Powershield eller windshed?

Vad är skillnaden på powershield och windshed?

Klättermusen ask finns i dessa två utföranden och jag funderar vilken som är vilken.

Powershield, är det den som är helsvart med ett något vindtätt foder och Windshed den som är förstärkt med kevlar och har gråa tygstycken på axlarna?

Eller är det en blandning mellan gamla och nya begrepp?

Tacksam för svar
 
Hej. Jag pratade med Klättermusen i tisdags om just detta. Enligt vad de sa så är det i stort sett samma tyg, med den skillnaden att Powershield tillverkas av Malden Mills medan Windshed tillverkas av Scoller. Windshedtyget har användts i de Askjackor som tillverkats senare, dvs nyare jackor.
Men enligt vad de sa så skulle det inte vara någon egentlig skillnad, utan att det handlade om att välja en tillverkare som de fick bäst "deal" med. Den svarta tröja du pratar om är nog Outlast Fleece?
 
Hej!

Powershield från Malden Mills har en insida av fleece, ett tunt halvtätt membran och en slittålig utsida av nylon, hela tyget är i strech
Har en Gamma MX i Powershield Light, vet inte vilken variant som finns i Ask, skillnaden är tjockleken på fleecen. Älskar materialet, håller bra mot vind o ganska bra mot vatten, duggregn osv. och käns aldrig för tätt o kvalmigt


Windshed eller WB400 som är Schoellers egen beteckning vet jag inte så mycket om, men det verkar vara samma tanke som Powershield men inte lika vindtätt tror jag, här är iaf en länk till Schoellers hemsida
http://www.schoeller-textiles.com/d...pageID=75&emotionstate=0&emotionID=8&langID=2

/Joakim
 
Windshed är Kláttermusens egna beteckning pà en Schoeller-Textil, dock ej WB-400, utan Dryskin Extreme.
http://www.schoeller-textiles.com/pdf/stretch_dryskin_e.pdf

Âtmindstonde är den "Windshed-Ask som jag har gjord av detta material.

En skillnad mot Softshells typ Windstopper SoftShell
och Powershield är att Schollers textiler inte har membran.

Tanken bakom är dock den samma vad gäller plaggens egenskaper och prestationer.

Mvh, Mats
 
Malindo; sa:
En skillnad mot Softshells typ Windstopper SoftShell
och Powershield är att Schollers textiler inte har membran.

Tanken bakom är dock den samma vad gäller plaggens egenskaper och prestationer.

Mvh, Mats

Att Schoeller inte använder membran vet vi, men de använder väl en PU-coating istället. dvs effekten blir den samma som med ett halvtätt membran. eller har jag fel?
 
Malindo; sa:
Âtmindstonde är den "Windshed-Ask som jag har gjord av detta material.

En skillnad mot Softshells typ Windstopper SoftShell
och Powershield är att Schollers textiler inte har membran.

Tanken bakom är dock den samma vad gäller plaggens egenskaper och prestationer.

Mvh, Mats

Hur funkar din Windshed-Ask? Är den bra?
 
Rubba inte mina cirklar...

langby; sa:
Att Schoeller inte använder membran vet vi, men de använder väl en PU-coating istället. dvs effekten blir den samma som med ett halvtätt membran. eller har jag fel?

A-ha! PU-beläggningar - detta onda sätt att smyga på oss konsumenter kondens utan att vi ber om det! Tvi vale!

Gnäll åsido: är inte grejen med Schoellers grejer att de just saknar diffusionsgegga? De är väl uppfinnarna av "klassiska mjukskal"? Grundvalarna börjar liksom gunga om de har beläggningar i sina plagg (dit räknar jag inte DWR-impregnering).

Mats! Säg att det inte är så!
 
ASK/ASK

sandwichman; sa:
Malindo; sa:
Har den i powershield helnöjd med den, har en mithril i scholler o nöjd med den också, hur är windsed-asken , funderar nämligen på ännu en

Âtmindstonde är den "Windshed-Ask som jag har gjord av detta material.

