Thermo-underställ.

Tiden för avfärd till främmande länder och då med inledning till Nepal börjar närma sig och en del nödvändig utrustning har införskaffats. Från dent trekking-företag jag fått kontakt med i Nepal fick jag en lista på lämpliga prylar att ha med sig, och nu söker jag hjälp med att hitta ett vettigt Thermo-underställ och ett par långärmade skjortor som är lämpliga för aktiviteter som kommer att leda till att jag kommer att svettas ymnigt i de Nepalesiska Himalaya.

Alltså behöver jag förslag på vettiga plagg som inte luktar skunk efter ett par dagars användning, då det sannolikt är långt mellan tvättmaskinerna i Nepalesiska Himalay ;).

Jag fick också rådet att skaffa ett par tunna fleecetröjor, men jag tror jag kommer att köpa det på plats, för att spara på mitt begränsade utrymme i min ryggsäck.
 
Senast ändrad:
Googlade lite och det verkar som om temperaturen ligger runt 10 till 15 grader varmt på dagen och 0 till -5 på natten. Med max och min på +20 och -10 ungefär.

Så på dagen om du knatar upp och ner med packning behöver du nått som torkar snabbt och håller dig torr snarare än värmer. Värmande underställ behövs nog mest under kvällar och nätter.

När temperaturen växlar mellan plus och minus under kvällen/natten så vill du inte ha blöta grejer liggandes så du vaknar upp och har små ispaket.

En sån här kan säkert funka bra dagtid
https://www.outnorth.se/haglofs/sal...t Men&utm_campaign=långärmade skjortor#Lichen
 
Googlade lite och det verkar som om temperaturen ligger runt 10 till 15 grader varmt på dagen och 0 till -5 på natten. Med max och min på +20 och -10 ungefär.

Så på dagen om du knatar upp och ner med packning behöver du nått som torkar snabbt och håller dig torr snarare än värmer. Värmande underställ behövs nog mest under kvällar och nätter.

När temperaturen växlar mellan plus och minus under kvällen/natten så vill du inte ha blöta grejer liggandes så du vaknar upp och har små ispaket.

En sån här kan säkert funka bra dagtid
https://www.outnorth.se/haglofs/sal...t Men&utm_campaign=långärmade skjortor#Lichen
Tackar för tipset, men att det skall vara så satans dyrt !?

Jag behöver två skjortor av den typen som du föreslagit och ett par långisar i merinoull, och det går på över 2 000 :- =0 !

Sedan vill jag bara säga att jag skall inte campa utan bo i thehus. Då hoppas jag verkligen att temperaturen inte går ner till -10 på nätterna !!!
 
Gå in på några second-hand så hittar du säkert lämpliga kläder. Leta efter kläder med ca 60-80% ylle och resten konstfiber (behöver inte vara merino).

Är det kläder som ska bäras under en tung ryggsäck kan man behöva titta lite på partier som ligger mot ryggsäcken så det inte finns onödigt tjocka sömmar. Det finns många bra vardagskläder som funkar till friluftsliv till en bråkdel av priset.

Ylle har många bra egenskaper och behöver inte tvättas ofta. Däremot föredrar jag när konstfiber är inblandad då det bidrar till slitstyrka och att kläderna behåller formen. Min favvo polo i 100% ylle är numera en magtröja :/

Jag föredrar en lagom tjock ylletröja med hög krage/polo framför fleece, gärna med dragkedja i halsen. De luktar bättre och är mer miljövänliga vid tvätt och tål gniststänk. Alternativet är en tunn och lätt (riktig)dunjacka som vikt/värmemässigt är överlägsen båda alternativen.

/Gustav
 
Gå in på några second-hand så hittar du säkert lämpliga kläder. Leta efter kläder med ca 60-80% ylle och resten konstfiber (behöver inte vara merino).
Ett utmärkt förslag Gustav, jag önskade att jag hade ställt frågan långt tidigare, men då visste jag inte att det skulle uppstå ett behov. Dessvärre skall jag åka om drygt en månad och är därtill heltidsarbetande. Det får konsekvensen att tiden att springa omkring och leta i second hand butiker blir begränsad, så jag får helt enkelt försöka hitta ett par nya plagg till ett humant pris.

