Raskesvens superskjorta?

'alâ 'alà 'emliga armén...

jag vill, men kan ej bli klubbmedlem... vad göra?

â andra sidan, kanske man kunde införa följande regel:

1.000 tankvärda inlägg = ett ârs gratis medlemskap?

Atentamente

Un servidor
 
Re: Re: Ull+aramid + skjorta

Nordesjö; sa:
Läraren; sa:
Ullfrotte gör en tröja med hellångt blixtlås i aramid och ull.

Det låter spännande!
Aramid (bland annat Kevlar) är ju förutom att det är eldhärdigt ett av "de tuffa materialen" (PTFE, titan och kolfiberarmerad plast ingår också i den gruppen, men det är nog uppslag för en ny tråd :)).

Kan man hitta tröjan på webben?

Vet inte om man kan hitta den på nätet. Själv ringde jag fabriken och frågade efter något mer tåligt mot eld.

För att svara på Raskesvens fråga. Det är alltså en variant på Ullfrottés 600 kvaliet med hellångt blixtlås där de andra syntetmaterialen bytts ut mot aramid. Fanns bara i marinblått om det nu spelar någon roll.

Christer
 
Jag rycker upp en gammal tråd...

...som plötsligt blev aktuell för mig.
Jag har länge förespråkat mellan- eller lättviktsunderställ som enda skjorta (gillar Powerdry), men insåg plötsligt att en vanlig underställströja inte alls är lättare än en syntetskjorta.
Och en skjorta är ju både snyggare och mer vind- och myggbeständig. Polyvalens, med andra ord.

(Underställ har naturligtvis också fördelar, som oöverträffad fukttransport, men den tänker jag ändå paja genom att inte ha något fukttransporterande/sugande mellanlager)

Så... en ny del i serien "här är min kravspec":

THE ULTIMATE FÄLTSKJORTA
- Skön att bära närmast kroppen
- Lätt (under 200 g)
- Torka snabbt (inte bomull)
- Få fickor
- Snygg
- Tåla mer vind än ett underställ

Någon som har nåt tips?
(förutom Haglöfs Thor)

ImgWriter.asp



[Ändrat av Nordesjö 2004-12-07 kl 13:29]
 
Jag komemr inte ihåg vem, men någon vis man här på utsidan informerade mig en gång om den perfekta frilufsskjortan.. Huggarblusen!!

1020-326_190x123.jpg
 
Jag har sett att McKinley har en skjorta snarlik den som tråden började med, i 100 procent nylon, fast kanske något tunnare.

Raskesven
 
-Patric-; sa:
mmmppfff... nu har du ju nästan alltid rätt.. men en huggarblus e faktiskt på gränsen till lite lantis-kitch..?

Jo... men mina preferenser när det gäller lantlighet får i så fall bättre utlopp genom en smårutig syntetskjorta. Jag är inte så mycket för den där verklighetsförankrat bensindoftande motorsågsromantiken.
Gränsen går vid fiberpäls.
Vill jag känna mig lantlig plockar jag fram knätofsar och sämskskinsbrallor.

Hmmm... undrar om man kan vandra i folkdräkt.
 

Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.