Vilka tumvantar?

Rbh

Hejsan

Har testat många handskar genom åren och har till slut fastnat för RBH's Vapor Mitt (http://www.rbhdesigns.com/category/169/handwear.htm). Är en helt "bombsäker" handske som jag knappt tror att det går att frysa i. Den största fördelen med RBH's handskar är att de är konstruerade med inbyggd fuktspärr, så även om man som undertecknad lätt drabbas av handsvett i uppförsbacken är handsken fortfarande lika varm och skön på vägen utför. Denna egenskap blir givetvis extra värdefull om man gillar att sova i tält på vintern :)

/ Stefan
 
Jag gillar din kombo Username2. Men känner att, till min dunjacka passar en kort handske inte så bra utan att det skulle läcka in kyla. T.ex. vid scenariot -5/-15 grader, behöver rörligheten i en mellanstor handske men även en del värme, tänker snölås. Det skulle vara perfekt att få till ett system med:

- Liner - mellanhandske [som går bra att använda utan skaltummvante vid ovanstående scenario] - Ev. tumvantes innerfoder - Skalvante

Handledsvärmare hade ju varit ett gött komplement till en kort mellanhandske:
https://www.addnature.com/product.aspx?pf_id=HOUDINIPOWERWRIS
 
Handledsvärmare görs lätt av sockskaft om du inte kan sticka själv, kronans gbrg finns säkert på något överskott.

Knävärmare är heller inte att förakta.
 
Dialektala skillnader? För mig som är stockholmare är handskar något som är hopsytt av bitar av tex läder, nylon eller bomull medan vantar är något som är stickat. Har jag fel?
 
Jag gillar din kombo Username2. Men känner att, till min dunjacka passar en kort handske inte så bra utan att det skulle läcka in kyla. T.ex. vid scenariot -5/-15 grader, behöver rörligheten i en mellanstor handske men även en del värme, tänker snölås. Det skulle vara perfekt att få till ett system med:

- Liner - mellanhandske [som går bra att använda utan skaltummvante vid ovanstående scenario] - Ev. tumvantes innerfoder - Skalvante

Handledsvärmare hade ju varit ett gött komplement till en kort mellanhandske:
https://www.addnature.com/product.aspx?pf_id=HOUDINIPOWERWRIS

Jag har en relativt kort dunjacka (NÖ Lyngen lightweight 750) och jag tycker det funkar bra. Skaltumvantarna är långa och går över jackan, det är bara korta stunder när jag behöver finmotorik jag tar av skalvantarna och då har jag de vind och vattentäta short gloves under. Jag som är frusen klarar utförsåkning (stå och frysa mycket) ner till -15 med bara short gloves och med skalvantar ovanpå klarar jag mycket kallare. Det är förvånande hur mycket de ofodrade skalvantarna gör för värmen ovanpå skidhandskarna, det blir väl som en poncho ungefär med ett eget klimat innanför.

Jag har exakt ett sådan system du beskriver. Icebreaker liners i 200 och 260 - NÖ narvik short glove - NÖ svalbard primaloft innerfoder - NÖ svalbard dri3 skalvante. Bara att kombinera efter väder.

Angående handlesvärmare tipsar jag om Aclima. Jag har både Aclimas och Houdinis och Aclimas är överlägsna.

Med Narvik short glove behövs alltså inte handledsvärmare eftersom den handsken är fodrad och ligger mot tätt precis som en handledsvärmare men om man skippar handsken funkar det bra med handledsvärmare innanför.
 
Vad har du för storlekar på Narvik handsken respektive Skalvanten så det passar bra? När jag testat känns det som att skalvanten måste vara enorm för att en handske av den typen ska få plats.
 
Hejsan.
Armens vita skinntumvantar med riktiga lovikatumvantar innanför...
Lovika värmer även i vått tillstånd. De vita tål lite värme och mycket vind..
Mvh
 
Rätt svar är...😊

Inget av dessa ska du ha om du vill ha det bästa för inte frysa. Du ska ha hemstickade lovikavantar av tovat yllegarn. Dessutom ska vanten vara dubbelstickad av ett speciellt garn som är relativt nytt. Kom inte i håg vad det heter. Vanten ska vara stor lång och rymlig och stickad med möjlighet att vika ut mudden så den går långt upp.
Till denna vante kan du köpa en överdragshandske eller rättare sagt tumvante som skydd mot väta och vind.
Sen kan du ha en enkel vante kanske med fingeröppning av konstfiber som ersättning som kanske används mest när du inte behöver det värsta.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
oloeve Vilka tumvantar ska jag välja? Kläder 16
Nybörjarvandraren Två jackor för lite alla möjliga behov - men vilka? Kläder 15
holetaker Den eviga frågan - vilka kängor? Kläder 13
Ooscar Behålla vilka Lundhags? Kläder 14
Silver Fang Vilka byxor för vandring Kläder 18
Silver Fang Vilka vandringsstrumpor Kläder 24
saraabeiramar Sista minuten innan vandring på Finnmarksvidda: vilka skor? Kläder 4
Vanish Vilka handskar använder ni? Kläder 26
winklerr Vilka skor skulle ni valt? Kläder 14
speedy Vilka är topptillverkarna? Kläder 39
waltruz Vilka byxor är lämpliga för mig? Kläder 42
Smogz Vilka sandaler är bäst? Kläder 18
avslut0908 Vilka kängor? Kläder 4
BJK Vilka strumpor? Kläder 8
Buzzrock Vilka kalsonger? Kläder 45
Vandrare Elsulor, är det något att ha, och i såfall vilka? Kläder 10
Roypeter Vandrarkängor, vilka märken kan man lita på? Kläder 21
AddeKeb Vilka byxor är bra??? Kläder 2
CarolinaS Kängor från Beck- vilka strumpor? Kläder 6
dogmatikern Vilka vantar ska jag välja. Kläder 12
philipalm Vilka skidbyxor ska jag välja? Kläder 17
Wad Vilka skalbyxor rockar mest? Kläder 6
lindau Vilka byxor ska jag köpa? Kläder 4
Vilka sockor? Kläder 13
utesälen Helt vattentäta handskar eller tumvantar? Kläder 12
Glännman Tumvantar i bäver eller räv, vart köpa ? Kläder 4
hannulan Lätta o vattentäta tumvantar Kläder 12
gogreen Varma smidiga vattentäta tumvantar? Kläder 12

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...