Vadmalskläder.

tigertamjaren; sa:
Real men wear tights!

/ G

Om de fâr för frugan ja, vilket jag fórstod icke var fallet.

Vill man blanda anakronismus med rymdàlderns material sà regerar numera byxholkarna aka. outdoor-chapsen i Cutan, tycker jag.. gárna komplementerade med en Kevlar-Kilt. Vindtätt, waterproof, freedom of movement, andas som bara den... kan detta vara svaret pà allt?

Chaps_smal.jpg

Byxholkar


Chaps_detalj.jpg

Byxholkar, (midjekort-) jacka, kilt
 
Freedom of movement förvisso enligt gammalt beprövat utförande, men kan kilten fås i alla skotska klaners olika rutor och färgtoner? Är den tillräckligt varm för att slippa ha kallingar under i bistraste kyla (vilket antagligen är ett krav för att få skottarna att hänga på och frugan att förbjuda den på klätterväggarna)?

Varför i hela fridens namn har Ersare bytt namn till Askulv?

/ G
 
tigertamjaren; sa:
Dock finns det ju som sagt både päron och äpplen bland syntetmaterialen. Medan nylon och polyester smälter och / eller brinner allt för väl, är den syntetiskt framställda fibern Nomex numera standardmaterialet för brandskyddande kläder mm. Därav kommentaren att de "regerar" även där! ;)

Det finns ganska många syntetmaterial som tål brand och höga temperaturer bra. De används dock ganska sällan i kläder, men det har faktiskt en ganska enkel förklaring:

Ett material som skall användas i tyg måste kunna formas till "fibrer". Smältning är det helt klart enklaste sättet att göra det (ex. sockervadd!). Men ett material som tål värme är svårt att smälta och således svårt att göra fibrer av.

Men kevlar och teflon (PTFE) är ju inte helt sällsynta i dagens kläder, även om det senare mest används i membran.

Sen är jag ganska säker på att mycket av den här tåligheten mot eld är mer eller mindre direkt knuten till densiteten. Ett syntet-tyg med samma ytvikt som ett ylletyg klarar nog nästan glödsprätt lika bra.
 
nermander; sa:
Det finns ganska många syntetmaterial som tål brand och höga temperaturer bra...

Min poäng är att naturmaterial inte har monopol på brandsäkra kläder, utan att det finns syntetmaterial som är minst lika bra också i det avseendet. Tyvärr är dock dessa brandsäkra kläder allt för otillgängliga på marknaden idag. Men det kommer, vänta bara! ;)

/ G
 

Polyester, polyamid, mikrofleece osv. är skrutt vad gäller att tåla ett vanligt glödsprätt. [/QUOTE]

För en del år sen ingick jag i städpersonalen efter en rockfestival och passade då på att förse mig med ett tält, en sovsäck och lite annat som trötta campare helt sonika lämnat efter sig när festivalen var slut.

Dessa har jag sedan utsatt för enkla brandprov.

Provresultaten låg helt i linje med egna tidigare erfarenheter och visade att medan det är lätt att bränna hål i syntetmaterial så är det faktiskt förvånansvärt svårt att få det att börja brinna. Alla glödsprätt jag lyckades åstadkomma skapade bara små hål med prydligt värmeförseglade kanter. Naturligtvis hade det blivit otrevligt när glöden arbetat sig in till skinnet (och perforerade prylar hade ju funkat sämre), men glöder mellan riskorns och en ärtas storlek hade definitivt inte haft någon katastrofal verkan.

Största faran som jag ser är om man verkligen får det att ta fyr, antingen genom blotta strålningsvärmen, eller genom att få en stor glöd som hamnar på ett stycke delvis komprimerat material (upprullad absid, veck på sovsäck/jacka). Då kan materialet förvandlas till en slags elak napalm som verkligen inte är kul att få på sig.
 
tigertamjaren; sa:
David, man får skilja på äpplen och päron. Förvisso finns det syntetmaterial som brinner och smälter bara allt för bra, men det finns också de som klarar eld och gnistor utmärkt vilket har gjort dem till standardmaterial i kläder för brandmän, motorsportare, stridspiloter etc. Det är dessa material som jag refererar till "regerar", vilket man ju får säga att de gör om de är standard inom sitt område. Fint tips således.

/ G

Min poäng är att naturmaterial inte har monopol på brandsäkra kläder, utan att det finns syntetmaterial som är minst lika bra också i det avseendet. Tyvärr är dock dessa brandsäkra kläder allt för otillgängliga på marknaden idag. Men det kommer, vänta bara!

