Klättermusen ?

Magnus

Gäst
Funderar på att köpa klättermusens jacka Bifrost, är det ngn som har ngr erfarenheter av den, positiva/negativa ?
Finns det någonstans där det står ngt att läsa om materialet
Cutan som klättermusen anv, för man kan ju inte låta bli att undra varför de flesta andra tillverkare anv Gore-Tex och Klättermusen Cutan. Längre ner bland inläggen (-98) finns ngn
som verkar aningen besviken över att ha köpt en Klättermusen jacka Fimbul som tydligen skall ha gått sönder i sömmar x flera, är det ngt problem med Klättermusens plagg eller ?
 

Anonym från gamla forumet

Gäst
cutan

har ingen egen klättermusen jacka så jag kan inte säga något om kvaliten. Men deras jackor brukar vara välgjorda, slitstarka. Speciellt huvorna brukar stå i en klass för sig. Nu till cutan. Materialet används av mountain hardwear men då kallas det för conduit. egenskaperna är nära gore tex. Jag tror att klättermusen förlorade rättigheterna till att använda gore tex efter deras konkurs och då valde man att gå över till cutan. slutligen tycker jag att jakorna är en aningen för dyra.


jonas F
 
Erfarenhet av bifrost jackan

Hej....


Har en Bifrost jacka som jag just nu anväder.... Materialet Cutan fungerar utmärkt mot väta.... har den som paddel jacka när jag paddlar kajak bland annat... och den står emot vågor som sköljer över en .... så det får väll anses som ok... det enda problemet för mig är att den är skärd väldigt högt upp under armarn... Detta gör att jag får skavsår när dragkedjan är uppdragen.... brukar dra ner den en bit.... men det är ingen bra lösning egentligen....


Jackan sitter ändå skönt när man har den på sig och när man bär ryggsäck... vilket gör att den nog egentligen passar bättre till land aktiviteter... Fickorna på bröstet är mycket praktiska... inget häng vid höfterna som en del jackor har... inget prassligt innertyg... som det kan komma vatten i ...


Luvan är välgenom tänkt.. och sitter bra på huvudet även när man vrider det.... Bra tillslutning vid ärmarna.... allting är gjort så att man kan spänna upp remmarna med en hand.. vilket också är bra vid padlingen...


Om det är någon mer som har erfarenheter så hör gärna av er...


Mvh Jonas
 

Peter W

Gäst
Likvärdigt eller bättre!

Jag har själv en klättermusenjacka, Skidbladner, som jag har använt till både traditionella fjällturer både sommar och vinter samt till isklättring. Den fungerar utmärkt, skärningen är mycket bra eller bättre än på andra jackor av andra tillverkare. Mina gamla Klättermusenbyxor är nu sex år gamla men de hänger fortfarande med. Jag kan inte känna någon skillnad mellan Goretex och Cutan, mao du blir lika blöt i båda........Kanske det är dax för dubbel Ventile istället, i alla fall vintertid. Kvalitetsmässigt är Klättermusen minst lika bra som de bästa kläderna på marknaden enligt min åsikt.


Gore gorde ett test av alla goretexliknande material (typ finetex, MPC mm) för ett tag sedan. Goretex var givetvis överlägset men av någon outgrundlig anledning fanns inte Cutan med i testet. Om de verkligen testade Cutan vet jag givetvis inte men om ett konkurrerande material var i samma klass som deras eget vore det ganska korkat att redovisa detta.


/ Peter
 

Anonym från gamla forumet

Gäst
vilket test?

Går det att få info om det testet du skriver om? Kom ihåg att cutan kan hetta något annat hos en annan tillverkare.

mvh:Jonas f asljf@hotmail.com
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
packåsna Hjälp med att identifiera loppisfynd (Klättermusen) Kläder 3
Schneeberger Klättermusen Draupner Kläder 5
langben Klättermusen Misty 2.0 eller Arc'teryx Gamma LT? Kläder 2
arvidsson.anna Någon som har erfarenhet av Klättermusen Atle 2.0? Kläder 4
fson Erfarenheter av Klättermusen Allgrön 2? Kläder 6
Nirrebosse Klättermusen Gere. 1 vs 2.0 Kläder 5
Almasfar Klättermusen Einride storlekar Kläder 11
Smogz Nån som testat Klättermusen Loride Kläder 11
Oblix Klättermusen Kevlar Kläder 31
Henk021 Klättermusen Skoll ulltröja Kläder 0
Johan123 Klättermusen Fjorgyn Knickers Kläder 1
Schneeberger Klättermusen Glaser passform? Kläder 1
Elvah Klättermusen Durin helt vattentäta? Kläder 7
MartinPaddlr Klättermusen - ständig rea? Kläder 23
Glännman Klättermusen Gleipner Kläder 7
Smogz Klättermusen Skade softshellbyxor, nån som testat? Kläder 1
Nirrebosse Klättermusen GERE byxor. Kläder 24
arvidsson.anna Jacka från Klättermusen Kläder 24
Arwzz Klättermusen: Eta-proof eller Cutan? Kläder 29
Spira Läcker min Klättermusen Allgrön? Kläder 25
mfehne Klättermusen mithril sweater Kläder 6
niklasaxelsson Klättermusen Njord Kläder 2
laangnils Klättermusen, något att satsa på? Kläder 21
flierman Klättermusen Brede - utseende? Kläder 15
Musse Vidunder Klättermusen Allgrön och regn? Kläder 10
Tidenztand Klättermusen Einriden, 1.0, Var köpa? Kläder 2
Glännman Klättermusen Trym och Urd byxor Kläder 16
langby Långtidserfarenheter av Klättermusen Gere? Kläder 14
Smogz Klättermusen Megin Kläder 9
Virrhönan Impregnera Klättermusen? Kläder 25
Lisa A Klättermusen skaljackor Kläder 1
PederNutti Klättermusen, kvaliitet? Kläder 30
scandiaca Klättermusen Gere Pant storlek? Kläder 15
Supergoofy Klättermusen Allgrön eller Skidbladner Kläder 7
mrute Skaljacka: Klättermusen VS Tierra Kläder 2
niklaz Var hitta Klättermusen Gere (byxor) Medium, Dark Khaki - NU (juli 2010)? Kläder 4
Jocke B Klättermusen - men törs jag? Kläder 19
PetNor Klättermusen Fenrir pants Kläder 2
Ulf J Klättermusen Skade Kläder 0
Twitcher Klättermusen - ärmlängd Kläder 8
sandwichman Erfarenheter av Klättermusen Freke Kläder 7
axel_broman Klättermusen Freke + ev. alternativ Kläder 0
plp Alternativ till Klättermusen Rimfaxe Kläder 4
Charli28 Klättermusen Loke dunjacka - synpunkter? Kläder 10
Info Klättermusen Liv Vs Hild? Kläder 4
niklas_axelsson Någon som har erfarenheter om Klättermusen Gere pants. Kläder 8
JohJuhlin Klättermusen Iving Kläder 1
jenol Klättermusen Froste Kläder 0
JohJuhlin Klättermusen Dragkedjor! Kläder 4
sandwichman Klättermusen Gere - era intryck tack. Kläder 10

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.