Högskaftade kängor? Orkar inte leta mer.

Nu har jag läst, provat o surfat runt o kan banne mig inte bestämma mig för vad jag vill ha.
Snälla hjälp mig i valet, utan att bli osams med varandra förståss. ;-)

Kängorna ska användas höst, vinter, vår.
Huvudsakligen i skogen men även i rasmassor, rivningshögar o liknande.

Jag väljer mellan följande:
Meindl Dovre 3000 / Pro?
Meidl Performance
Bestard Jungla II
Bestard
Lundhags Jakt Jubileum
Lundhags Professional

Om jag har missat något bra o billigare så är jag tacksam för tips.
Bestard verkar vara svåra att hitta i vanlig butik, finns det i Östergötland?
Tackar för hjälpen

[Ändrat av gundj 2003-11-09 kl 21:19]
 
Det finns förstås Jörn-kängan. Den är inte så vanlig men mycket uppskattad av dess ägare. Den finns både i sommar- och vintermodell.
Sök på Jörn här på utsidan så hittar du en massa inlägg.
Den är förhållandesvis billig dessutom.
 
Arbetskängor?

I skogen handlar det säkert mest om vilken känga din fötter gillar bäst. Både Meindel och Lundhags gör ju bra kängor, men.
Ska du hålla på med rasmassor och dylikt är friluftskängor klart olämpliga. Inget som helst skydd mot spik och dylikt. Det finns ju nu mycket trevliga skyddskängor, med stålhätta, spiktrampskydd, foder och goretexmembran. Vet inte hur lämpade de är för friluftsbruk, skyddsskor brukar vara tunga, men kan vara värt att prova om du vill ha meranvändning. Kolla med någon arbetsklädbutik.
Om du ändå vill använda en friluftskänga, välj en med gummifot såsom lundhags enklare modeller. Kängor med läderfot kommer se mycket trista ut efter ett par svängar i rasmassorna.
Har förstört ett par lundhags på byggjobb innan jag började använda skyddsskor.
 
Jörnkängan givetvis

Jag rekomenderar varmt Jörnkängan mod 96. Lätta, rymliga och stabila.
Använde ett par Garmontkängor i somras under några turer. De var tunga, klumpiga och definitivt inget för längre turer. Aldrig mer Gore-Texkängor för min del!
Min personliga uppfattning är att Gore-Texkängorna inte är anpassade för skandinaviska förhållanden.
Smala läster opassande för extra sockar och membran som släpper är vad jag främst tänker på.

Nä, satsa slantarna på Lundhags eller Jörnkängan så hjälper du landsbygden samtidigt.
"Tänk globalt - handla lokalt"

MVH Hasse
 
Håller med skrinnaren.
Ska du huvudsakligen hålla till i rasmassor och på rivningsplatser är det dumt att ha ett par "fina" skor utan spiktrampskydd. (Såvida du inte är chef och bara ska titta på ;) ).

Kolla på http://www.ejendals.se , sök på "Graninge" så finner du "Graninge 2000". Ett par slitstarka kängor, med eller utan snörning, stålhätta och spiktrampskydd samt väldigt varma trots stålhättan.
Har ett par sådana själv på jobbet och de fungerar utmärkt, om man bara kommer ihåg att smörja in dem då och då.

/BAX
 
Tack för svaren.
Jag har ett redan ett par "stålex" som funkar bra men jag har inte behovet av stålhätta och det är lite obekvämt för mina tår.
Jag har slitit ut ett par Salomonkängor som iofs var mycket sköna men för låga i skaften.
Jörnkängan är säkert bra men jag tvekar inför att köpa kängor jag inte har provat ordentligt på fötterna.
Om jag förstått rätt på alla inläggen så beställer man med måttangivelser o så ramlar det in ett par via Statoilmacken?

Då känns det som om Lundhags "leder" just nu.
 
Bax, håller dom vätan ute?
Flera av mina hundförarkollegor har haft Graningekängor o alla klagar på att dom blöter igenom, trots vård och "Grantex" eller vad det nu heter i dom.
 
Dom så kallade läckagen i Graningekängor, Meindel och andra "andas"kängor är ofta inget annat än svett speciellt vid tårna, när man håller på med hundtjofräsan så blir det ofta växlingar mellan hög aktivitet och sittande vila och det e ju ofta en fribiljett till svettiga fötter.. Jag tror att Graninge kan leverera en bra känga till dig!
 
FJS90/91; sa:
Dom så kallade läckagen i Graningekängor, Meindel och andra "andas"kängor är ofta inget annat än svett speciellt vid tårna, när man håller på med hundtjofräsan så blir det ofta växlingar mellan hög aktivitet och sittande vila och det e ju ofta en fribiljett till svettiga fötter.. Jag tror att Graninge kan leverera en bra känga till dig!

Det var mitt förslag till dom oxå, men några av kängorna har varit hos tillverkaren på test och blivit utbytta, dock med kommentaren att man inte kan garantera vattenmotståndet.
*suckar* varför ska det vara så krångligt att köpa något så basic som kängor.

Tack för tålamodet o hjälpen
 
gundj; sa:
Det var mitt förslag till dom oxå, men några av kängorna har varit hos tillverkaren på test och blivit utbytta, dock med kommentaren att man inte kan garantera vattenmotståndet.

Tack för tålamodet o hjälpen

Min sambo har bytt sina Meindel 2ggr jag har aldrig bytt eller reparerat mina på mååånga år, å andra sida så har jag haft 2 par Lundhagare som jag var otroligt missnöjd med p.g.r. dålig hållbarhet.. Men man kan inte välja kängor på enstaka händelser eller personers erfarenhet.

