Lundhags Professional / Meindl Preformance

Foder ej alltid detsamma som varm!

Även om kängor med Gore-Tex membran ofta kallas "fodrade kángor" i den svenska debatten, bör man vara medveten om att vanliga GTX-kängor inte har nâgot termo-isolerande foder. Fodret bestâr av ett membran samt ett antal laminerade tekniska material som har till uppgift att dels skydda membranet (som ju är det som gör kängan vattentät), dels absorbera svetten fràn strumpan/torka snabbt, och dels att vara nötbeständigt. Dock kan man knappast pàstâ att detta foder värmer. Detta fâr istállet strumpan göra, dvs man bör anvánda sig av strumpor som värmer.

 andra sidan finns det speciella Gore-Tex-foder med olika funktionella material. Ett av dessa ár Gore-Tex Duratherm, som förutom ovan egenskaper även har termoisoleande egenskaper.

Av enbart isolerande foder-material som anvánds idag i kängbranchen kan námnas Thinsulate och Primaloft, samt naturligtvis vanlig "bonn-filt".

OBS: med sàpass intensivt anvándande som det blir i exempelvis det militära, är det ocksà viktigt att innerfodret i kángan, är mycket nötbeständigt.

Om en kánga är varm eller sval beror även pà yttermaterialet: ju mer och ju tjockare láder, desto mer isolerande, och ju mer textil, alternativt tunnare, splittat láder, desto svalare.

Det är som vanligt svârt hitta en kánga som passar till allt och alla. Det viktigaste av allt är att den är bekväm för dig, samt att den är välgjord och hàllbar.
[Ändrat av Malindo 2004-11-17 kl 14:33]
 
Senaste laget?

Jag tror att det är i senaste laget att jobba in ett par Lundhags, åtminstone om jag ser till mina erfarenheter. Även om jag själv är förtjust i Lundhags, så vill jag avråda.
 
Re: Senaste laget?

lowe; sa:
Jag tror att det är i senaste laget att jobba in ett par Lundhags, åtminstone om jag ser till mina erfarenheter. Även om jag själv är förtjust i Lundhags, så vill jag avråda.

Vi har ju på oss våra kängor nästan alla vakna timmar på dygnet, och nu fram till jul blir det inga tyngre strapatser så det bör nog gå.

Det blev ett par Lundhags Professional, dom kändes mer rätt i vårt nordiska land. Tack för att ni tog er tid med era tips!

/Bergström
 
Re: Leukoplast!

Tips på hur du får dina kängor att bli vän med dina fötter (från http://www.utsidan.se/vb_forum/showthread.php?threadid=19099 med några tillägg):
Så har har jag gjort när jag gått in ridstövlar, jodpuhrs, lundhagskängor och turpjäxor med tunnt foder:
1 Köp en sko som sitter bra, du kan inte kompensera en dålig läst med denna metod.
2 Tejpa fötterna och ta fram de sockar som du tänkt ha (i mitt fall ullfrotte + ev. yllesocka).
3 Fyll skon med ljummet vatten och häll ur med en gång.
4 Gå en promenad, ta med reservskor ifall du inte står ut (har bara hänt för ridstövlar). Jag går inte tills de är torra utan 2-5 km första gångerna.
5 Låt skon torka i (svalt) rum, läder får inte torkas för varmt. Stoppa i tidningspapper i skon för att snabba på torkningen.
6 Fetta in noga, på ofodrat tar jag både in- och utsidan. Massera in fettet i lädret.
7 Goto 2, men med en strumpa som du inte är så rädd om (om du fettat in insidan).

Lycka till!
/Stina
 
Re: Re: Leukoplast!

Har även en light-version som jag använt till Meindlkängor, vanliga skor helt i läder och sidenskor:
1 Köp en sko som sitter bra, du kan inte kompensera en dålig läst med denna metod.
2 Tejpa fötterna och ta fram de sockar/strumpor du ska använd i skon.
3 Blöt strumpan i ljummet vatten och krama ur halvslarvigt.
4 Gå omkring inne eller en promenad ute beroende på sko.
5 Låt skon torka i (svalt) rum, läder får inte torkas för varmt. Stoppa i tidningspapper/hushållspapper i skon för att snabba på torkningen. Tänk på trycksvärta färgar av sig.
6 Om läder: massera ev. in lite fett i lädret.
7 Goto 2, men med en strumpa som du inte är så rädd om (om du fettat in insidan).

