Förväntningar på andas material?

Jag har precis köpt ett par Montane Featherlite byxor och en Montane Litespeed jacka som jag ska ha när jag löptränar och cyklar året om. Mina krav är att kläderna ska vara vindtäta,tåla snö och en regnskur men framför allt att dom ska andas bra. Jag har testat min jacka+byxa på joggnings turer i skogen i duggregn några gånger hittills.

Jag tycket att jacka+byxa är väldigt sköna att springa i,och är extremt lätta. Dom står i mot duggregn och snöslask som stänker,men när det gäller andningen på jackan så kommer frågorna. Efter löpturerna så är jag inte dyngsur,men det är kraftig kondens inuti jackan.

Enligt produktbeskrivningen så är jackan"- Andningsaktiv till 98%" samt är" Extremt andningstekniskt".Materialet i byxa och jacka är PERTEX.

Hur stora förväntningar och krav kan man ha på andas kläder? Har någon annan testat Montanes kläder eller något annat märkes lättvikts ställ?

/David
 
Nu har jag ingen erfarenhet av just lättviktsställ, men jag skulle bli förvånad om inte resultatet var liknande som för de tyngre.

Ett "andasställ" ventilerar bättre än ett "icke-andas-ställ" - men inte bra nog för att klara tyngre kroppsarbete.
 
Inga membran- eller beläggningsförsedda plagg andas "bra". De andas alltid sämre än samma plagg utan membran. Däremot andas de bättre än till exempel galon.
De är förväntningarna man ska ha.
Svettas man sig blir man blöt inifrån.

Men Pertex Shield verkar varken vara membran eller beläggning, utan snarare en ny typ av impregnering. Enligt tillverkarna ska den alltså andas lika bra som vanlig mikrofiber.

Så frågan är: hur blöt skulle du bli i ett par vanliga mikrofiberbrallor?
Om jag tog mina träningsbrallor och klippte bort nätfodret skulle jag definitivt uppleva kondens på insidan när jag blev svettig. Trots avsaknad av både membran och impregnering.
Ingen teknik har ju ännu uppfunnits för att få ett plagg att andas BÄTTRE. Oavsett hur mycket tillverkarna vill få oss att tro det, med namn som till exempel Activent (nu fick jag det sagt också :))
 
Har man en jacka pà sig och springer sâ blir det i princip samtliga fall svettigt pâ insidan. Beroende pâ vilken slags material jackan är gjord av blir det vál mer eller mindre, men dock, som sagt: alltid svettigt.
Personligen svettar jag med lätthet ned även insidan av en nätbrynja.

När tillverkare av vattentäta plagg hävdar att deras membran, beläggning, tyg etc andas, sâ menar de att de andas hyffsat bra för att vara vattentäta, dvs de andas bättre än motsvarande vattentäta material som galon, plast etc.

När de säger att fukten trasnporteras etc. sâ menas de att plagget suger upp svetten frân huden, sprider ut den pà ett större omrâde, att svetten gâr vidare till utsidan, samt att plagget i regel torkar snabbare. Dock, samma sak gäller även här: det är inte sà att huden eller eller plagget i frâga, för den skull kommer att förbli snustorrt. Dock är det mycket efektivare än t. ex bomull i detta hánseende.
 
Då är det väl som jag trodde då. Det blir alltså inte bättre än så här när det gäller fukttransporten.Det är märkligt egentligen att tillverkarna inte har kommit på bättre andas material än dom som finns,eller så är det så att det helt enkelt inte går att konstruera något bättre.

Jackan och byxan är ialla fall extremt lätta och bekväma så jag är nöjd med dom,men jag undrar bara vad man kan förvänta sig när det gäller andnings förmågan på liknande kläder.

/David
 
Andas i all ära, men såvitt jag förstår så kommer det aldrig kunna bli torrare på insidan av jackan än utanpå. Det måste väl vara så att "andningen" sker med hjälp av diffusion? Om det dessutom ligger en vattenfilm på tyget kan det nog verkligen inte tränga igenom någon kondens.
Vid torrare väderlek, t.ex. vintern kan man däremot dra nytta av "andningen". Detta är vad jag märkt oc tänkt i alla fall.

MVH
/David
 
dolip; sa:
Andas i all ära, men såvitt jag förstår så kommer det aldrig kunna bli torrare på insidan av jackan än utanpå. Det måste väl vara så att "andningen" sker med hjälp av diffusion? Om det dessutom ligger en vattenfilm på tyget kan det nog verkligen inte tränga igenom någon kondens.
Vid torrare väderlek, t.ex. vintern kan man däremot dra nytta av "andningen". Detta är vad jag märkt oc tänkt i alla fall.

