Tips på bra dunjacka!

Hej Alla,
Nu är det dax att köpa sig en dunjacka för vinterns "expeditioner" och skulle behöva några tips! Kraven är förstås att den ska vara varm men även lätt. Funderar lite vad man ska kunna kräva av en dunjacka vad det gäller väta och liknande?
//Peter
 
Segment; sa:
Hej Alla,
Nu är det dax att köpa sig en dunjacka för vinterns "expeditioner" och skulle behöva några tips! Kraven är förstås att den ska vara varm men även lätt. Funderar lite vad man ska kunna kräva av en dunjacka vad det gäller väta och liknande?
Vad har du tänkt dig för användningsområden?
Generellt skulle jag tipsa om att välja en brittisk (Mountain Equipment, Rab, eller PH Designs), fransk (Valandré), Nya Zeeländsk (Macpac) eller amerikansk (Marmot m.fl.) dunjacka med bra dun (kolla fillpower!) och med Pertex Endurance eller något liknande i yttertyget.
Mountain Equipment har kanske de mest prisvärda jackorna f.n.
 
Skulle nog också kolla på en ME om jag skulle köpa lätt dunjacka.

Polska Robert's gör också kvalitetsdungrejer, vanligtvis med finare dun än ME men till ungefär samma pris och möjlighet att själv välja färg.
http://www.roberts.pl/

De verkar dock inte ha någon rejält lätt jacka, som ME Helium.
 
ME Helium

I tråden http://www.utsidan.se/vb_forum/showthread.php?threadid=29271 fick jag tipset om Mountain Equipments Helium som väger strax under 400 g. Såldes via brittisk outletbutik för 60 GBP + 10 GBP för frakt och paketering. Hemma hos mig blev slutsumman 926 Kr.

Bra rastjacka med nackdelen att inte ha huva. Egentligen tycker jag att man skall ha huva på en dunjacka men jag får lösa det på annat sätt.

926 Kr var nästan halva priset jämfört med priset här i Sverige.

Thure
 
Om jag skulle köpa....

Den optimala dunjackan just nu med pris, vikt och prestanda torde vara Mountain Equipments näst fetaste, Trango. Den är lätt 700g, inte så dyr, ca 2300:- har huva och går ner över rumpan. Ser dessutom helt OK ut.
 
Har tittat runt lite och just nu lutar det åt ME Trango jacket. När man läser spec:en så står det "Down to -20°C" låter lite väl lite, eller?
 
vad ska du göra?

Segment; sa:
Har tittat runt lite och just nu lutar det åt ME Trango jacket. När man läser spec:en så står det "Down to -20°C" låter lite väl lite, eller?

Beror väl på vad du ska göra. Ska du skida genom Sarek mitt i vintern eller isfiska så kan det väl vara skoj med något tjockare, men ska du ha den till långfärdsskridsko, toppturer, fjällen på våen och Alperna så räcker den. Tjockare = tyngre, och då får den ligga hemma. En lätt jacka hänger alltid med och blir mer använd.
 
Nja.. som vanlig beror det på vad man ska göra, allt är väl som vanligt en kompromiss...
Min plan är att kunna göra så mycket som möjligt men huvudsyftet är att kunna använda jacka när det är dax att plocka av sig skidorna och göra lite mat eller som förstärkning under sovsäcken när det börjar krypa ner mot -25°C eftersom dessa turer sker oftast mellan Dec-Mars. Men tidigare har använt en "täck-jacka" av tunnare sort så jag antar att denna är ett steg i rätt riktning och som du skriver -En lätt jacka hänger alltid med och blir mer använd.
Jag får leta upp en återförsäljare så jag får "känna" på den. Tack för alla tips!
//Peter
 
Temperaturangivelser och salt...

