Vilket matieral är optimalt för yttersta lagret vintertid (värme/isolering)

Som rubriken lyder så undrar jag lite hur andra tänker kring val av plagg och material när det kommer till jacka att dra på sig exempelvis vid längre lunchraster på vinterturer, tänk -15 och kallare?

Jag har redan en tunnare dunjacka (hög fillpower, vikt ca 300g) men jag har märkt att den är alldeles för kall att ha på vintern om jag inte saftar på med jävligt mycket lager under, och det blir rätt jobbigt att behöva ta med för mycket på vinterturen. Så jag undrar lite, vad har ni andra att dra på er ute på tur, om ni behöver ta en längre paus eller på kvällen kanske när ni är i lägret ute?

Jackan får gärna väga så lite som möjligt, men fortfarande ha en rejäl värmande och isolerande förmåga. Är det tjockare dunjackor som gäller då? Annat material? Jag har en gammal Moncler himalaya som är rätt varm och tjock men den väger 1kg (inte jättemycket) och tar plats och har dessutom ingen resår nere kring botten varför det läcker ut rätt mycket värme där, varför jag funderat på att göra mig av med den.

Konkreta förslag på jackor mottages tacksamt :)
 
Som rubriken lyder så undrar jag lite hur andra tänker kring val av plagg och material när det kommer till jacka att dra på sig exempelvis vid längre lunchraster på vinterturer, tänk -15 och kallare?

Jag har redan en tunnare dunjacka (hög fillpower, vikt ca 300g) men jag har märkt att den är alldeles för kall att ha på vintern om jag inte saftar på med jävligt mycket lager under, och det blir rätt jobbigt att behöva ta med för mycket på vinterturen. Så jag undrar lite, vad har ni andra att dra på er ute på tur, om ni behöver ta en längre paus eller på kvällen kanske när ni är i lägret ute?

Jackan får gärna väga så lite som möjligt, men fortfarande ha en rejäl värmande och isolerande förmåga. Är det tjockare dunjackor som gäller då? Annat material? Jag har en gammal Moncler himalaya som är rätt varm och tjock men den väger 1kg (inte jättemycket) och tar plats och har dessutom ingen resår nere kring botten varför det läcker ut rätt mycket värme där, varför jag funderat på att göra mig av med den.

Konkreta förslag på jackor mottages tacksamt :)


Ju kallare desto tjockare.

I riktig norrlandskyla har jag min varmaste jacka som är en Fjällräven thermo down II. Den väger jämnt 1500 gr och är riktigt skön att dra på sig när kvicksilvret går under 15-20 minus. Den är egentligen tokigt överprissatt, men jag hade tur och fann en på 50% rea och då blir priset mer realistiskt.

...finns egentligen inga bra kompromisser, en fet dunjacka värmer alltid mer än en halvfet och lägger man till tröja till en enkilosjacka så får man ofta ungefär samma vikt som fetjacka men fortfarande inte lika varmt.

...med den tjocka jackan i säcken kan jag också ta med en lite tunnare sovsäck utan problem, bara att lägga jackan ovanpå så sover jag fint i en sovsäck som jag annars skulle huttra i :)...

//J
 
Fet dunjacka med tynt och smidigt yttertyg är mitt val. Om bara yttertyget är tunnt så blir packvolymen bra. Slitstyrka ör inte så viktigt för rastplagg. Jag har en gammal Mountain Hardwear. Jag tycker att Marmot och TNF ofta har bra alternativ i klassen precis under de värsta "höghöjdsjackorna".
 
Fet dunjacka

Håller med tidigare skrivare, en tjock varm dunjacka i längre modell med huva är enligt mig det bästa alternativet, tar plats men är värt allt när du pausar vintertid. Även som förstärkning på sovsäcken när det är riktigt kallt. Köp en som går att komprimera bra, eller välj en stor säck eller pulka.
 
Det är viktigt att dunjackan rymmer gåplaggen, att den täcker hela bålen, att ärmarna är så långa att de inte åker upp när du fikar och pysslar med din utrustning. Min är en dubbel Point five värd varenda gram den väger, 1215 g. Dessutom är huvan dunfodrad och rymmer min stora pälsmössa.
 
Tack för era svar. Har sett att det finns många Fjällräven Expedition-jackor ute på bl.a. blocket, som många ungdomar köpt(fått) på grund av märkeshype. Det borde väl vara en ganska vettig jacka, enligt era beskrivningar? Möjligtvis lite väl tung (1855g i M, fillpower 600), vet ej hur komprimerbar den är, det står att foder och yttermaterial är 100% polyamide (vet inte vad/hur det är).

Jag tror att man kan komma över en sådan begagnad i bra skick för kanske 1300kr. Hur känsligt är dun för "åldrande" - blir de väsentligt sämre om jackan är ca 3+ år gammal?

Andra tips på bra jackor?
 
Så länge jackan inte missköts så håller dun ganska många år. Det farliga är framför allt tvätt och om jackan förvarats ihop komprimerad i stället för hängande.

Om jag inte miss minner mig så klarar jackor med lägre dunkvalitet och högre fjäderhalt belastning och slitage bättre än högkvalitet med liten andel fjäder. Arbetsjackor som Canada Goose görs iaf av dun i lägre kvalitet.

Fjällrävens 600cuin (US?) och 80/20 måste anses vara riktigt lågt för en expeditionsjacka. En top of the line skulle ligga på 850cuin (EU) och 97/3 dun/fjäder. Styrkan hos Fjällräven Expedition är att det finns två lager dun, så att jackan är kanonvarm även om dunet är av lägre kvalitet.
 
