Läcker min Klättermusen Allgrön?

Är det någon som lyckats få igenom en reklamation på Klättermusen?

Jag hårdtestade mina grejor (både byxor och jacka) under en fjälltur i somras. Efter en dag med ihållande regn var jag precis dyngsur. Jackan tror jag precis som ni andra att det rinner in genom dragkedjan samt ner vid halsen = VÄRDELÖST. Byxorna tror jag inte ens är täta i tyget. Från början lovade Klättermusens kundtjänst att de skulle ta in byxorna och testa dem, men nu har de kommit på att de bara har tre års garanti. Tre år, är inte det extremt kort garantitid?

Min personliga uppfattning ang Klättermusens sätt att hantera sina reklamationer är mycket dålig. De tar mycket dåligt ansvar för deras dåligt producerade plagg. Att jackor och byxor i denna höga prisklass tar in vatten är en katastrof, och sen när tillverkaren inte vill ta ansvar är ännu sämre!!

Har varit trogen Klättermusen innan, men nu har jag en garderob som är 100% Klättermusen fri och det kommer den att förbli!
 
Om man är uppmärksam på Klättermusens instruktionsfilm för just Allgrön, ser man att en möbelgrupp på Östersunds flygplats verkar vara gjord av "återvunna" jackor.

Undrar hur många som "återvinner" kontra reklamerar sina jackor hos Klättermusen?

Allgrön verkar ju vara ett problembarn i kollektionen, men även min Skidbladner tar in väta på minst fyra olika ställen på jackan. Nu är den på väg till KM för reklamation.

Är Klättermusen på väg tillbaka till en period av problem med sina tekniska kläder som plågade dem tidigare?
 
Gahhh! Tänk så lurad jag känner mig. Trodde någonstans i min enfald att Klättermusen stod för kvalitet och att om det var någon som kunde utveckla kläder för dåligt svenskt fjällväder så var det ett svenskt företag.

Grejorna har många och genomtänkta funktioner men på vissa ställen havererar det totalt. Det faktum att det rinner in vatten någonstans borde ju vara en sådan sak. En annan sak är de där små gummistropparna som sitter tex. runt handlederna. Om jag drar åt max så blir det ändå inte tätt. Trots att jag vandrade (inte klättrade då förstår jag varför det rinner in) så kryper vattnet uppför armarna. Sakta blir jag blöt både uppifrån och nerifrån.

Min byxor, Brokk, är jag ganska övertygad om att de läcker i tyget. Först fick jag veta att de skulle ta in dem men att jag var tvungen att skicka in kvittot. Flera veckor efter att jag har mailat kvittot hör de av sig igen och har tappat bort hela mailväxlingen. När jag skickar över alltihop så får jag veta att garantin har gått ut och jag får påpekat att för mig att tyget kan bli förstört om man använder fel tvättmedel. Borde inte just informationen om tvättmedlet var något man ger när man säljer varorna? På etiketten står det att man ska använda "environmentally friendly laundry detergent". De flesta tvättmedel är ju miljömärkta så vad kan problemet vara? Nu är det dessutom så att jag alltid har tvättat mina byxor i Y3 och mycket skonsammare än så finns väl inte.

Min byxor har också gummistroppar nedtill. Nu börjar de tappa elasticiteten och öglorna håller dåligt för krokarna. Samma sak är det i midjan, det är svårt att dra åt byxorna så att de sitter bra för gummibanden har tröttnat.

Någonstans när jag har surfat på Klättermusen har jag fått känslan av att om man köper deras grejor så behöver man inte köpa nytt på 20 år eller så. Tänk så fel det kan vara.
 
Inte gummistropparna....

Kan bara hålla med att intentioner och det budskap som förmedlas utåt, inte riktigt stämmer överens med verkligheten...

Nu till det tekniska:

Envisas man att sätta kantband i icke vattenavstötande textil på ärmslut och huvans kant, är det ju inte konstigt att väta "vandrar" in i jackan på dessa ställen. Med facit i hand förstår jag inte att man gör så. Alls.

Udda och nytänkande lösningar ska ju inte betyda att grundfunktionen i plaggen, att hålla oss torra, inte uppfylls.
 
Klätttermusens membranplagg

För 15 år sedan höll Klättermusen världsklass med innovativ design och mycket slitstarka material. Det finns folk som fortfarande använder klättermusens membranplagg från den tiden.