Segment; sa:
Har tittat runt lite och just nu lutar det åt ME Trango jacket. När man läser spec:en så står det "Down to -20°C" låter lite väl lite, eller?
Tja, det beror ju på vad man menar. :)
Med rätt kläder i övrigt fungerar den säkert utmärkt ned till -50°C.
Jag tycker att temperaturangivelser på jackor är tämligen bisarrt eftersom man normalt sett inte har en jacka som enda plagg utanpå en underställströja eller liknande. Temperaturangivelserna på jackor brukar ju annars utgå från att man är ganska lättklädd och det tycker jag är litet missvisande.
Hursomhelst så räcker en -20-jacka långt i Sverige vilket du lär bli varse när du provar... :)

/Fredrik, med en Rab Guide Andes och en ME Helium (från Magic Mountain) i garderoben.
 
lätt dunjacka

Jag har en Mountain Hardwear Phantom dunjacka.
Mycket liten och lätt,utan huva,pytteliten packvolym.
Har dugt att hålla kroppsvärmen i med bara en underställströja under hela den kylslagna längsvärldcuptävlingen i Gällivare i helgen,och då står man mycket still.
Inget extremt vintervärmeplagg,men jättebra förstärkningsplagg till fjällturer och raster.
 
Magic Mountain tar f.n. GBP 110 för en ME Annapurna i storlek L. Den väger i.o.f.s. 1200g men man får ju en väldigt fin jacka för pengarna!
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
pythagoras Tips på vinterjacka önskas Kläder 10
Andy82 Tips på skaljacka Kläder 9
Engqvist Tips på bra tröja i ull. Kläder 36
Pseudonym Tips på klädmärken för bredaxlad? Kläder 3
Consultra Önskar tips på regnkläder till tonåring Kläder 3
fitur Tips på skaljacka för höst- och vintervandring Kläder 10
dmchris Tips på softshellbyxor för vandring Kläder 1
Vintervilan Tips på hiking/trekking skor? Kläder 0
stenblock Tips på Skor m rymlig tåbox? Kläder 23
bico Tips på strumpor och sockor i ull? Kläder 36
Punkt Tips på vår/höstjacka Kläder 2
Viktorious Tips sökes på stretchiga friluftsbyxor (dam) Kläder 3
disgruntled Behöver tips på skor/kängor för vandring. Kläder 6
Mansson Tips på damasker/ gaiters Kläder 12
Pippilotta08 Tips på varma stövlar sökes Kläder 18
Mowgli33 tips på regntät damjacka med vindstrut Kläder 1
m_t_j Tips på bra zip-in jacka (mellanlagret) Kläder 0
dmchris Tips på vinterbyxa med "bib"? Kläder 12
Zip99 Tips på byxor Kläder 41
ChristinaV Tips på bra skaljacka! Kläder 21
DrJ Tips på lätta vandringskor/kängor? Kläder 7
AnteÅ Tips på bra t-tröjor Kläder 26
jotho Tar gärna emot tips på vind/myggtäta kläder. Kläder 15
Jackiie Tips på kängor samt Var köpa Meindl Taiga GTX? Kläder 0
JoAxa Tips på ultimat vandringsryggsäck för kort tjej? Kläder 18
elm000 Tips på vandringsskor vår/sommar Kläder 6
tlundberg Behöver tips på allroundsko Kläder 11
Arctic Fox Tips på skaljacka till vinterfjället! Kläder 14
Crilloan tips på allroundsko lättare känga? Kläder 2
Reischen Tips på utrustning Kläder 6
mm123 Tips på "otroligt" varma vantar önskas Kläder 31
pelka Vill ha tips på bra billig skaljacka! Kläder 15
eldaniel Tips på längre jacka? Kläder 0
chatina Tips på sport-bh Kläder 1
ellavarg Tips på bra vinterkängor Kläder 7
Joel_P Tips på en varm jacka samt lite info om Norrönas Nansen säck! Kläder 3
skakle Tips på bra vantar/handskar? Kläder 28
Sofie_W Tips på sulor att lägga i kängorna Kläder 12
Nils Petter Tips på regnjacka Kläder 7
jarmland Tips på Utrustning Tack! Kläder 1
Hagenblad Tips på skaljacka Kläder 16
Oskar R. Tips på KLIFRIA underställ Kläder 5
Polarnatt Tips på känga/pjäxa Kläder 8
frostic Tips på snygga trekkingkläder? Kläder 11
Siggan Tips på BRA underställ? Kläder 51
jens_ Tips på jacka? Kläder 20
museo12 Tips på gummistövlar! Kläder 16
jhermeren Tips på skidjacka Kläder 4
losvahmaldav Tips på vandringkängor! Kläder 4
kessie Tips på fjällbyxor till tjejer Kläder 4

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.