MVH
/David
Det undrar jag. Om jag knallar omkring i min GT-jacka i ösregn så nog katten är jackan betydligt mer torr på insidan en utsidan. Min kåta är i impregnerad bomull/poly och släpper igenom vattenånga även när det ösregnar. I båda fallen fungerar ånggenomsläppet sämre när der regnar än när det är torrt ute, men nog släpps ånga ut, den yttre vattenfilmen till trots. En vattenfilm är nog inte vad som mest saboterar "andningen", utan om yttertyget är taskigt impregnerat, suger åt sig väta och blir mättat. Mitt intryck i alla fall.

Raskesven
 
Antingen eller

Nordstjärnan; sa:
Då är det väl som jag trodde då. Det blir alltså inte bättre än så här när det gäller fukttransporten.Det är märkligt egentligen att tillverkarna inte har kommit på bättre andas material än dom som finns,eller så är det så att det helt enkelt inte går att konstruera något bättre.

Själv är jag ganska nöjd med de plagg som finns. Att ens tröja kan torka samtidigt som det spöregnar på jackan är väl ganska fantastiskt? Men det kanske handlar om förväntningar.

Ett material som BÅDE har ökad fukttransport OCH ökad vädertålighet är ju en självmotsägelse, även om klädestillverkarna vill få oss att tro att till exempel Windstopper har superduperaktivkanonandning. Att de jämför med en plastpåse förväntas man fatta själv.

Det handlar ju om antingen eller. Antingen vill man ha ökad fukttransport, och då skapar man ett tunt underställ vars insida suger upp fukt och vars utsida sprider fukten över ytan så att den dunstar.

ELLER så vill man stoppa vädrets makter. Då kletar eller laminerar man på plast som stoppar vind eller vatten, och då blir självklart fukttransporten lidande.

ÖKAD andning har ju ingen uppfunnit ännu. Kanske om man hade en fläkt som blåste upp plagget. Då skulle vi se ut som Franke i årets julkalender :)
 
dolip; sa:
Andas i all ära, men såvitt jag förstår så kommer det aldrig kunna bli torrare på insidan av jackan än utanpå. Det måste väl vara så att "andningen" sker med hjälp av diffusion? Om det dessutom ligger en vattenfilm på tyget kan det nog verkligen inte tränga igenom någon kondens.
Vid torrare väderlek, t.ex. vintern kan man däremot dra nytta av "andningen". Detta är vad jag märkt oc tänkt i alla fall.

MVH
/David

Andra har svarat, men men..

Det beror nog på i vilken form fukten på utsidan är. Grejen med goretex är väl att vattenmoleylerna i ångan (fukten från kroppen) är tillräckligt små för att tränga igenom membranet, medan vattendroppar (regnet) som håller samman pga ytspänningen inte kan tränga igenom utan rinner av. Goretexmembran funkar som bäst när det är varmt och fuktigt på insidan men kallt och torrt på utsidan. Är det 37 grader och mycket fuktigt både på insida och utsida (i regnskog eller så), så har du helt rätt. Diffusion handlar ju om statistik, och om det finns lika många vattenmolekyler som är lika snabba (dvs lika varma) på var sida om membranet, så diffunderar lika mycket fukt inåt som utåt. Om det är på något annat sätt får gärna nån förklara varför.

MvH
 
grym fukt transport "andning"

Köpte Four Elements Highout jacket för 2 mån sedan, har nu testat den under hårda väderförhållanden och mycket hård fysisk aktivitet. Har aldrig ägt en jacka som transporterar ut svetten så snabbt. Hade tidigare en goretex xcr jacka som inte är i närheten av denna.Enl butiken (hägglunds) ska den fukt transportera 120% bättre en goretex, jag kan bara instämma. Jackan är med i utemagasinets jacktest men där bedöms tyvärr ej andningsförmågan. Higout är ett nytt membran som tillverkas av sympatex, av den anledningen är det svårt att få tag i materialet pga att de flesta tillverkarna samarbetar med goretex.
 
Re: grym fukt transport

adyk; sa:
Enl butiken (hägglunds) ska den fukttransportera 120% bättre en goretex

120 % bättre än de andra Symptex-membranen, enlig dem själva :)

Men idén är klart intressant - att låta innersta laminatlagret suga åt sig och fördela fukten (i vätskeform) och därmed göra innersta och mellersta klädlagrets jobb, men närmare själva membranet.

Intressant är också att Sympatex-membranen inte är PTFE eller polyuretan som alla andra, utan polyester.

