Raskesvens superskjorta?

Nordesjo; sa:
Raskesven; sa:
Under nyårsvandringen testade jag windbreakern "Arktis" i Pertex, dragkedja i halsen, huva, dragsko i midjan, från Militaryshop

Verkar vettig! Kombinerar man den med ett lätt regnställ (tex Marmot Precip eller ME Drilite) får man full funktion kring halvkilot för under tvåtusingen.
.....
Ja, det var en smidig historia. 150 g och går lätt ner i byxfickan. Blev inte blöt genom den heller, trots blötsnö från grenar i skogen.

Det för min del tråkiga med alla dessa nya material är att de inte tål någon värme, eld, gnistor alls. Lyckades nästan stryka mig snabbt mot kaminröret i kåtan, och vips ett litet hål i Arktisvarianten. Polyamiden på ovansidan om Hestras handskar smälter bara man närmar sig en eld. Fleece är ju också helt känsligt, för att inte tala om microfleece. Ylle, och för den delen bomull, står emot betydligt bättre. Jag skulle önska att tillverkarna kunde utveckla, använda tyger som i alla fall klarar en snabb kontakt med exempelvis glöd. Som det är nu är plaggen löjligt känsliga. Lite sämre "andningsförmåga" skulle jag ta om det är priset.

Raskesven
 
malindo; sa:
Step by step, lirk by lirk, och utan att kontrahenterna fàrstàr hur det gâtt till, har man till slut lyckats nà sitt mâl. Mallorkinsk taktik.

Mvh / Mats

Ånej, än ligger inte handduken på golvet. För det krävs bekantskap med en VINDTÄT fleecejacka utan membran. Har inte stött på nån sån än, men om någon har tips på en kan man ju alltid pröva. Kanske kommer det en handduk flygande då, kanske inte. Vi får se.

/ G
 
Membranfritt men vindtätt

Hulde bror,

vi vilja icke upprepa det lite trista "Sök i detta Forum", ej ens retas med ett lite tjaskigt "Sök i denna trâd", utan giva här (ännu en gàng) ett konkret tips:

Polartech WindPro

Precis som allt annat här i liver är det svàrt att fâ allt, varför frànvaron av membran gör att produkter i detta material icke är 100% vindtáta, men enligt mig pà denna vindpinade ö: tillráckligt vindtáta samt mycket mer behagliga vid aktiviteter där viss kropps-ansträgning ár att rákna med.

Med vänliga hálsningar

mats
 
Re: Membranfritt men vindtätt

Bäste herr Malindo, jag vrider mig i plågor inför att svara. Möjligen är det anbefallda materialet lika underbart som du / jag önskar. Har sökt efter recensioner utan någon större framgång. Frågan är om det verkligen är vindtätt. Om så är fallet kan vår långvariga dispyt möjligen ända i allmän förnöjelse och gamman, om så inte är fallet fortsätter nog ökenvandringen är jag rädd.

Som sagt, i brygga var ordet, inte uträknad. Än.

/ G
 
Ull+aramid + skjorta

Raskesven; sa:
Det för min del tråkiga med alla dessa nya material är att de inte tål någon värme, eld, gnistor alls......... Jag skulle önska att tillverkarna kunde utveckla, använda tyger som i alla fall klarar en snabb kontakt med exempelvis glöd. Som det är nu är plaggen löjligt känsliga. Lite sämre "andningsförmåga" skulle jag ta om det är priset.

Är du beredd att ta högre vikt också så kanske jag har ett tips. Ullfrotte gör en tröja med hellångt blixtlås i aramid och ull. Den använder brandmännen, förlåt räddningstjänsten som underställ och jag på älgjakten framför brasan under kalla dagar. Det trodde du inte va? Att jag skulle bjuda dig på ett tips *Sss*

Hur var det med din superskjorta. Det som hela tråden började med. Vad var det för märke?
Var det möjligen en Mountain Hardware, med en blixlåsficka och en kardborreficka på bröstet och ventilerande meshnät under armarna och längs hela sidorna, tillverkad i 70 % nylon och 30 % polyester?

Christer
 
Re: Ull+aramid + skjorta

Läraren; sa:
Raskesven; sa:
Det för min del tråkiga med alla dessa nya material är att de inte tål någon värme, eld, gnistor alls......... Jag skulle önska att tillverkarna kunde utveckla, använda tyger som i alla fall klarar en snabb kontakt med exempelvis glöd. Som det är nu är plaggen löjligt känsliga. Lite sämre "andningsförmåga" skulle jag ta om det är priset.

Är du beredd att ta högre vikt också så kanske jag har ett tips. Ullfrotte gör en tröja med hellångt blixtlås i aramid och ull. Den använder brandmännen, förlåt räddningstjänsten som underställ och jag på älgjakten framför brasan under kalla dagar. Det trodde du inte va? Att jag skulle bjuda dig på ett tips *Sss*

Hur var det med din superskjorta. Det som hela tråden började med. Vad var det för märke?
Var det möjligen en Mountain Hardware, med en blixlåsficka och en kardborreficka på bröstet och ventilerande meshnät under armarna och längs hela sidorna, tillverkad i 70 % nylon och 30 % polyester?

Christer
UL-frälst är jag inte riktigt. Vikt vill man ju hålla nere, men jag tar gärna en smärre viktökning för att få lite tåligare grejor mot glöd. Det är inte Ullfrottes 400 och 600 varianter du menar, M/90? De har jag, men materialet där är ull, polyamid och polyester. Aramid, är det alltså en annan variant?

Nja, jag visste ju inte men hoppades vi inte skulle falla varandra i strupen totalt;-) Tack för tipset.

Nix, ingen Mountain Hardware. Okänt märke, men materialet anges till 100 % nylon, två fickor på bröstet. Skrev lite mer om den i början av tråden. Har på mig den skjortan på min profilbild, det som nu syns. En annan skjorta jag gillar när det är lite kyligare är ofta "dissade" Fjällrävens skjorta i G-1000 väv. Den har meshnät under armarna och under en flik i ryggen, kardborrestängning för de två bröstfickorna. En skön grov skjorta, om man gillar sådana.

Raskesven
 
Re: Ull+aramid + skjorta

Läraren; sa:
Ullfrotte gör en tröja med hellångt blixtlås i aramid och ull.

Det låter spännande!
Aramid (bland annat Kevlar) är ju förutom att det är eldhärdigt ett av "de tuffa materialen" (PTFE, titan och kolfiberarmerad plast ingår också i den gruppen, men det är nog uppslag för en ny tråd :)).

Kan man hitta tröjan på webben?
 
Re: Re: Re: Ull+aramid + skjorta

-Patric-; sa:

Jajemensan, jag hittade också den texten.
Men själva produkterna - de verkar inte finnas där?
Det verkar ju skilja sig mellan de vanliga (som bara har "vanlig" polyamid) och FR-serien, även om de på vissa ställen beskriver dem som samma. Lite otydligt.

[Ändrat av Nordesjö 2004-03-24 kl 11:00]
 

Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.