Runt 2000 om jag minns rätt gick företagit i konkurs och åter uppstod något år senare, men det nya Klättermusen höll inte samma kvalité som tidigare. Den nya produktionen höll inte måttet och företaget försökte lösa det genom div materialbyten runt 2001-2006. (Cutan1, Event, Cutan2)

Ett tydligt tecken var att garantin gick från 10 till 5 och sedan ner till det lagstadgade 3 år som KM har nu. De kunde helt enkelt inte garantera samma livslängs som tidigare.

Den låga kvalitén på membranplaggen gav upphov till många reklamationer med låååång väntetid och jag vet ett par återförsäljare som runt 2004-2006 helt enkelt slutade sälja KMs membranplagg enbart för att det tog sådan tid att få igenom reklamationer och leveranser som uteblev.

Jag vet inte om KM fortfarande har lika stora problem som tidigare, men troligtvis inte även om garantin på 3 år fortfarande står kvar.

(Klättermusens bomullsplagg har genom alla dessa turer fortfarande hållit en utmärkt kvalité)
 
För 15 år sedan hade jag inte möjlighet att köpa Klättermusenplagg.

Jag tycker det känns ganska sorgligt att man verkar offra hela varumärket. Man lever ju fortfarande på att det finns sådana som jag som tror att Klättermusen är bra, men vi lär ju bli blöta och konstatera att vi har fel. Dessutom sura och bittra över att ha blivit lurade.

När jag jämför med GoreTex-garanti så verkar den inte ha någon gräns för ålder, däremot vad jag förstår tar man in och bedömer skicket i övrigt. Har man använt sina plagg som skogsarbetare 5 dagar i veckan så är det rimligt att de slits fortare än om man har haft dem i garderoben och använt dem en gång om året. Därför verkar de titta på hur slitna plaggen är, inte hur länge sedan det var man köpte. Det verkar mycket rimligare i min ögon.

Nu hjälper ju inga garantier i världen för dåliga konstruktioner, vilket också känns väldigt sorgligt. Varför verkar man på Klättermusen så himla ointresserad av att få veta att folk blir genomsura i deras skalplagg?

Att ha en kundtjänst som dessutom tar flera veckor på sig att svara och sedan är totalt oflexibel verkar inte heller speciellt framtidsinriktat.
 
Jag har en relativt nyinköpt Allgrön som endast är använd några dagar i regn förra sommaren i fjällen. När jag använde jackan senast i ett duggregn ser jag när jag tar av mig jackan att små mörka fläckar av fukt krupit igenom och syns på insidan av membranet. Jag kan ju inte påstå jag blev blöt men detta var också lätt duggregn. På utsidan av membranet hade vattnet "fastnat" i tyget som såg blött ut. Det här var bara där ryggsäcken legat an förra gången jag använde jackan.

Är det verkligen meningen att vatten ska kunna gå igenom så lätt? Jag kan köpa att vattnet fastnar på tyget där impregneringen slitits bort men om det går igenom av duggregn känns ju bomullsjacka som mer behändigt..
Kanske ska tillägga att detta är gamla modellen av Allgrön. Nu har de tydligen bytt membran.

Är det någon som vet om det här är "normalt" eller om jag ska försöka reklamera?

Allt Gott


Hur gick det med reklamationen?
 
Efter en del dividerande via mail fick jag skicka in min jacka. Det visade sig att den läckte och idag hämtade jag ut en ny jacka på posten.

Så tips, skicka in den vart tredje år!

Nu återstår bara att få ordning på byxorna som också läcker men där det har gått mer än tre år. Jag tycker ju att garantin borde vara bra mycket längre på skalkläder.
 
Tack

Skall köpa en ny jacka och övervägde Allgrön. Tack vare dessa synpunkter så går jackan bort rejält till förmån för Arcteryx eller Norröna - strålande med information på detta sätt. Har haft några KM jackor genom åren, hade en Grim som jag var väldigt nöjd med och har sedan dryga 1.5 år tillbaka en Einrede som jag är supernöjd med. En jacka som sitter på från vår till höst. Som någon nämnde så är även jag tveksam till en del av KM:s lösningar på saker, man krånglar till det för mycket i hopp om att vara unika - tyvärr så funkar dessvärre inte alltid lösningarna. Köpte en stilren Granit ryggsäck som i ren allmänhet är plain and simple. Så har man förstört säcken genom att ha ett par pinnar(?) som man fäster topplocket i. När säcken inte är full så kollapsar tyget varpå pinnarna inte längre håller topplocket som då inte går ha stängt. Hur tänkte man då? Jag skickade tillbaka säcken på ångerrätt. De borde satsa mer på kvalitet än massa nya finesser som funkar halvkasst.
 
