Everest

jag har använt en everestjacka och andra plagg från samma märke, har bra erfarenheter av detta märke,kanske inte teknikledande men fullt dugligt, min undran är om det finns någon hemsida för detta märke eller om det endast går att finna genom stadiums hemsida ??
 
Har en 75l rygga från everest som är sydd som en TNF-kopia. Har funkat alldeles utmärk... Jag har försökt hitta en hemsida men utan lyckat resulat. Everest är ju Stadiums eget märke, så det är kanske bara via dem som man kan få info...
/P.D
 
De stora kedjornas egna lågprismärken (Everest/Stadium, McKinley/Intersport) är nuförtiden klart prisvärda alternativ.
De tillverkar sina grejer i samma fabriker och med samma material och underleverantörer som de dyrare märkena.

Skillnaden ligger ofta i konstruktion och design - inte såtillvida att de nödvändigtvis är sämre, utan att de (eller snarare deras tillverkande leverantörer) snor idéer från dem som lägger ner egna pengar på produktutveckling.
Så de pengar man spar på en Everestpryl betalar man istället när man köper en Norrönapryl (eller motsvarande).

Tveksamt om man ska ha dåligt samvete för detta, dock. Det är precis såhär IKEA och H&M funkar. De starka varumärkena är ju medvetna om att vi gärna betalar för just starka varumärken, så de ser ju till att mjölka oss så mycket det går.
 
tycker det verkar som att de flesta har samma erfarenheter som jag....om man är en fattig ungdom så....-ja ni förstår:) Jag föredrar då iaf jag att lägga pngarna på bra"billiga" grejer, bara de funkar okej, och det verkar ju dessa två märken, mcinley-everest göra...och har inga grubblerier huruvida det är att utnyttja produktutvecklarna...hörde talas om ett everest tält, men har inte hittat det på stadiums sida, någon som vet vart det går att finna, eller någon med erfarenheter av tältet??
 
rofe85; sa:
tycker det verkar som att de flesta har samma erfarenheter som jag....om man är en fattig ungdom så....-ja ni förstår:) Jag föredrar då iaf jag att lägga pngarna på bra"billiga" grejer, bara de funkar okej, och det verkar ju dessa två märken, mcinley-everest göra...och har inga grubblerier huruvida det är att utnyttja produktutvecklarna...hörde talas om ett everest tält, men har inte hittat det på stadiums sida, någon som vet vart det går att finna, eller någon med erfarenheter av tältet??

Använder en jacka samt en ryggsäck från Everest som är hur bra som helst, men är dock mer tveksam till Everest/Mckinley tält...
 
Jag delar nog Sajberjohans skepsis vad gäller mer avancerad och viktig utrustning.
Kläder och ryggor skulle jag kunna köpa - till och med sovsäckar om materialen är kända - men tält skulle jag syna noga före köp.

Om inte annat så avskräcker ofta de billiga tältens vikt - ofta hela kilon tyngre än "fintälten".

Hur som helst brukar Everest-tält dyka upp i butikerna såhär års. Varken webbplats eller broschyrer brukar nämna dem.
 
Everest tält !

Tältade med ett par kompisar som hade ett Everest tällt förra sommaren. Har aldrig sett maken på dålig kvalite. Det var helt omöjligt att få upp tältet snyggt. Ungefär som att platta ut en jordglob, det gick bara inte. Dessutom var sömmarna bedrövligt sydda. Men som jag skrev tidigare i denna tråd så finns det produkter som faktiskt håller hög kvalite, även hos detta lågprismärke.
 
Jag såg ett Everest tält på Stadium i Täby, den på övervåningen. Kan inte uttala mig om kvalitén men det såg ut som tält gör mest. :)

//Uffe
 
Re: Everest tält !

P.D; sa:
Har aldrig sett maken på dålig kvalite. Det var helt omöjligt att få upp tältet snyggt. Ungefär som att platta ut en jordglob

jordglobar är inte till för att plattas ut.....nej men andra grejer verkar de fått ordning på, har köpt ett par kängor för en tusenlapp, och de har då funkat helt okej hittills, bara några mil med dem men tycker de känns gedigna..
 
Nordesjo; sa:
...
De tillverkar sina grejer i samma fabriker och med samma material och underleverantörer som de dyrare märkena.
...

Tillåt mig tvivla.
Om du undersöker t.ex. Éverest ryggsäckar, kläder eller sovsäckar & jämför dessa med mer "seriösa" tillverkare såsom The north face, marmot, tierra, arcteryx m.fl. så måste du ju klart märka att det inte är samma tyger. Använder sig ens Everest av rip-stop?? Har aldrig sett förstärkningar i t.ex. lite grövre corduraväv, eller kevlar eller keprotec på de billigare märkena heller. Kom inte & säg då att en vanlig nylon-tygbit i annan färg som sitter på insidan av byxbenet på en everestbyxa har samma slitstyrka & är av samma kvalitet som t.ex. kevlar.
Syna också de billigare plaggen i dess sömmar så kommer du se en viss skillnad även där. För att itne snacka om tejpningar på t.ex. skalplagg.
Det finns otaliga exempel där det föreligger en tydlig skillnad.

Nu känner jag mig dock lite väl negativ här. Jag är fullt medveten om att t.ex. Everest & McKinley kan vara prisvärda & väl så bra alternativ till de dyrare märkena. De flesta av oss dödliga behöver inte top-of-the-line-produkter för dyra pengar. Har själv en McKinley sovsäck som är kanontrevlig! Sen är jag också medveten om att tillverkarna styr oss konsumenter till att köpa onödigt dyra prylar som kanske inte alltid är så bra som dom säger.

DOCK är det en FAKTISKT genomgående kvalitetsskillnad mellan t.ex. everest mckinley å andra sidan & TNF, arcretyx m.fl å den andra sidan.

// Lars
 
"Har aldrig sett förstärkningar i t.ex. lite grövre corduraväv, eller kevlar eller keprotec på de billigare märkena heller."

Kolla igen. :)
Kollar man på till exempel en Everestsäck så har de spännen från National Moulding, dragkedjor från YKK och tyger från DuPont (Cordura).
Det sitter ju till och med lappar som det står "Cordura by DuPont" på dem!
Kan inte tänka mig annat än att de har ripstop/rutarmering. Men det har ju de flesta använt i nästan 20 år.

De har kanske inte de dyraste, senaste materialen (eftersom de ju som sagt ligger ett par säsonger efter de märken som de efterapar), men nog har de samma materialval (och framförallt samma leverantörer) i säckarna som medelklassmärken som Haglöfs, Lundhags och Fjällräven. Kanske inte som värstinggrejerna, dock.

Jag skulle aldrig jämföra Everest med de riktigt avancerade säckarna från till exempel Arcteryx, Berghaus eller Norröna. Men det skiljer ändå en tusenlapp mellan de de billigaste säckarna från Fjällräven/Haglöfs/Lundhags och de från Everest. Och där är de i mångt och mycket samma material.
[Ändrat av Nordesjo 2003-03-24 kl 20:25]
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.