/Stina
 
Använd INTE fett till dina Lundhags.
Använd Nikwax vattenbaserade flytande vax.
Fukta skinnet med vatten och slabba på ganska rejält, låt torka in länge, inte några minuter. Torka bort överflödet.
Gör om några gånger med någon veckas mellanrum.
Det ger vattentäta och stadiga kängor.
Fett mjukar upp och ger dig mindre stöd över vristen.
 
gundj; sa:
Använd INTE fett till dina Lundhags.
Använd Nikwax vattenbaserade flytande vax.
Fukta skinnet med vatten och slabba på ganska rejält, låt torka in länge, inte några minuter. Torka bort överflödet.
Gör om några gånger med någon veckas mellanrum.
Det ger vattentäta och stadiga kängor.
Fett mjukar upp och ger dig mindre stöd över vristen.
Jag tycker det är OK att använda fett någon/några gånger i en hård lädersko för att få den att forma sig efter foten. När den är ingången och ska smörjas in för att bli vattentät använder jag Nikwax några gånger på torrt läder.
/Stina
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Justontime Lundhags Professional II vs Jaure II Kläder 1
emil-s Smörja även insidan på Lundhags Professional? Kläder 19
Perplex Lundhags Professional - sula som tenderar att släppa Kläder 25
Napoleon Stort behov av hjälp! Ännu en tråd om storlek på Lundhags Professional Kläder 26
flanell neopren & fukt; lunhags syncro, professional Kläder 1
Mathias PHS Lundhags Ranger vs. Professional? Kläder 10
jarmland Lundhags Professional High test? Kläder 11
j_felix Lundhags Professional Mid fråga Kläder 9
Sph1nx Lundhags Professional mid Kläder 19
Maskros444 Broddar till Lundhags Professional? Kläder 2
Skeebum Lundhags Professional Kläder 3
plp Lundhags Professional hög eller låg? Fördel, nackdelar Kläder 2
Plogg High eller mid skaft till nya lundhags? Kläder 11
Gandolforf Lundhags Forest II - fel för mig? Kläder 10
matsgl Lundhags Jaure ii eller Jaure ii Light Kläder 9
komfortPerZonen Lundhags Vandra II Mid vs. Tjakke Light Mid. Eller annat? Kläder 9
Tarmkatt Lundhags Jaure II Kläder 4
Sarano Lundhags Jamtli MS byxor Kläder 0
Elvah Lundhags Wide Kläder 9
evinrude Byxor för vandring, fjällräven lundhags el annat, tips? Kläder 19
Borna Lundhags Tjakke mid. Varma?? Kläder 8
Alucardi Lundhags skalkängor tips nu till vintern Kläder 19
Kaskar Lundhags cellgummi Kläder 0
Wolfred Lundhags Forest och sulfråga Kläder 2
Knall Woolpower 400 + woolpower 200 halkar ner i Lundhags Forest II Kläder 6
Davva2 Vintervandra i Lundhags Expedition BC? Kläder 10
Still Alive Dålig kvalitet på Lundhags kängor? Kläder 45
Knall Lundhags vs trailskor Kläder 9
evinrude Sula om Lundhags hos Lundhags eller lokal skomakare? Kläder 7
_Mirella_ Om nyare Lundhags kängor och krympning Kläder 48
Silkofskin Lundhags Mira II - storlek? Kläder 5
Qvarfordt90 Ska jag ge upp Lundhags? Kläder 13
Ooscar Behålla vilka Lundhags? Kläder 14
Hoogs Skötsel av Lundhags Forest II, både nu och sen Kläder 17
Chris Lind Lundhags Skare Kläder 1
kungjohan Friluftsbyxor billiga eller fjällräven/lundhags? Kläder 3
FriFågel Hälgreppet i Lundhags Vandra Kläder 5
Tundraman Lundhags Syncro 2 vs Jaure Kläder 1
Sejrla Tåskav från känga Lundhags Kläder 26
kurwi Lundhags Salpe wet-out Kläder 0
stenblock Cellgummikängor i andra länder och andra tillverkare än Lundhags? Kläder 6
LasseBoja Lundhags Rocketter Jacka Kläder 2
GeorgM Foder till skalkänga modell Lundhags Jämtkängab Kläder 3
FruNalleman Lundhags Skare vs Jörn Antifrys vs...? Kläder 16
herbert.m Lundhags kvalitetskontroll Kläder 10
Mattias1981 Meindl eller lundhags Kläder 5
Eckexd Lundhags mylta jacka Kläder 1
Uroskur Lundhags Forest - Hälgreppet Kläder 24
bico Sulor till Lundhags-kängor Kläder 7
moa_k40 Lundhags contessa känga v/s Meindl Vakuum grx dam? Kläder 12

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...