Skridskomössa

Jag har letat efter en mössa att användas när jag åker långfärdsskridskor samt turskidor och annat uteliv i kallt väder. Den ska stå emot vind och skydda öronen. Gärna med en mindre skärm. Gärna också stå emot väta men det är inte lika viktigt.

Eftersom jag har fullvuxet huvud :) dvs L är oftast för litet så tycks utbudet vara ganska begränsat!!

Jag har sneglat en del på Klättermusens Mysse vilken i och för sig är i dyraste laget men som passar i storlek.

Någon som har andra bra förslag?
Synpunkter på Mysse?

/Lennart
 
Lillsport har endel mössor med skärm. Fleecefodrade vilket gör att de lätt kan bli lite varma men för riktigt kallt väder eller rast är de bra! Tror att Lowe har något liknande och även haglöfs och fjällräven (?).

Vet dock inte mycket beträffande storlekarna.

/Andreas
[Ändrat av ala 2005-01-25 kl 11:09]
 
Tack Andreas! Haglöfs är i och för sig bra men den görs endast i små storlekar - upp till L :)
Lowe har jag provat och den finns med som ett tänkbart alternativ även om jag är mindre nöjd med skärningen.

Någon som har fler tips eller idéer??
Synpunkter på Klättermusens Mysse??
 
tiddelipom; sa:
Synpunkter på Klättermusens Mysse??
Skön, men jag blir för varm för alla mössor med vattentätt tyg när jag åker skridskor. Den sitter jättebra på min skalle (också extra tjockskallig), men vanligtvis för varm och tät.
 
tiddelipom; sa:
Någon som har andra bra förslag?
Synpunkter på Mysse?

/Lennart

Jag har en Mysse, och tycker att den funkar bra till det mesta. Dock gillar jag inte "ventilerna" som är placerade vid öronen. Det brusar och susar vid minsta antydan till vind. Jag har tejpat igen ventilerna med silvertejp.
 
Skinnmössa

Jag brukar använda Lindbergs "kakburk". Den har ganska tunt foder och är ypperlig eftersom den är vindtät och står emot väta (impregnerad) samt att den bara är att kasa av bakåt för att bli hängande i sin hakrem för att ventilera då och då (en bra skalmössa som kan göras varmare om man vill). Tyvärr saknar mössan riktig skärm som du ville ha, samt att den är bäst vid något kallare väderlek. -Ut och njut!
 

Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.