Hur ser ert klädsystem ut för fjällen under sommaren?

Kollade din packlista nu. Du har alltså beställt Dan Durstons tält från Massdrop? Har det kommit än, intryck?

Jo. Tunn fleece, och på hösten även värmejacka. När jag gick från vandringsbyxor till tights var jag eld och lågor över det. När jag gick från tajts till löparshorts (+tunna vindbyxor) var jag eld och lågor över det

Löparshortsen (merino med innerbyxa --> skippar kallingar) är bättre när det är varmt och relativt myggfritt och vindbyxorna är bättre (än tajts) när det är mygg.

Jag instämmer. Det är ett evigt experimenterande. Zip-off byxor är kanske något mellanting mellan löparshorts och vindbyxor? Har du provat zip-off byxor?

Jag har inte fått tältet än men ställt en del frågor till Dan. Det verkar som ett suveränt tält, leveransen sker inte först runt den 20 maj tyvärr.
 
Vanliga adidas-shorts av syntet, när det är kallt tar jag på långkallingar under, när det är ännu kallare eller dåligt väder åker skal/regnbyxorna på utanpå. Så slipper man ha med vanliga byxor. Shortsen är supersköna så går att sova i oxå om det behövs. Långkallingar+shorts är för övrigt en vinnande kombo som jag ofta kör i stan :)

Använder du regnbyxorna för att skydda mot myggen även under varmare dagar?

Tunn ull-tröja som förstärkningsplagg, sen skaljacka. Visst att det kan bli kallt på sommaren men de gånger jag har varit ute har jag aldrig frusit så länge jag rört på mig. Men skulle aldrig dra ut utan en sovsäck som klarar några minus.

Hur kallt klarar du av innan du börjar frysa ordentligt med den här uppsättningen av kläder?
 
zip off byxor är väl olika beroende på märke.

Fjällrävens zip off är ju samma byxa som deras keb/vidda pro. Dessa anser jag personligen är för tjocka och varma.

Tierra har tunnare och svalare tyg i sina byxor. Enda nackdelen är ju att zip off dragkedjan skulle skava.

I dagsläget går jag allt som oftast i shorts och har långbyxorna i väskan, med zip off kan man spara mycket vikt.
 
zip off byxor är väl olika beroende på märke.

Fjällrävens zip off är ju samma byxa som deras keb/vidda pro. Dessa anser jag personligen är för tjocka och varma.

Tierra har tunnare och svalare tyg i sina byxor. Enda nackdelen är ju att zip off dragkedjan skulle skava.

I dagsläget går jag allt som oftast i shorts och har långbyxorna i väskan, med zip off kan man spara mycket vikt.

Fjällräven har en modell i zip-off i deras G1000 Air vilket är väldigt mycket tunnare än deras vanliga G1000 som finns i Keb/Vidda Pro. Modellen heter Fjällräven Traveller Zip-off pants, väger 320g vs ca Kebs/Viddas 600g. Vid eventuellt skav får man i värsta fall tejpa området med leukoplast eller klättertejp men förhoppningsvis sker inget sådant.
 
Nej har inte provat zip-off. För "komplicerat" för mig. Har provat kortbyxor modell "vandringsbyxor" på tur men inte speciellt nöjd. Inte tillräckligt luftiga (Norröna Bitihorn som ändå är väldigt tunna i friluftssammanhang).

Kombon merino löparshorts utan kallingar och överdrags / vindbyxor är suveränt på sommaren om prio ett är låg vikt och komfort när man är i rörelse.
 

Jag är ganska varm när jag går. Kör detta under turer längre än en vecka (allt i storlek Large):

På kroppen:
Keps: Buff Pack Trek Cap (30g)
T-Shirt: Smartwool Men's Merino 150 Base Layer Micro Stripe Short Sleeve (133g)
Byxor: Haglöfs M's L.I.M Fuse Shorts (140g)
Kalsonger: Smartwool Men's PhD® Wind Boxer Brief (94g)
Sockar (liner): Woolpower Liner Classic (45g)
Sockar (yttre): Smartwool Men's Hike Light Crew Socks (99g)
Skor: Beror på var jag går.