/ G
Ok, över till fruktspråket.. :)

Det är ingen som säger att äpplen och päron är dåliga, tvärtom! Men nu är ju ni i full krig mot bananerna, och de är ju faktiskt bra de också!

Bananerna har ju bevisat att de är bra i flera tusen år. Men det är ju ingen som säger att bananerna är bäst på allt, och det har ju visats i många expeditioner etc. Men problemen på dessa expeditioner var nog inte bananernas fel, det var ju kunskaperna om dem och även bristen på andra frukter. Men en sak är ju ganska säker, det hade INTE gått bättre om de hade haft bara äpplen eller päron istället!

I dag vet vi ju mer om bananerna, tack vare att många har använt dem i princip överallt. Vi vet deras brister och fördelar. Och använder man bananer idag så är det ju faktiskt inget som tvingar en att enbart använda bananer!

Som exempel är det ju ingen bra ide att använda enbart bananer och en massa bananer där det har visat sig att en massa bananer och enbart bananer inte fungerat optimalt. Men därmed är det inte sagt att enbart bananer och en massa bananer fungerar optimalt på andra platser i andra situationer.

Det finns flera sorters äpplen och päron, ja även många sorters bananer! Bananer, äpplen och päron funkar ju bra på olika sätt. Ibland är det bra med bananer, en annan gång äpplen eller päron. Och i dag har vi ju faktiskt den lyxen att vi kan kombinera både äpplen, päron och bananer. Ja även vindruvor och vattenmeloner efter smak, behov och situationer. En hel fruktkorg!

Men om vi idag tittar ut i skogarna och fjällen så är det inte brandmän, motorsportare, stridspiloter etc vi ser. De finns de också naturligtvis, men de har ju inte de päron de använder i jobbet och när de sitter i racer-bilen.

I skogen och på fjället etc är det ju normalt helt vanliga äpplen de har! Inte special-päron! Men visst.. man kan vänta tills stridspilot-äpplen etc kommer i butikerna och hoppas på att dessa tål allt och är bäst till allt.

Men medans man väntar finns ju alternativet bananerna också. De kan köpas billigt och de är jäkligt bra! Men inte till ALLT!

Och ni som inte har testat dem, så kan jag bara rekommendera. Men att köpa in 20kg bananer och ha bara bananer med sig och springa upp ned i fjället i -40C i flera dagar utan att se röken av en eld låter ju inte som en succe. Men det tror jag gäller både om det är enbart el. kombination av 1 gram el. 60kg.. bananer, äpplen, apelsiner eller nåt annat! :)

Iallafall tills special-päron och de bombsäkra vindruvorna kommer....
 
Håkan K; sa:
tigertamjaren; sa:
Varför i hela fridens namn har Ersare bytt namn till Askulv?
För att han inte längre bor på Ersboda (Umeå) Får man förmoda

/Håkan

Coolt liksom. Funkar som med telefonnumren när man flyttar asså. Man ger typ fan i sin skittrista bakgrund och tar nåt råballt gammalt namn som nån gubbe haft för typ jättelänge sen. Man kanske ska ta typ Vendelkråka eller Skallagrimsson nästa gång man flyttar?

/ G
 
tigertamjaren; sa:
Coolt liksom. Funkar som med telefonnumren när man flyttar asså. Man ger typ fan i sin skittrista bakgrund och tar nåt råballt gammalt namn som nån gubbe haft för typ jättelänge sen. Man kanske ska ta typ Vendelkråka eller Skallagrimsson nästa gång man flyttar?

/ G
Karlsson funkar bra i Bremen. 560 000 invånare och ett enda exemplar av sorten Karlsson. Man är befriad från pöbeln i de svenska telefonkatalogerna och framstår därmed som den enastående människa man ändå är... (eller som ytterligare "en dj-la utlänning", kanske?...)

/Håkan
 
dabac; sa:

Polyester, polyamid, mikrofleece osv. är skrutt vad gäller att tåla ett vanligt glödsprätt.


Provresultaten låg helt i linje med egna tidigare erfarenheter och visade att medan det är lätt att bränna hål i syntetmaterial så är det faktiskt förvånansvärt svårt att få det att börja brinna. Alla glödsprätt jag lyckades åstadkomma skapade bara små hål med prydligt värmeförseglade kanter. Naturligtvis hade det blivit otrevligt när glöden arbetat sig in till skinnet (och perforerade prylar hade ju funkat sämre), men glöder mellan riskorns och en ärtas storlek hade definitivt inte haft någon katastrofal verkan.

[/QUOTE]
Kanske ingen katastofal inverkan, men ganska tråkigt om du sitter där i en ny flertusenkronors jacka/byxa perforerad av hål.

Raskesven
 

Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.