En skillnad mot Softshells typ Windstopper SoftShell
och Powershield är att Schollers textiler inte har membran.

Tanken bakom är dock den samma vad gäller plaggens egenskaper och prestationer.

Mvh, Mats

Hur funkar din Windshed-Ask? Är den bra?
 
Re: ASK/ASK

glanne; sa:
sandwichman; sa:
Malindo; sa:
Har den i powershield helnöjd med den, har en mithril i scholler o nöjd med den också, hur är windsed-asken , funderar nämligen på ännu en

Âtmindstonde är den "Windshed-Ask som jag har gjord av detta material.

En skillnad mot Softshells typ Windstopper SoftShell
och Powershield är att Schollers textiler inte har membran.

Tanken bakom är dock den samma vad gäller plaggens egenskaper och prestationer.

Mvh, Mats

Hur funkar din Windshed-Ask? Är den bra?

Ehh...? Va!
 
Styrning

Jag hittade visst ett intressant ämne. Tack för alla inlägg. Jag var dock bara intresserad av att veta vilken modell som är vilken?

Har hittat tre nu:

ASK MFR fleece
ASK Powershield
ASK Windshed

Hjälp mig i denna djungel :)
 
Re: Rubba inte mina cirklar...

Nordesjö; sa:
langby; sa:
Att Schoeller inte använder membran vet vi, men de använder väl en PU-coating istället. dvs effekten blir den samma som med ett halvtätt membran. eller har jag fel?

A-ha! PU-beläggningar - detta onda sätt att smyga på oss konsumenter kondens utan att vi ber om det! Tvi vale!

Gnäll åsido: är inte grejen med Schoellers grejer att de just saknar diffusionsgegga? De är väl uppfinnarna av "klassiska mjukskal"? Grundvalarna börjar liksom gunga om de har beläggningar i sina plagg (dit räknar jag inte DWR-impregnering).

Mats! Säg att det inte är så!

Kopierad rakt ur Klättermsuens katalog:

Windshed 3xDry 360gr
...
Face: Cordura
Lamination: Polyuretan lamination that gives good wind protection without destroying moisture transport.
Inside: Soft...

Så visst har Schoeller inga membran, men PU använder de ibland, dock inte på alla tyger.
 
Jag har under kvällen varit på posten och hämtat ut min Ask Windshed i Dryskin Extreme. Hurra!!!
För kort modell med 80-tals axlar. Känns helrätt. Betydligt kraftigare än min Mithriltröja i vanlig Dryskin, som för övrigt fungerar super på vandringar vår, sommar och höst.
Asken ska användas vid kallare väder för alla typer av utomhusaktiviteter.
Detta betyder att Ask Windshed i storlek XL på Klättermusens utförsäljningslista för 1200 pix inte längre går att köpa eftersom jag precis har köpt den.
(Powershielden finns dock kvar i XL.)

Att ta på sig den känns ungefär som att bära en rustning av 80-tals snitt. Den komer troligen aldrig att nötas ut. Detta medför att den kommer att hålla tllräkligt länge för att det ska bli modernt med axelvaddar igen, och då blir modellen inte bara skön och outslitlig, utan också helrätt rent modemässigt.

Visa mer Miami Vice i TV, då blir min Ask moderiktig igen. Skämt åtsido. Den känns väldigt gedigen och jag tror att det är ett grymt köp till det priset. Att den dessutom är förstärkt med E-vent över axlar och delar av bröspartiet gör att den känns som ett plagg som kan klara ganska kasst väder.

