Hängslen till skalbyxor

Tack för tipset men blir 350 pund med frakt.
Har hittat ett par liknande från Tierra i Sverige för 299 kr vilket verkar vara bästa alternativet nu.
 
Oj menade såklart 35 pund inte 350. Men är inte ute efter specifikt Montanes utan bara något snarlika så får nog bli att svänga förbi Naturkompaniet och köpa dom där Tierra hängslena
 
Dom flesta har 4 punkts infästningar. Jag vill ha 3 punkt till mina byxor. Dom flesta jakt eller hantverkarhängslen som säljs är så jäkla grova och har fullt med loggor, läderdetaljer eller cammo.
 
Brukar lösa detta själv med tre stycken hällor som jag syr fast över byxlinningen. En mitt bak och varsin fram mitt för lårens framsidor. Syr sedan fast ett 2,5 cm gummiband i de främre hällorna med bandet istoppat i bakre hällan.

Hittar ett par bilder där man skymtar de vita hängselbanden/gummibanden.g

Thure
 

Bilagor

  • IMG_6492.jpg
    IMG_6492.jpg
    83.4 KB · Visningar: 1,114
  • IMG_6752.JPG
    IMG_6752.JPG
    78.7 KB · Visningar: 1,077
Hej!

Jag vet inte om du hunnit köpa hängslen än, annars kommer två tips här, om du inte är avskräckt av gröna/blåa prylar.

Snigel Designs modell (Snigel tillverkar huvuddelen av polisens bärutrustning numera, hängslena är sköna men kräver förmodligen att du syr egna hällor)
https://snigeldesign.nordicshops.com/product.html/hangslen--12?category_id=22

Recon (är väl gamla Sacci, eller så, mycket bra hängslen, standardhängsle till vissa av försvarets uniformer)
http://www.recon.se/recons-egna-produkter/recon-hangslen-m90?keyword=hängsle

Ingen av modellerna är särskilt dyra heller, och svenska leverantörer.
Recons variant håller väldigt bra, jag har flera par varav vissa har jag haft i 10-15 år, visst dom är slitna men fungerar mycket bra fortfarande...Snigel-hängslena är ganska nya för mig så hur bra dom håller vet jag inte, men sköna är dom!

/Andreas
 
Snigeldesigns hängslen ser ju supersmarta ut! Särskilt för oss som inte är originalutrustade med en slang för att göra #1.

Tänk bara på slitaget från hängslen på insidan av typ goretexjacka, ullplagg eller fleece, om hängslen med kardborre. "Den hårda sidan" av kardborren kan äta styggt på sina grannar, så förhoppningsvis är "utsticket" av kardborre från "den mjuka sidan". (I alla fall inte alla mina handskar med kardborrestängning har varit så smarta att de tänkt rätt, inte heller alla goretexjackors ärmjustering, jackärmen har då ätit på höften av jackan. Sura erfarenheter, men sånt jag numer kollar när jag köper nytt!)
 
Snigeldesigns hängslen ser ju supersmarta ut! Särskilt för oss som inte är originalutrustade med en slang för att göra #1.

Tänk bara på slitaget från hängslen på insidan av typ goretexjacka, ullplagg eller fleece, om hängslen med kardborre. "Den hårda sidan" av kardborren kan äta styggt på sina grannar, så förhoppningsvis är "utsticket" av kardborre från "den mjuka sidan". (I alla fall inte alla mina handskar med kardborrestängning har varit så smarta att de tänkt rätt, inte heller alla goretexjackors ärmjustering, jackärmen har då ätit på höften av jackan. Sura erfarenheter, men sånt jag numer kollar när jag köper nytt!)


På både Snigel-modellen och Recon-modellen har man tagit "grannarna" i beaktande, så den vassa delen av kardborren är inåt!

/Andreas
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
DavidVonAmri Hängslen Kläder 13
Olasko Hängslen Kläder 9
Gun-valld Hängslen el bälte? Kläder 1
sagoskog Skalbyxor med hängslen Kläder 9
niklaz Byxor med skalmaterial till knäna endast? Kläder 9
Plogg High eller mid skaft till nya lundhags? Kläder 11
holetaker Utmanare till Carinthia? Kläder 6
pr33d Hitta ersättare till favoritunderstället Kläder 31
museo12 Tjockare alternativ till Fjällräven high coast-byxor? Kläder 0
Consultra Önskar tips på regnkläder till tonåring Kläder 3
Elvah Finmaskiga liners till höga kängor? Kläder 4
AnnaMiaMaria Skidbyxor till kort och tjock Kläder 4
Alucardi Lundhags skalkängor tips nu till vintern Kläder 19
bjornhallberg Jacka och Shorts ersättare till ITAB Jokk och Traveller Kläder 1
Cacan Ny "Krok" till kängor Kläder 6
Jackiie Första paret enklare kängor till pojkvännen - XXL? Kläder 11
AnteÅ Krokar till byxor Kläder 9
Miroslav Jacka: Alternativ till Lappland jacka i G-1000? Kläder 12
Etriol Vad är fjällrävens fickor till för? Kläder 7
AnteÅ Lim till Gore-Tex-jackor Kläder 3
B.M.F Sockor till vandringskänger Kläder 42
gabrieljsson Hjälp med komplett utrustning till nybörjare Kläder 3
Johan123 Friluftsbyxor som går att vika/rulla upp till shorts-längd (ej zip-off)? Kläder 7
Bondmoran Gaiters till vandring Kläder 14
GeorgM Foder till skalkänga modell Lundhags Jämtkängab Kläder 3
kit Vandringskängor till små barn Kläder 2
Silver Fang Vilken mössa och vantar till vandring Kläder 14
Silver Fang Vilken underställ till vandring Kläder 18
bico Sulor till Lundhags-kängor Kläder 7
doomus Alternantiv till Salomon XA Pro 3D? Kläder 2
tlundberg Alternativ till Lundhags Tanner Chukka Kläder 36
andersmossing Alternativ till Fjällräven Greenland Kläder 43
CFJ Inlägg till vandringskänga Kläder 4
Smogz Alternativ till fleece Kläder 32
Stadsmulle Hjälp en nybörjare överleva Kebnekajse, klädpacklista till rimligt pris Kläder 4
Caminista Vilken slags byxa till fjällvandring? Kläder 5
Sarvi Trekvartslång zip-off byxa till sommaren? Kläder 2
mBengtson Alternativ till hardshell/skaljacka? Kläder 20
erephus Motsatt alternativ till Fjällräven Vidda - G1000 Kläder 9
Viktorious En skaljacka som passar till det mesta Kläder 64
seasteel Byxor till sen höst/vintervandring? Önskar förslag på Budgetalternativ? Kläder 21
Adventurejonas Nya byxor till vintern Kläder 3
Gråbuse Alternativ till skalkängor - är de alla så hårda? Förträngningar i nerver? Kläder 26
moa_k40 varm tröja till fjället sommartid Kläder 9
SvenssonJr Skjorta till vandring Kläder 32
ChristinaH Skor till Island Kläder 5
Letaren Skalkläder till sommarsverige Kläder 14
Chrabban Kläder till vandringen Kläder 29
friluftsrookie Fodertyg till vattentät huva Kläder 1
Chrabban En till tråd om skor/kängor Kläder 23

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.