[Ändrat av Nordesjö 2004-12-08 kl 12:00]
 
Re: HighOut bästa andningen

adyk; sa:
Köpte Four Elements Highout jacket för 2 mån sedan, har nu testat den under hårda väderförhållanden och mycket hård fysisk aktivitet. Har aldrig ägt en jacka som transporterar ut svetten så snabbt. Hade tidigare en goretex xcr jacka som inte är i närheten av denna.Enl butiken (hägglunds) ska den fukt transportera 120% bättre en goretex, jag kan bara instämma. Jackan är med i utemagasinets jacktest men där bedöms tyvärr ej andningsförmågan. Higout är ett nytt membran som tillverkas av sympatex, av den anledningen är det svårt att få tag i materialet pga att de flesta tillverkarna samarbetar med goretex.

Det är okej. Vi har fattat meddelandet!!
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
fson Rimliga förväntningar på SoftShell? Kläder 19
Snödrivan Låg midja på byxor Kläder 20
Andy82 Tips på skaljacka Kläder 9
Engqvist Tips på bra tröja i ull. Kläder 36
Still Alive Skalbyxor med dragkedjor på sidan Kläder 20
Pseudonym Tips på klädmärken för bredaxlad? Kläder 3
Tarmkatt Handskar för vinter med lager på lager tänk. Kläder 31
Consultra Önskar tips på regnkläder till tonåring Kläder 3
Livetiskuggan På huvudet Kläder 31
Mujjaaa Släden har lossnat från undre "tandraden" på byxa. Behöver hjälp!! Kläder 8
UN8 Garderob för fjället/skogen - Prio på hållbarhet och ej märken Kläder 34
Enblåbanan För lång ärm på regnjacka Kläder 9
Anders262 3 års garantitid på Gore-Tex från Tierra Kläder 14
emil-s Smörja även insidan på Lundhags Professional? Kläder 19
komfortPerZonen Tystaste regnjackan på fjället? Kläder 18
Nap Addera innerficka på skaljack, fästmedel? Kläder 5
adrianvonpelt Märke på dessa skor? Kläder 2
bionicon Turbukser med ventilasjon på lår? Insider og/eller utside? Kläder 3
Still Alive Dålig kvalitet på Lundhags kängor? Kläder 45
Mattias på myren Söker förslag på lager 2 underställ Kläder 0
thureb Anorak för regnväder på liggcykel Kläder 22
Bärsystem Konstig yta på pinewood byxor Kläder 2
fitur Tips på skaljacka för höst- och vintervandring Kläder 10
Elvah Vada med kängor, vandra med blöta fötter: hur hantera ev sårskador på fötterna? Kläder 32
Ldf Såg för tur/camping. Gärna kompatibel med yx-fickan på fjällräven vidda pro. Kläder 1
Hoogs Nybörjarfråga: skaljacka på fjällvandring under sommartid Kläder 9
nicko_ Proflex+ membran/Rab Kinetic Plus - jakten på ny jacka Kläder 3
dmchris Tips på softshellbyxor för vandring Kläder 1
FruNalleman Rom i oktober - vad ha på fötterna? Kläder 11
Vintervilan Tips på hiking/trekking skor? Kläder 0
Rickyräv Vilket plagg på överkroppen för varm person? Kläder 21
Rikkard Små barn på vandring - regnställ Kläder 3
Hæstr Kommer cellgummi på kängor att mjukas upp med tiden? Kläder 8
Lakritsglass Skillnad på dunjackor? Kläder 23
stenblock Tips på Skor m rymlig tåbox? Kläder 23
bico Tips på strumpor och sockor i ull? Kläder 36
FruNalleman Skillnad på herr- och damskor i storlekar? Kläder 45
Karolina P Värde på nya Jörnkängor? Kläder 6
Punkt Tips på vår/höstjacka Kläder 2
saraabeiramar Sista minuten innan vandring på Finnmarksvidda: vilka skor? Kläder 4
rJohansson Vad ha med sig på 7-dagar? Kläder 21
andy69 Sealskinz eller annat vattentätt på fötterna! Kläder 9
Viktorious Tips sökes på stretchiga friluftsbyxor (dam) Kläder 3
disgruntled Behöver tips på skor/kängor för vandring. Kläder 6
jjonas Minkolja på Lundhags Vandra Kläder 6
Lankus Torr på tur. Att köpa vattentät klädsel för vandring. Kläder 9
Cshogun Behöver få reda på modell namnet, Meindl kängor. Kläder 11
Mansson Tips på damasker/ gaiters Kläder 12
Erik_Ö Fläckar på Gore-tex Kläder 3
Pippilotta08 Tips på varma stövlar sökes Kläder 18

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.