I ryggsäcken:
Två par extra inner och yttersockar
Ett extra par kalsonger
Regnjacka: Salomon Bonatti WP Jacket (215g)
Regnbyxor: Salomon Bonatti WP Pants (150g)
Förstärkningsjacka: Patagonia Nano Puff Pullover (300g)
Buff: Buff Merino Wool (35g)
Hadskar: Hestra Runners All Weather (30g)
Underställströja: Smartwool Men's Merino 150 Base Layer Micro Stripe Long Sleeve (212g)
Långkalsonger: Smartwool Men's Merino 150 Base Layer Micro Stripe Bottom (142g)
 
Jag är ganska varm när jag går. Kör detta under turer längre än en vecka (allt i storlek Large):

På kroppen:
Keps: Buff Pack Trek Cap (30g)
T-Shirt: Smartwool Men's Merino 150 Base Layer Micro Stripe Short Sleeve (133g)
Byxor: Haglöfs M's L.I.M Fuse Shorts (140g)
Kalsonger: Smartwool Men's PhD® Wind Boxer Brief (94g)
Sockar (liner): Woolpower Liner Classic (45g)
Sockar (yttre): Smartwool Men's Hike Light Crew Socks (99g)
Skor: Beror på var jag går.

I ryggsäcken:
Två par extra inner och yttersockar
Ett extra par kalsonger
Regnjacka: Salomon Bonatti WP Jacket (215g)
Regnbyxor: Salomon Bonatti WP Pants (150g)
Förstärkningsjacka: Patagonia Nano Puff Pullover (300g)
Buff: Buff Merino Wool (35g)
Hadskar: Hestra Runners All Weather (30g)
Underställströja: Smartwool Men's Merino 150 Base Layer Micro Stripe Long Sleeve (212g)
Långkalsonger: Smartwool Men's Merino 150 Base Layer Micro Stripe Bottom (142g)

Intressant! Jag ser att du använder shorts och att du inte har något som skyddar mot vinden/myggen mer än regnkläderna. Hur gör du för att skydda dig mot myggen vid varmare väder då jag förmodar att du annars använder regnkläderna? Använder du även regnkläderna vid blåsigare och kyligare väder?
 
Nej har inte provat zip-off. För "komplicerat" för mig. Har provat kortbyxor modell "vandringsbyxor" på tur men inte speciellt nöjd. Inte tillräckligt luftiga (Norröna Bitihorn som ändå är väldigt tunna i friluftssammanhang).

Kombon merino löparshorts utan kallingar och överdrags / vindbyxor är suveränt på sommaren om prio ett är låg vikt och komfort när man är i rörelse.

Okej, låter definitivt som något jag måste testa om jag inte blir nöjd med zip-off byxorna.
 
Intressant! Jag ser att du använder shorts och att du inte har något som skyddar mot vinden/myggen mer än regnkläderna. Hur gör du för att skydda dig mot myggen vid varmare väder då jag förmodar att du annars använder regnkläderna? Använder du även regnkläderna vid blåsigare och kyligare väder?

Så länge jag är i rörelse så brukar inte myggen vara problem. Man får välja var man tar sina raster. Har även MyggA som jag använder på utsatta platser. Blir det överjävligt blir det regnkläderna (samt en mygghuva).

Bland det sista jag förstärker är benen. Jacka, mössa och handskar åker på före långbyxor. Regnkläderna räknar jag väl egentligen inte som regnkläder, utan förstärkningsplagg.

Använder jag kläderna jag har med mig så kan jag ju gå med mössa, vantar, dubbla underställströjor, förstärkningsjacka, långkalsonger och förstärkningsbyxor. Kan inte tänka mig att jag inte skulle klara mig med det då jag ofta har mindre kläder än det när jag är ute och promenerar på vintern.
 
lätta vindkläder räcker för mig så länge man rör sig. Fjällvandring är ungefär lika jobbigt som att springa så mer än träningskläder behövs sällan. Ev nåt linne under vindjackan men ofta ingenting. Man har ju en rygga som värmer en också. Merino har jag aldrig nästan aldrig annat än vi vila, men så gör jag sällan toppbestigningar heller. Skor varierar, men sist körde jag techamphibian.

haglöfs lim jacka 130 g
patagonia houdini byxa 95 g
forclaz skalvantar 50g
keps/huva med löst myggnät 40g
plus lätta skjorts och strumpor.

plus lätta värme och regnkläder i ryggan.
 
från huthyfs.com:

På kroppen

Närmast kroppen har jag korta ullstrumpor, ett par korta löparbrallor och en ulltröja. Jag har inga kalsonger. Löparbrallorna har en innerbyxa och är mycket lätt att hålla rena. Dessa plagg sköljer eller tvättar jag så gott som dagligen och tar på igen eftersom de torkar fortast så. Först till kvällen byter jag närmast kroppen. Om jag sover på stuga eller hotell byter jag direkt.

