kläder 8
pirrepirraya Vilken softshell? Kläder 27
fredrikg Vilken skaljacka respektiva softshell ska man välja? Kläder 19

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.