Blåser liv i denna gamla tråd igen. Funderar på att köpa en KM Allgrön. Till er som köpt jackan nyligen, hur är kvaliteten på dessa jackor idag?

/Andy
 
Slog till på Allgrön i somras och är nöjd. Inte använt den superhårt men nog är den tät. Dock skulle jag nog klassa den som mer högaktivitetsjacka än vandrings dito.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
storskogen GoreTex kängor som läcker Kläder 4
Napoleon GTX-tyget har "släppt" på min Arcertyx-jacka! Vad göra? Kläder 8
niklaz Byta kläpp på dragkedja på min gamla Tierra? Kläder 22
kultingen Olja på min gore-tex jacka Kläder 6
mipert Det är ju toppen att det regnar mycket, äntligen kan jag testa min utrustning i regn! Kläder 3
mipert Vilken sula gör min känga "mindre"? Kläder 6
vuogga Vinterjacka till min flickvän? Kläder 24
mickenTHN Döda min Gore-Tex jacka? Kläder 9
Nyman Hur tvätta min Marmot Thunderlight jkt? Kläder 2
Schneeberger Klättermusen Draupner Kläder 5
langben Klättermusen Misty 2.0 eller Arc'teryx Gamma LT? Kläder 2
arvidsson.anna Någon som har erfarenhet av Klättermusen Atle 2.0? Kläder 4
fson Erfarenheter av Klättermusen Allgrön 2? Kläder 6
Nirrebosse Klättermusen Gere. 1 vs 2.0 Kläder 5
Almasfar Klättermusen Einride storlekar Kläder 11
Smogz Nån som testat Klättermusen Loride Kläder 11
Oblix Klättermusen Kevlar Kläder 31
Henk021 Klättermusen Skoll ulltröja Kläder 0
Johan123 Klättermusen Fjorgyn Knickers Kläder 1
Schneeberger Klättermusen Glaser passform? Kläder 1
Elvah Klättermusen Durin helt vattentäta? Kläder 7
MartinPaddlr Klättermusen - ständig rea? Kläder 23
Glännman Klättermusen Gleipner Kläder 7
Smogz Klättermusen Skade softshellbyxor, nån som testat? Kläder 1
Nirrebosse Klättermusen GERE byxor. Kläder 24
arvidsson.anna Jacka från Klättermusen Kläder 24
Arwzz Klättermusen: Eta-proof eller Cutan? Kläder 29
mfehne Klättermusen mithril sweater Kläder 6
niklasaxelsson Klättermusen Njord Kläder 2
laangnils Klättermusen, något att satsa på? Kläder 21
flierman Klättermusen Brede - utseende? Kläder 15
Musse Vidunder Klättermusen Allgrön och regn? Kläder 10
Tidenztand Klättermusen Einriden, 1.0, Var köpa? Kläder 2
Glännman Klättermusen Trym och Urd byxor Kläder 16
langby Långtidserfarenheter av Klättermusen Gere? Kläder 14
Smogz Klättermusen Megin Kläder 9
Virrhönan Impregnera Klättermusen? Kläder 25
Lisa A Klättermusen skaljackor Kläder 1
PederNutti Klättermusen, kvaliitet? Kläder 30
scandiaca Klättermusen Gere Pant storlek? Kläder 15
Supergoofy Klättermusen Allgrön eller Skidbladner Kläder 7
mrute Skaljacka: Klättermusen VS Tierra Kläder 2
niklaz Var hitta Klättermusen Gere (byxor) Medium, Dark Khaki - NU (juli 2010)? Kläder 4
Jocke B Klättermusen - men törs jag? Kläder 19
PetNor Klättermusen Fenrir pants Kläder 2
Ulf J Klättermusen Skade Kläder 0
Twitcher Klättermusen - ärmlängd Kläder 8
sandwichman Erfarenheter av Klättermusen Freke Kläder 7
axel_broman Klättermusen Freke + ev. alternativ Kläder 0
plp Alternativ till Klättermusen Rimfaxe Kläder 4

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...