Hur bra är kronans M90?

Vapenrock 90

1275 g utan huva, jmf det med en Fj Grönlandsjacka som har huva på 740g.
90 Stövlarna är bra men inte lättast och inte bäst läst, men man kan åka skidor med dem vilket man inte kan med lättare konkurenter, Jo om man har stövelbindning....Men issörjan på vårarna skaver grovt och att byta stövlarna är billigare än att köpa nya...
59 mössan är ett skämt jmf med riktiga vintermössor av sobel eller kanin. Balclava i ull eller ull/plast är ett måste.
//J
 
Vet du någon plats mer riktigt bra typ skötermössa då, Seob? Jag hittar bara inget, ingenting som visar kvalité iallafall (med undantag av Patrics link i början till läderaffären, men någonting där får mig till att fnysa och ta ett steg tillbaka). Ingen visar kärlek till stora, varma mössor längre. Allting handlar om "sotar"-modellen. Den kanske fixar alla temperaturer nuförtiden dock, jaja.

(edit) Är ändå lite nyfiken på det här ogillandet av M/59 Vintermössa. Soldf skriver "Mössan skall användas mycket sparsamt. Den har en förmåga att vara mycket varm[...]" och Soldf brukar ha en aning om vad han pratar om. Här ger han ett intryck av att den är för varm, men inte kan det vara därför den ogillas?
 
Senast ändrad:
Instruktioner och reglementen

beskriver det beställaen vill.....skribenter brukar rätt färska löjtnanter vara....Om Patric och jag säger bää så beror det på att vi prövat mer än 2x...
Ett par knepigheter med M59vintermössan. De är tät dvs blir lätt svettvåt om du inte hela tiden byter mellan Ollersbroscha och vintermössan. Som våt fryser den till en kylande ispansar.
Nylonpälsfodret i den visar sig efter ett par tvättar vara känsligt för glödsprätt. Obra! En viktig sak som amatörer lätt missförstår med militär signaturutrustning är att den kan vara viktig för identifikation på håll, under krigslika förhållanden...
Skall den hålla kvar värmen måste sitta ganska tight och då passar den bara för lugna aktivieter.
En luddigare rymligare påälsmössa är faktiskt mer flexibel. Misstänker annars att alla trappers både i Canada och Ryssland annars skulle ha uppfunnit M59 vintermössa om den nu var så toppen. Märkligt nog har de inte den...
//J
 
Sitter här och bläddrar igenom tonvis med information om olika kläder och dylikt för att veta vad som kommer att bli bra för mig. Jag letar mestadels efter hybrid-kläder. Kronanas M90 som används av militären idag fångade mitt intresse och ska vara väldigt bra (ett plus är även att de flesta delarna är billiga).
Lite diskussionsdödare men...
Tröja 90 upplevs som för varm av några medan tusentals frysande värnpliktiga önskar att de hade haft flera utav dom.
Kronans prylar m/90 har utvecklats av "experter" på sitt område och använts av tusentals människor under alla världens förhållanden under ett antal år. De är inte perfekta till allt men mer än hyfsat bra till det de är avsedda för, friluftsutrustning av "blåkläder"-typ
Om du inte har några grejor innan och kan hitta försvarets relativt billigt så föreslår jag att du skaffar en uppsättning och provar.
Efterhand som du använder dom så hittar du vilka saker som du vill byta ut och även varför.
 
Soldf skriver "Mössan skall användas mycket sparsamt. Den har en förmåga att vara mycket varm[...]" och Soldf brukar ha en aning om vad han pratar om.

beskriver det beställaen vill.....skribenter brukar rätt färska löjtnanter vara....Om Patric och jag säger bää så beror det på att vi prövat mer än 2x...

När Korsgaard pratar om Soldf menar han nog inte SoldR mtrl P eller UniR, utan krigslekarwebbplatsen www.Soldf.com. Som i och för sig kan ha plockat text ur uniformsreglementet när de skrev sin beskrivning.
 
Fjäderlätt har rätt. Jag har linkat så många gånger att jag inte trodde det behövdes, det var ett misstag. :) Jag skrev detta för en månad sedan, men det känns redan som flera år gammalt. Orsaken till att jag skrev detta var för att jag behöver en ny uppsättning, och jag var så trött på att kolla igenom alla jädrans kategorier och märken det fanns.

Därför efterfrågade jag militärens kvalité. De enda kläderna som jag numera anser vettiga att köpa är Tröja 90 (som allmän slitage tröja) och möjligtvis Vinter / Pälsmössa m/59, men nu är den ute ur bilden. Då återstår det bara att finna en bra pälsmössa.

Tips, någon?
 
Om man ska hålla sig till det militära så har Taiga utvecklat en mer modern vintermössa som ska vara varm, har dcl inte provat själv. Men Taiga brukar vara rätt jäkliga på att göra bra saker.
 
När vi ändå är igång...

Någon som vet någon bra jacka som kan ersätta Värmejacka 90, har hört mycket gott om Nanok men de verkar inte säljas längre.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
såg kommer nog köpa kronans gammla kängor. Kläder 5
Kronans kalsingar... Kläder 2
Still Alive Tvättråd för Försvarets M90-handske. Kläder 7
vandrafjäll M90 värmebyxa Kläder 4
shinobi M90 vinter känga Kläder 21
Erik1 M90 Värmejacka/ Komarock - Hvilken modell? Kläder 10
Martin_Be M90 byxor sökes! Kläder 5
tompa_m Handskar, M90 Kläder 7
se8 M90 kängor Kläder 14
ctve8n m90 skor Kläder 2
ekholm försvarets m90 pansar byxor Kläder 42
daddster m90 som vandrings byxa Kläder 44
hobbes M90 värmebyxa Kläder 1
Aknot M90-byxor och snuskburk Kläder 11
Martin Fjäderlätt Civil M90 på Recon Kläder 1
Haddock M90-kängor, var? Kläder 2
Svenjohansson M59 och M90 Kläder 9
avslutat080903 M90 hatt - var köper jag den Kläder 16
Maua Byxkrokar modell M90? Kläder 9
-Patric- Storlekar på M90 Kläder 3
dr_dread Impregnera M90-byxa? Kläder 2
carvingkimbo Ullfrotté=M90 Tröja? Kläder 7
Napoleon Vilken storlek i m90-kängor? Kläder 1
perwickström Snickers version av M90 ? Kläder 3
simme Vart kan man köpa M90-kläder nuförtiden? Kläder 2
Johan es Hjälmunderlag M90? Kläder 1
mathiaso Förstärkningströja M90 - Ullfrotte orginal 400g???? Kläder 9
tyvik Angående Gore-Tex i M90. Kläder 3
BLÅ M90 Kläder 6
Var får man tag i M90 Värmejacka/byxor ? Kläder 5

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...