Det finns många bra vardagskläder som funkar till friluftsliv till en bråkdel av priset.
Säkert så, men det mesta är tillverkat av bomull vilket i sammanhanget är ett olämpligt (?) material. Om så inte vore fallet, har jag en uppsättning skjortor som skulle kunna fylla upp behovet i garderoben.

Jag föredrar en lagom tjock ylletröja med hög krage/polo framför fleece, gärna med dragkedja i halsen. De luktar bättre och är mer miljövänliga vid tvätt och tål gniststänk. Alternativet är en tunn och lätt (riktig)dunjacka som vikt/värmemässigt är överlägsen båda alternativen./Gustav
Som du själv skrev i ett tidigare inlägg har ylle sina förtjänster, onekligen är det så. Men nu har jag fått förslag att skaffa ett par fleecetröjor och komplettera med en dunjacka, då får det bli så. Kanske är fleece ett bättre alternativ än ylle ur ett viktperspekriv ? Ja, inte vet jag.

Men vad jag nu behöver är ett underställ i lämpligt (merionull) material och ett par skjortor som är lämpade för trekking (med ryggsäck) där dom fyller sin funktion och håller värmen ( i den mån det är kallt väder) utan att man fryser ihjäl, när dom är blöta av svett, för svettig, det kommer jag att bli, tro inget annat.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
belcanto 100% merinoull i underställ? Kläder 45
vandrafjäll Jag har släppt en film om det jag skidar i, underställ Devold och Klättermusens skalkläder. Kläder 1
Chevalier Varför färre underställ med polokrage? Kläder 10
Mattias på myren Söker förslag på lager 2 underställ Kläder 0
SankaBoy Underställ i helst bambu av längre modell Kläder 31
triptrapp Fjällräven bergtagen underställ Kläder 3
Wolfred Underställ Kläder 3
Almasfar Råd om underställ Devold/Woolpower Kläder 8
storskogen Sökes: Underställ (baslager) med hel dragkedja Kläder 2
Tobias.H Underställ - Woolpower LITE eller 200g Kläder 7
murakami Underställ Haglöfs Kläder 7
Silver Fang Vilken underställ till vandring Kläder 18
Seebra Underställ, temperatur och fukttransport Kläder 33
skral Underställ för 4700 - nån som är sugen? Kläder 22
Moga Underställ i linne, hur bra är det? Kläder 7
staffan.rosvall Underställ med lång passform? Kläder 8
miaz onesie / one piece underställ/pyjamas i tjockt material Kläder 17
fotografiskt Riktigt varmt underställ Kläder 16
Urwaldjaeger Woolpower-underställ att sova i Kläder 14
EricG Vilket underställ? - Trött på att vela mer! Kläder 38
Foss Kläder (underställ) till Öppet spår Kläder 0
Mattias1981 Prisvärt underställ?? Kläder 11
pelka Merinoull underställ? Kläder 64
Pellepelikan Underställ, Ull eller syntet? Kläder 16
orjanraberg Underställ i Coolmax? Kläder 2
sverigeturist Underställ inaturmaterial Kläder 11
Demogorgon Underställ Kläder 9
filippus Underställ, byxa och ryggsäck Kläder 6
Oskar R. Tips på KLIFRIA underställ Kläder 5
Siggan Tips på BRA underställ? Kläder 51
AndersOleander Tvätt av underställ i merinoull Kläder 7
fuzzyl underställ sommartid?! Kläder 25
DonnieD Nytt underställ, Under Armour? Kläder 31
Sph1nx Underställ i syntet+ull Kläder 16
oberg_niklas Underställ i ylle eller delar där av Kläder 30
xtrem Ull underställ inför vintern! Kläder 2
sajberjohan Taigas Underställ Kläder 0
Gotlandrunt Mörkblått underställ med vita ränder Kläder 2
henkepenke86 Var köpa Helly Hansens underställ i Göteborg? Kläder 2
grodanbolle Ullmax underställ, vikt? Kläder 43
sverigeturist underställ - tips från tyskland - nya utveckling Kläder 5
zvalan Underställ i siden/ull kombination? Kläder 12
glanne Klättermusens ull-underställ Kläder 1
Egel Devold underställ Kläder 3
bouic Underställ i Ull Kläder 16
sajberjohan Underställ av ylle Kläder 16
cayenne Bra underställ? Kläder 19
sandwichman underställ i coolmax? Kläder 1
Picolina McKinnley som underställ Kläder 6
david78 Underställ för barn? Kläder 7

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...