Utanpå tröjan kommer jag att ha en långärmad skjorta av märket Patagonia, den väger 1,6 hg och är väldigt skön. Jag går aldrig med bara armar!

Utanpå allt har jag en vindoverall av märket Adidas. Den väger 400 gram vilket är betydligt mindre än redan ett par sådana där "vandringsbyxor" med "praktiska fickor" och förstärkningar på knäna och i rumpan. Den värmer bra och har varit med om mycket. Åtminstone på kontinenten blir den ofta liggande i säcken. På huvet har jag givetvis en skärmmössa. Mössan och den långärmade skjortan är mitt enda solskydd, solcrème använder jag inte.

Till de mera obegripliga detaljerna i många packlistor hör underställ. Eftersom temperaturen kan variera en hel del under etappen behöver jag ofta ändra min klädsel. Då vill jag verkligen inte ta på eller av mig kläder närmast kroppen. Underställ kan väl vara motiverat som nattklädsel, men inte vill jag ha sådana kläder på mig under resan. Min lösning är definitivt enklare.

Det är ett litet pussel att klä sig för alla tänkbara förhållanden med minsta antal plagg. Kläder väger mer än många tror.

Senaste gången som jag använde stegjärn var på min månadslånga vandring i Pyreneerna 2005. Jag använde dem en enda gång och det var troligen inte nödvändigt. Jag går numera in för att planera bort behovet vilket innebär att jag inte behöver stegjärnsfasta kängor. I flera år höll jag mig därför till lätta halvlåga kängor i viktsklassen 1,1 kg.

På min 20-dagars vandring i Schweiz, juni-juli 2011, gav mina kängor upp efter 18 dagar. Jag var då i Splügen där det finns en sportaffär. Där fanns inga så lätta kängor så jag köpte ett par låga vandringsskor av märket Salomon, vikt cirka 900 gram. Dessa använde jag på de båda sista etapperna i relativt normal alpterräng, och en del skog (vilket inte är lättare). Jag har också använt dem på tre fjällturer i Norge, 24 dagar, flera turer i Alperna, 45 dagar, och en 19-dagarstur i Pyreneerna sommaren 2012. På hemväg köpte jag ett ännnu bättre par av märket Merrell. De kostade 130 euro, cirka 1000 kronor, på Au Vieux Campeur i Paris. De väger också c:a 900 gram.

Det så ofta omtalade "vriststödet" sitter inte i skaften utan i sulan!

Många menar att lätta skor lätt blir alldeles för blöta och därmed vållar skav. Jag har gått med lätta skor i det sumpiga Trollheimen. När jag köpte mina Merrell tänkte jag att de var för fina att ha i det blöta Norden. Ironiskt nog hade jag på nästa tur ett par dagar med blötsnö vars effekt var jämförbar med ständiga vad eller långa myrpassager. Skorna höll alldeles utmärkt för detta, liksom även mina fötter. Det är inte farligt att bli blöt om fötterna, jag tvättar dem rentav på eftermiddagen!

Ju mindre sko, desto mindre skav.

Dock fungerar de inte så bra på hårda snöfält.

Övriga kläder

Mina regnkläder består av en Paclite-jacka från Haglöfs och ett par regnbyxor av märket Montura, inhandlade i Frankrike. Jackan var mycket dyr, billigare finns säkert idag. Brallorna har dubbla blixtlås i benen, så jag kan ventilera och slipper ta av mig skorna när jag tar dem på och av. Tillsammans väger regnkläderna c:a 400 gram. Jag har givetvis även ett par handskar för kallare väder. Märket varierar.

På stugor, eller till natten när jag tältar, byter jag kläder närmast kroppen, så jag har en extra tröja, ett par strumpor, kalsingar och en lätt fleece i packningen, vattentätt packade tillsammans med sovsäcken.
 

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...