Har du bara bestämt dig för fodrad eller ofodrad så tror jag i mitt enfald att de stora tillverkarna i genomsnitt levererar god och jämn kvalitet, har man otur så är det väl bra om det finns garantier.. Mitt lilla råd är välj den som är skönast men tänk lite extra på yttre hållfasthet med tanke på vad du skall syssla med..

Kanske dessa passar?

MAGNUM Protector
• Vattenresistent helläderkänga i fullnarv
• Polstrad vrist och kant för extra stöd
• Dubbla becksömmar och veckad plös
• Svetsade D-ringar
• Polstrad Comfor Tongue plös
• Vattentäta becksömmar
• Greppsäker samt syrabeständig och
oljeavvisande CE-märkt sula
• 30 joule stötdämpning i hälen
• Spiktrampskydd
• Stålhätta

pris: 1500:-

Boot.protector.jpg
 
FJS90/91; sa:
Dom så kallade läckagen i Graningekängor, Meindel och andra "andas"kängor är ofta inget annat än svett speciellt vid tårna, när man håller på med hundtjofräsan så blir det ofta växlingar mellan hög aktivitet och sittande vila och det e ju ofta en fribiljett till svettiga fötter.. Jag tror att Graninge kan leverera en bra känga till dig!

Så är det!
Eftersom jag tar på mig raggsockor inuti oavsett utetemp (bekvämt) så är det tåbiran som gör att mina fötter blir blöta.
Skarven mellan läder och gummi har velat lossna på äldre modeller, men det har ordnats nu. Sen nöter stolpskorna ganska hårt på lädret, men det är ju en yrkesskada. Det är den varmaste skyddssko jag provat, bortsett ett par huggarkängor som inte finns på marknaden mer (men dom var tunga som tusan).
Har själv stövelvarianten, ett par jobbarkompisar har kängvarianten och vi är nöjda. Dom kan bli kalla vid stillastående i snön, men det blir alla skodon.
Kom ihåg att lägga i en filtinnersula, eller ännu bättre, en tovad näversula.

/BAX
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Kajsa111 Tips för att reparera kängor? (gummikant men inte hela sulan) Kläder 2
holetaker Kängor för stillastående Kläder 14
tango Norska försvaret vill inte ha gtx-kängor samt Extragurad-membran? Kläder 34
EvaR Kängor med bra grepp? Kläder 31
Franz Var köpa Meindel kängor Kläder 3
praame Haglöfs Forest Kängor Kläder 2
Blizspy Helt nya Läder-kängor med Gore Tex, impregnera hur? Kläder 18
Elvah Finmaskiga liners till höga kängor? Kläder 4
Elvah Akut: kängor istället för Jörn, höga med mjuk sula eller låga med hård? Kläder 21
KulvertTur "Förväntad" vatten-täthet i GoreTex-kängor? Kläder 5
Kängor Kängor, hjälp. Kläder 4
Cacan Ny "Krok" till kängor Kläder 6
lkn02001 Val av kängor Kläder 33
JohnWedin Testa jörnkängor Kläder 10
Jackiie Första paret enklare kängor till pojkvännen - XXL? Kläder 11
Still Alive Dålig kvalitet på Lundhags kängor? Kläder 45
holetaker Den eviga frågan - vilka kängor? Kläder 13
_Mirella_ Om nyare Lundhags kängor och krympning Kläder 48
JMel Garmont Lynx kängor Kläder 1
Bing-bong Kängor med bred läst? Kläder 6
MalinSa Har du vandrat i barfotaskor/kängor? -Erfarenheter efterfrågas Kläder 17
Tundraman Kängor för vardagsbruk.. Kläder 13
Elvah Vada med kängor, vandra med blöta fötter: hur hantera ev sårskador på fötterna? Kläder 32
Nyburgaren Tunna men stabila kängor. Vad finns? Kläder 39
freonet Kängor för vandring, tips? Kläder 3
statemachine Vinterskor/kängor Kläder 12
Kajsa-Warg Val av kängor Kläder 2
naturälskaren Kängor för känsliga fötter? Kläder 12
doffy_74 Hjälp med kängor utan GTX mm. Kläder 16
tobiasadler Halvhöga kängor i trailrunnertyp? Kläder 7
Hæstr Kommer cellgummi på kängor att mjukas upp med tiden? Kläder 8
bico Sulor till Lundhags-kängor Kläder 7
Fiskemannen87 Identifiera hanwag kängor Kläder 1
grodanbolle Hybridskor kängor vs trailrunners? Kläder 7
skyking Funderar om Lundhags-kängor Kläder 28
Tiran Lundhags kängor, storlek? Snabbt svar önskas!! Kläder 29
Ljung_dalen Kan kängor göra benen trötta? Kläder 21
gusfallca Ont av Meindl-kängor Kläder 3
JuanMP Abisko-Nikkaluokta. Kängor? Kläder 1
disgruntled Behöver tips på skor/kängor för vandring. Kläder 6
Cshogun Behöver få reda på modell namnet, Meindl kängor. Kläder 11
Gurkdjur Nya kängor samt fråga om vildmarksbyxor Kläder 5
Tobbe C smörja kängor med smör?! Kläder 14
storskogen GoreTex kängor som läcker Kläder 4
nisseni Badade med mina nya kängor Kläder 2
LonelyWolf tips och tankar ang Arcteryx nya innovativa skor/kängor med urtagbar innesko :) Kläder 21
Aasenheim Kängor för vandring på sommaren Kläder 7
Tapio_ut Går det att laga gummidelar på kängor? Kläder 7
RE86 Kängor safari/allround Kläder 4
Brune Sätila kängor Kläder 1

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...