Långkallingar för gravida?

En kollega har ett problem som ni kanske kan hjälpa mig med.

Var hittar man långkallingar för gravida? Det verkar som om Polarn & Pyret har i vissa butiker, men det lär ju vara bomull.

Det ska vara riktiga långkallingar, i riktigt tyg. Ull eller fleece, alltså.
 
Eeh??

Är detta ett skämt eller??

Det är inga problem att rymma magen i ett par helt vanliga långfillingar, oavsett material. De är ju alltid mer eller mindre töjbara. Möjligen kan det vara skönt med någon storlek större än man vanligen brukar ha.

Och sen när är bomull inte ett riktigt tyg???
 
bomull är riktigt tyg men transporterar inte svett som ull vilket troligen är det som menas med "riktigt" funktionsdugligt tyg. Just a guess.... ;-)
 
PetStr52; sa:
bomull är riktigt tyg men transporterar inte svett som ull vilket troligen är det som menas med "riktigt" funktionsdugligt tyg. Just a guess.... ;-)

Jadå, jag förstår också att det antagligen var det som åsyftades. Men OM man ska dela in tyger i "riktiga" och "oriktiga" (vilket jag inte tycker att man ska) så åker ju först och främst fleece till högen oriktiga - det är ju tillverkat av plast!! Ett funktionsdugligt värmande klädmaterial som man inte blir blöt i är ju en rätt bristande defintion på tyg!
 
Känsligt ämne, tydligen...

Jag trodde att alla visste att bomull inte är något särskilt bra tyg för värmande underkläder. Kanske ett dåligt ordval av mig att kalla det "inget riktigt tyg", men det var så fullkomlig självklart för mig. Det är inget "riktigt" tyg för värmande underkläder. Kan vi enas som det?

Långkalsonger har man på sig för att inte frysa när man är utomhus. Blir bomull blött, av till exempel svett eller väta utifrån kommer det inte att torka och inte värma. Det kommer kyla. Ingen bra egenskap på värmande underkläder. Fleece torkar och värmer, ull värmer trots att det är blött.
Bomull i värmande underkläder är alltså ett skämt.

Och om vanliga långkalsonger hade passat min kollegas mage hade hon naturligvis inte bett mig fråga mina vänner här på forumet. Att välja en extra stor storlek kommer göra att byxorna sitter dåligt över benen och resten av kroppen, vilket försämrar funktionen.

Men jag ska säga åt henne att hon är en idiot, att gravida minsann inte ska ha några specialkläder och att det bara är för henne att köpa gubblångkallingar i bomull ;)
Alternativt kan hon ju sitta inne och virka eller nåt istället för att envisas med att gå ut.

Varför finns det överhuvudtaget kläder för gravida? Det är ju bara att köpa lite större grejer, verkar det som.
 
Lite mer indata till denna svåra nöt:
Jag frågade min kollega och hon svarade

"jag lovar, det finns inte en chans i helvetet att jag får ett par vanliga kallingar över magen. Inte ens Patriks urtvättade där resåren är död sen 1994."

Och som sagt, eftersom Polarn & Pyret har långkallingar för gravida, kanske det inte är för långsökt att hoppas att någon annan också har det. Men inte i bomull.
Några tips?
 
Re: Känsligt ämne, tydligen...

Nordesjö; sa:
Men jag ska säga åt henne att hon är en idiot, att gravida minsann inte ska ha några specialkläder och att det bara är för henne att köpa gubblångkallingar i bomull ;)
Alternativt kan hon ju sitta inne och virka eller nåt istället för att envisas med att gå ut.

"gubblångkallingar i bomull" köper man på överskott

l%E5ngkalsongLITEN.JPG
 
kolla med Mamma Mia på Karlavägen, tel 08-506 490 00 eller X-pand på Timmermansgatan tel 070-526 49 11, om de inte vet var man kan få tag i det lär det bli svårt.Jag lyckades aldrig hitta några när det begav sig. Stora ullfrottékallingar funkar till nöds men är inte bekvämt. Jag tyckte det var bättre att köpa för stora strumpbyxor i ullblandning, då hamnar resåren ovanför magen och inte på den. Fast man får klippa av strumpbenen i lagom längd.
 
Mammelucker kanske?

Ett alternativ kan vara mammelucker och knäullstrumpor. Jag såg mammelucker med långa ben i ull/syntet i en mammaklädesboutique när jag var i väntans tider (2000).
Kanske räcker mammelucker+långas strumpor? Jag var då varm som en kamin efter 3:e månaden. (Gick barfota hemma istället för i ullstumpor+tofflor.)
Själv hade jag långkalsonger en storlek för stora (mannens) nedhasade så de inte spände, lång underställströja som täckte hela magen (min egna urtvättade) och svärfars skidbyxor (han har rejäl kalaskula) alt ett par billiga mammabyxor från H&M.
/Stina
 
håller med Cykelstina, man går omkring som en levande kamin...

men om man nu vill ha långkalsingar ändå, så använde jag ribbstickade i det kritiserade material bomull, och jag kommer inte ihåg att det skulle ha varit kallt, ens när man varit varm och svettig. Det var viktigare att ha varma strumpor, hade klassiska ylleraggsockor istället för vanliga strumpor. De ribbstickade inhandlades på H&Ms mammaavdelning, om jag kommer ihåg rätt, möjligen Polarn & Pyret.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Smogz Långkallingar med vindskydd Kläder 11
FruNalleman Vandringsbyxor för gravida/stora magar? Kläder 8

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.