Vilka tumvantar?

Du ska ha hemstickade lovikavantar av tovat yllegarn. Dessutom ska vanten vara dubbelstickad av ett speciellt garn som är relativt nytt. Kom inte i håg vad det heter. Vanten ska vara stor lång och rymlig och stickad med möjlighet att vika ut mudden så den går långt upp.

Här är det handledsvärmare innerst som gäller, sen använder jag filtade vantar modell tjockare och sist men inte minst, kronans skidvantar. Det funkar finfint:

DSC_0105.JPG
 
Fina bilder Lasse. Jag måste be frugan hjälpa mig med att fota av de vantar jag beställde hemsktickat och lägga in här. Jag skäms men är så dålig på sånt. Dessa vantar köpte jag förra hösten men har bara använt några gånger då det inte blev en lång kall vinter utan bara några enstaka perioder här i Norrland. Ser du dem förstår du...😉
 
Tänkte bara instämma med TS fundering ang. storlek - se upp så det inte blir för trångt! Var själv ytterst nära att dra på mig köldskador när jag "för säkerhets skull" knökade in ett extra lager i vantarna.
Har numera ett par TNF Himalayan Mitt och är mycket nöjd, jag blir lätt kall om fingrarna men med dessa(förvisso inte så smidiga men ändå...) klarar man sig fint.
 
Även om en lovikavante är varm, och värmer när den är våt (?) så ser jag den inte optimal att ta med på en höghöjdsexpedition. Eftersom jag vill kunna använda den separat också utan skal och en lovika är väl inte supertålig mot vind, vatten och snö. Dessutom vill jag ha mer rörlighet (3-5 fingrar). Tack för allas synpunkter!
 
Vad har du för storlekar på Narvik handsken respektive Skalvanten så det passar bra? När jag testat känns det som att skalvanten måste vara enorm för att en handske av den typen ska få plats.

Jag har L i alla. Svalbard-vantarna är "oversized" och gjorda för att ha ovanför en vanlig handske/vante. Jag kan ha min hustrus XS (!) svalbard dri3 ovanför mina L narvik short gloves.
 
troswe, vad har du för märken på dina olika vantar? Ytterskalet känner jag igen, men de övriga?

HåkanF

Linern är en vanlig montering handske från byggindustri (beläggning av Nitrilgummi). Och ull handsken har jag ingen aning av vilken modell eller vad jag fått den ifrån, möjligen en gåva... Men detta stod i alla fall på en etikett jag fann i ena handsken: 85% wool + 15% nylon. Och foder 3M thinsulate lining: 65% polyolefin och 35% polyester.

Skalet är ifrån FM

Hoppas detta kan vara till hjälp

Mvh troswe
 
Senast ändrad:
Även om en lovikavante är varm, och värmer när den är våt (?) så ser jag den inte optimal att ta med på en höghöjdsexpedition. Eftersom jag vill kunna använda den separat också utan skal och en lovika är väl inte supertålig mot vind, vatten och snö. Dessutom vill jag ha mer rörlighet (3-5 fingrar). Tack för allas synpunkter!

Ursprungliga önskemålet var en tumvante. Om man vill använda fem fingrar kallas det fingervantar.
En höghöjdsexpedition eller Norrland ( Gävle till Karesuando )säger inte så mycket. Är kravet på att användas under extremkyla / köldeffekt är tumvante bättre än fingervante. Givetvis ska "loftet" skyddas mot väta och vind och det gör man med stora och rejäla överdragshandskar som visats här. Med en sådant köldskydd är det svårt att utföra arbeten därför kanske man klarar sig med en inte fullt så extrem innerbeklädnad.
Jag har testat temperaturer under 40 grader och samtidigt behövt pillra med motorer och det är inte lätt. Skönt att ha en handvärmare i storhansken då.
Men som alltid ger övning erfarenhet och man finner ut vad som fungerar i olika sammanhang.
 
Check

Nu har jag fixat mitt handsksystem. Ska till Pik Lenin i sommar, så främst inför det jag rustat upp.
Liknande de system med M90s här i tråden, men lite bättre skulle jag säga [*tar skydd!*] - men såklart dyrare.

En tunn linerhandske, icebreaker 200. Köpte Black Diamons glissade glove på halva priset, 340kr typ. En lätt fem-fingers med god rörlighet, vattentät enligt tillverkaren. Kändes bra under kranen. Komfort ned till -17 också enligt de men lite väl optimistiskt tror jag. Visst vid högintensivt arbete, men kanske -10/-13 vid vandring med tunn liner. Den har ett snölås, passar bra på skaljackan. Kommer nog använda denna mycket vid glaciärvandring och så.

En bit upp på berget (och lägerkvällar) åker vanten på. Tumvanten satte jag ihop av en Hestra extreme primaloft liner och deras pullover mitt som är ordentligt lång med snölås. Primaloft linern var riktigt "loftig" och verkar grymt varm och gosig. Kan även användas utan skal (vind&vattentät som skalvanten enligt hestra), även om det oftast blir med skal förstås. Kan ha dom på fötterna i sovsäcken om jag vill. Skalet inga konstigheter. Kan alltså ha alla handskar på mig samtidigt om jag vill.

Alla vantar (förutom innerhandsken i merino) skyddar alltså mot vind och väta för sig vilket kan vara trevligt om man ska ta av sig skalet och arbeta i dåligt väder o dyl (till skillnad från en lovika/ullvante). Kommer ev. komplettera med en Windstopper-ish handske, något kraftigare än merinolinern.

Juste, ska även sätta på handcuffs på BD handsken och skalhandsken så jag kan ta av mig dom vid behov.
 

Bilagor

  • IMG_0684.jpg
    IMG_0684.jpg
    61.6 KB · Visningar: 481
Senast ändrad:
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
oloeve Vilka tumvantar ska jag välja? Kläder 16
Nybörjarvandraren Två jackor för lite alla möjliga behov - men vilka? Kläder 15
holetaker Den eviga frågan - vilka kängor? Kläder 13
Ooscar Behålla vilka Lundhags? Kläder 14
Silver Fang Vilka byxor för vandring Kläder 18
Silver Fang Vilka vandringsstrumpor Kläder 24
saraabeiramar Sista minuten innan vandring på Finnmarksvidda: vilka skor? Kläder 4
Vanish Vilka handskar använder ni? Kläder 26
winklerr Vilka skor skulle ni valt? Kläder 14
speedy Vilka är topptillverkarna? Kläder 39
waltruz Vilka byxor är lämpliga för mig? Kläder 42
Smogz Vilka sandaler är bäst? Kläder 18
avslut0908 Vilka kängor? Kläder 4
BJK Vilka strumpor? Kläder 8
Buzzrock Vilka kalsonger? Kläder 45
Vandrare Elsulor, är det något att ha, och i såfall vilka? Kläder 10
Roypeter Vandrarkängor, vilka märken kan man lita på? Kläder 21
AddeKeb Vilka byxor är bra??? Kläder 2
CarolinaS Kängor från Beck- vilka strumpor? Kläder 6
dogmatikern Vilka vantar ska jag välja. Kläder 12
philipalm Vilka skidbyxor ska jag välja? Kläder 17
Wad Vilka skalbyxor rockar mest? Kläder 6
lindau Vilka byxor ska jag köpa? Kläder 4
Vilka sockor? Kläder 13
utesälen Helt vattentäta handskar eller tumvantar? Kläder 12
Glännman Tumvantar i bäver eller räv, vart köpa ? Kläder 4
hannulan Lätta o vattentäta tumvantar Kläder 12
gogreen Varma smidiga vattentäta tumvantar? Kläder 12

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.