Tack för era svar. Har sett att det finns många Fjällräven Expedition-jackor ute på bl.a. blocket, som många ungdomar köpt(fått) på grund av märkeshype. Det borde väl vara en ganska vettig jacka, enligt era beskrivningar? Möjligtvis lite väl tung (1855g i M, fillpower 600), vet ej hur komprimerbar den är, det står att foder och yttermaterial är 100% polyamide (vet inte vad/hur det är).

Jag tror att man kan komma över en sådan begagnad i bra skick för kanske 1300kr. Hur känsligt är dun för "åldrande" - blir de väsentligt sämre om jackan är ca 3+ år gammal?

Andra tips på bra jackor?

Se upp för fake-jackor bara;)
 
Glöm inte dunbyxorna!

Hejsan,

Håller helt och fullt med om att en riktigt varm dunjacka är helt överlägset på vinterturen. Själv har jag dessutom alltid med mig ett par varma dunbyxor. Dels då det är helt underbart att kunna sitta inne i tältet i timmar utan att frysa, men även för kalla fikastunder. Dels håller man ju givetvis värmen bättre generellt sett och så känns det i alla fall som att man minskar risken för att fötterna ska bli kalla - något som i alla fall jag gärna undviker :)

Vad det gäller dunjackor finns det mängder av kompetenta märken på marknaden. Personligen tycker jag att Fjällrävens jacka bara kommer upp i nivån ok (har haft en sådan). Då finns det betydligt bättre märken, själv har jag en Marmot 8000M Parka (http://marmot.com/products/details/8000m-parka-new) som "midvinterjacka". Är dock lite av gränsfall vad det gäller vikt och volym enligt min åsikt...och då är den ändå klart lättare än fjällrävens jacka!!!

Däremot är det betydligt svårare att hitta vettiga dunbyxor. Verkar bara finnas två "lägen" hos de flesta tillverkarna, antingen är det en tokvarm "expeditionsbyxa" eller så är det en tunn "sommarbyxa". Så förra året köpte jag ett par byxor från polska Robets som jag är oerhört nöjd med.

Så hade jag köpt ny dunjacka idag hade det troligtvis blivit an jacka från Roberts .... de har 12 olika modeller och man kan välja olika dunkvalitér och mängden dun för varje jacka. Så det går att få exakt så varm som man vill ha den! En jacka som ser ganska "lagom" ut för alla utom de allra kallaste turerna är http://roberts.pl/index.php?l=en&p=_katalog&i=_arcturus#_kurtki, modell 400 med 850-dun.

/ Stefan
 
Hejsan,

Håller helt och fullt med om att en riktigt varm dunjacka är helt överlägset på vinterturen. Själv har jag dessutom alltid med mig ett par varma dunbyxor. Dels då det är helt underbart att kunna sitta inne i tältet i timmar utan att frysa, men även för kalla fikastunder. Dels håller man ju givetvis värmen bättre generellt sett och så känns det i alla fall som att man minskar risken för att fötterna ska bli kalla - något som i alla fall jag gärna undviker :)

Vad det gäller dunjackor finns det mängder av kompetenta märken på marknaden. Personligen tycker jag att Fjällrävens jacka bara kommer upp i nivån ok (har haft en sådan). Då finns det betydligt bättre märken, själv har jag en Marmot 8000M Parka (http://marmot.com/products/details/8000m-parka-new) som "midvinterjacka". Är dock lite av gränsfall vad det gäller vikt och volym enligt min åsikt...och då är den ändå klart lättare än fjällrävens jacka!!!

Däremot är det betydligt svårare att hitta vettiga dunbyxor. Verkar bara finnas två "lägen" hos de flesta tillverkarna, antingen är det en tokvarm "expeditionsbyxa" eller så är det en tunn "sommarbyxa". Så förra året köpte jag ett par byxor från polska Robets som jag är oerhört nöjd med.

Så hade jag köpt ny dunjacka idag hade det troligtvis blivit an jacka från Roberts .... de har 12 olika modeller och man kan välja olika dunkvalitér och mängden dun för varje jacka. Så det går att få exakt så varm som man vill ha den! En jacka som ser ganska "lagom" ut för alla utom de allra kallaste turerna är http://roberts.pl/index.php?l=en&p=_katalog&i=_arcturus#_kurtki, modell 400 med 850-dun.

/ Stefan

Stort tack Stefan, jag har funderat på det här med dunbyxor också, känns konstigt att det så ensidigt fokuseras på jackan för att hålla bra värme vid raster/läger, även om den kanske är viktigast. Roberts.pl verkar vara skitbra, ska fundera på det för jackan. Pga ekonomi tror jag dock att jag börjar med foderbyxor med syntetfyllning, finns för ca 300 på stadium. Vilka byxor från Roberts kör du på?

Tror du att modellen Arcturus (750 cuin, fill weight 449, totalvikt 990, 90/10 fjäder) är tillräckligt varm för vinterturer i fjäll (bo i tält)? Tänker att det kan bli temperaturer på kring -20 och möjligen lite till, beroende på när på säsongen man åker såklart. Eller är Polaris att rekommendera (i princip samma dunfyllning men med 4-lagersfyllning, vilket verkar göra den ganska mycket varmare, enligt deras beskrivning).
 

Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.