Skalplagg långfärdsskridskor

Jag undrar om någon kan tipsa mig om ett bra skalplagg för långfärdsskridsko-åkning, dvs. jag blir varm och svettas mycket. Förra säsongen köpte jag ställ, Craft VentAir, och blev väldigt besviken. Det känns som att stället inte andas alls - blir helt dyngsur trots att jag bara använder ett syntetiskt underställ och dito tunnt isolerande lager. Jag premierar god ventilation framför absolut regntäthet, men jag vill ha något som skyddar bättre än en enkel bomullsanorak.
 
Klättermusen Rim

Jag köpte Rim-anoraken förra året och har cyklat till jobbet med den hela vintern samt åkt skridskor några gånger. Det är en mycket bra jacka, som håller tätt mot vind och vatten (i rimliga mängder, den är inte helt vattentät). Andas bra och och verkar slitstark. Det enda man kan invända mot är priset. Den är dyr, som alla andra KM-jackor. Men värd sitt pris, tycker jag.
 
Windstoper! Har en kortfleccejacka med windstopper i som jag åker skridsko med. Funkar ner till - 5 grader. Jackan håller faktiskt mot regn en hel dag, otroligt nog. Fleccen gör att jackan heller inte känns så plastig och den prasslar inte.

/Henrik
 
ubee; sa:
Jag undrar om någon kan tipsa mig om ett bra skalplagg för långfärdsskridsko-åkning, dvs. jag blir varm och svettas mycket.

Skippa skalplaggen.

Jag körde med någon slags billig träningsoverall. Yttertyget är begränsat vatten- och vindbeständigt endast genom de "feta" fibrerna och den täta vävningen, sen är den bara ett nätfoder inuti. Under hade jag oftast bara ett par shorts och en coolmax t-shirt (som jag ändå bytte vid rast).
Jag svettades ändå.
Numera använder jag vindgenomsläppliga plagg på överkroppen, underställströja + t-shirt eller underställströja och fleeceväst.
Har funderat på att köra med mindre täta plagg på benen också, men gillar stänkskyddet som "plastbyxorna" trots allt ger.

Har ännu inte lyckats göra en enda tur utan att svettas, så jag fixar min trivsel genom att kunna byta till torrt på överkroppen vid varje längre stopp under turen.
 
Våga frysa

Testa att köra i löpar- eller längdåkarkläder: tunn ofodrad nylonjacka, powerstrech-tights och underställ. Fungerar garanterat bättre än texkläder. Newline och Craft har såna grejor. Det gäller att klä sig tunt, du kommer att frysa första minuterna. Ta med regnställ och dunjacka i ryggsäcken och kör med längdskidstället så länge vädret och aktiviteten tillåter.
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.