Sorry, jag spårade ut lite från ämnet. Men det är ju trots allt en sådan här jacka som diskuteras (bland annat).
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
joask202 Tjocklek på Polartec Powershield? Kläder 0
Moga Dun eller syntet i bivack-skor och byxor? Kläder 4
Plogg High eller mid skaft till nya lundhags? Kläder 11
langben Klättermusen Misty 2.0 eller Arc'teryx Gamma LT? Kläder 2
friluftsbruden Vinterskor 1 eller 2 storlekar större? Kläder 11
marp68 Impregnera grövre bomullsjacka med vaxtvål eller impregneringsspray? Kläder 4
matsgl Lundhags Jaure ii eller Jaure ii Light Kläder 9
komfortPerZonen Lundhags Vandra II Mid vs. Tjakke Light Mid. Eller annat? Kläder 9
Pohman Gaiters eller Chaps Kläder 6
Elvah Akut: kängor istället för Jörn, höga med mjuk sula eller låga med hård? Kläder 21
joakimkarlsson1022 Var hittar jag vadarpåsar eller annan lösning? Kläder 8
Livetiskuggan Olles bror eller yllemössa Kläder 4
FriFågel Jacka för vandring: en eller två jackor? Kläder 7
utesälen Helt vattentäta handskar eller tumvantar? Kläder 12
Silver Fang Skidjacka eller vindjacka Kläder 6
bionicon Turbukser med ventilasjon på lår? Insider og/eller utside? Kläder 3
evinrude Sula om Lundhags hos Lundhags eller lokal skomakare? Kläder 7
silash Stabila sandaler för inlägg? Eller luftiga skor? Kläder 3
MathiasG1985 Skaljacka FJ Keb Eco Shell eller KM allgrön 2.0 Kläder 10
kungjohan Friluftsbyxor billiga eller fjällräven/lundhags? Kläder 3
bionicon Varma Sorel eller liknande Med bra fotform!??? Kläder 12
Clover Fältuniform 90 - bra eller dåliga för vandring sommar-höst? Kläder 44
Tobias.H Underställ - Woolpower LITE eller 200g Kläder 7
Mattias1981 Meindl eller lundhags Kläder 5
Silver Fang Långärmad skjorta eller långärmad tröja för vandring Kläder 36
plutosmoon Skaljacka eller fjällräven keb jacka? Kläder 5
nicko_ Nubuckkängor - vare sig vax eller fett? Kläder 6
nicko_ Softshell Tierra Off-course pants eller Fjällräven Keb trousers? Kläder 6
andy69 Sealskinz eller annat vattentätt på fötterna! Kläder 9
Cryfish Torrdräkt, hel eller delad Kläder 4
salvion Lägga upp byxben? Symaskin eller butik? Kläder 11
Ghostery Vinterparkas med eller utan membran? Kläder 26
Micro553 Arcteryx Alpha Fl, Beta ZT eller Lyngen eller Fjällräven Kläder 6
Micro553 Fjällräven ECO Shell Jacket eller andra alternativ Kläder 4
nicko_ Väst som förstärkningsplagg - dun eller syntet? Kläder 7
Persson.F Vandringsbyxor i storlek XS eller 46 - finns de? Kläder 1
Glännman Lundhags Bielne pant eller Norröna Svalbard Cotton pants Kläder 1
såg Jörn eller Lundhags Kläder 3
Gröngölingen Kängor eller skor i fjällen? Kläder 11
rJohansson Lundhags Traverse Pant eller Fjällräven? Kläder 22
Shamrock Lundhags Ranger Mid eller Meindl Kampfstiefel? Kläder 12
Mattias1981 g1000 eller oljerock? Kläder 8
utesälen Huva eller inte? Kläder 7
Nettchen Prylnörd eller verklig "behov"? Kläder 22
FarmerJoe Dun eller Fleéce? Kläder 26
Arwzz Klättermusen: Eta-proof eller Cutan? Kläder 29
fjording Vinterparka: Fjällräven Kyl (eller Canada Goose) Kläder 1
LB414 Lundhags Bielne - Mid eller High? Kläder 6
waltruz Sorel Caribou - modeskräp eller seriös outdoorkänga för vinterbruk? Kläder 10
joanna Lite mer vattentåliga dunplagg: Qshield eller "bara" Pertex Endurance på utsidan? Kläder 7

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.