Lundhags Traverse Pant eller Fjällräven?

Då du tänkt att använda byxorna i ganska låga temperaturer (0-gradigt) hade jag inte valt Lundhags Traverse. Strechpanelerna på dessa byxor är undermåliga och det både drar och regnar rakt igenom dem. Skall du ut sommartid är de inte heller myggsäkra, men vid höstvandring i låga temperaturer är ju det inget problem;). Kolla gärna min recension av byxan.
Fjällrävens byxor (de utan stretchpaneler) är bättre, men G1000 väven har ganska låg nötningstålighet. Mina byxor hade en 10cm lucka bak efter senaste vandringen pga slitage mot stenar som man sitter på, så nu får skräddaren titta på dem.

Jag har även ett par Haglöfs Rugged Mountain Pants. Skulle jag ut i låga temperaturer som du refererar till hade jag valt dem före både mina Fjällräven och Lundhags Traverse byxor. Haglöfs byxan sitter skönt och är rejält stryktålig, men för sommarvandring lite väl varm.

Tillägg - såg din fråga ang. att byxorna drar till sig damm mm. Både Lundhags Traverse och Fjällräven drar inte till sig damm speciellt utan är OK på den egenskapen. Haglöfs Rugged Mountain Pants är däremot helt tillverkade av syntetmaterial och drar till sig damm och djurhår (vi har en långhårig katt) som en magnet.
 
Senast ändrad:
Har mina Traverse nästan varje dag. På kontoret, på fritiden inne och ute. De är väl ventilerade så när tempereturen går under 0 så byter jag till några andra byxor.
Underbara byxor när det inte är för kallt ute, men man blir snabbt blöt genom stretch-panelerna. Softshell håller emot bättre, men då blir de för varma för sommarväder tycker jag.
 
Då du tänkt att använda byxorna i ganska låga temperaturer (0-gradigt) hade jag inte valt Lundhags Traverse. Strechpanelerna på dessa byxor är undermåliga och det både drar och regnar rakt igenom dem. Skall du ut sommartid är de inte heller myggsäkra, men vid höstvandring i låga temperaturer är ju det inget problem;). Kolla gärna min recension av byxan.

Fjällrävens byxor (de utan stretchpaneler) är bättre, men G1000 väven har ganska låg nötningstålighet. Mina byxor hade en 10cm lucka bak efter senaste vandringen pga slitage mot stenar som man sitter på, så nu får skräddaren titta på dem.



Jag har även ett par Haglöfs Rugged Mountain Pants. Skulle jag ut i låga temperaturer som du refererar till hade jag valt dem före både mina Fjällräven och Lundhags Traverse byxor. Haglöfs byxan sitter skönt och är rejält stryktålig, men för sommarvandring lite väl varm.



Tillägg - såg din fråga ang. att byxorna drar till sig damm mm. Både Lundhags Traverse och Fjällräven drar inte till sig damm speciellt utan är OK på den egenskapen. Haglöfs Rugged Mountain Pants är däremot helt tillverkade av syntetmaterial och drar till sig damm och djurhår (vi har en långhårig katt) som en magnet.


Mina vidda är iaf tåliga i tyget glidit på stenar och ner från bergsvägar utan problem.

Köpte iaf ett par Greenland PRO som jag är super nöjd med än så länge.



Skickat från min iPad med Tapatalk
 
Mina vidda är iaf tåliga i tyget glidit på stenar och ner från bergsvägar utan problem.

Köpte iaf ett par Greenland PRO som jag är super nöjd med än så länge.



Skickat från min iPad med Tapatalk

Mina Fjällräven byxor är ett par Greenland Trousers, skillnaden mot Vidda är främst att Vidda är förstärkta med dubbelt tyg i baken till skillnad från mina byxor och tvåfärgade, annars i grund lika modeller. Då jag trivs med byxorna i övrigt tänkte jag låta skräddaren dubbla tyget i baken nu för att dölja hålet samt förlänga livslängden på dem.
 
haglöfs rugged II mountain pants alla gånger.

hade dom på senaste vandringen, trodde jag skulle svettas i dom men tack vare att man kan öppna upp så blev det inte så varmt. plus att dom är extremt slittåliga
 
Mina Fjällräven byxor är ett par Greenland Trousers, skillnaden mot Vidda är främst att Vidda är förstärkta med dubbelt tyg i baken till skillnad från mina byxor och tvåfärgade, annars i grund lika modeller. Då jag trivs med byxorna i övrigt tänkte jag låta skräddaren dubbla tyget i baken nu för att dölja hålet samt förlänga livslängden på dem.


Greenland PRO har dubbelt tyg med i samma färg som resten av byxan.
Vad tog skräddaren för att dubbla tyget i bak?


Skickat från min iPad med Tapatalk
 
Fick hem ett par ITAB TP-X, de kändes väldigt stora i storleken och fickorna känns inte så användbara (testade att få ner ett par vantar men blev för tajt helt enkelt) och då är mina lite stora i storleken också. Blir nog att skicka tillbaka dem och eventuellt testa en mindre storlek och se om de känns bättre då.

Testade Traverse pants på XXL och dessa var riktigt sköna men testade aldrig att fylla en ficka, går de att få ner vantar i fickorna på dem eller på Vidda pro?
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Gurkdjur Lundhags Authentic vs Traverse Kläder 0
grix Lundhags traverse pro jacket Kläder 1
Hasse_70 Lundhags Traverse Kläder 14
Plogg High eller mid skaft till nya lundhags? Kläder 11
Gandolforf Lundhags Forest II - fel för mig? Kläder 10
matsgl Lundhags Jaure ii eller Jaure ii Light Kläder 9
komfortPerZonen Lundhags Vandra II Mid vs. Tjakke Light Mid. Eller annat? Kläder 9
Tarmkatt Lundhags Jaure II Kläder 4
Sarano Lundhags Jamtli MS byxor Kläder 0
Elvah Lundhags Wide Kläder 9
evinrude Byxor för vandring, fjällräven lundhags el annat, tips? Kläder 19
Borna Lundhags Tjakke mid. Varma?? Kläder 8
Justontime Lundhags Professional II vs Jaure II Kläder 1
Alucardi Lundhags skalkängor tips nu till vintern Kläder 19
emil-s Smörja även insidan på Lundhags Professional? Kläder 19
Kaskar Lundhags cellgummi Kläder 0
Wolfred Lundhags Forest och sulfråga Kläder 2
Knall Woolpower 400 + woolpower 200 halkar ner i Lundhags Forest II Kläder 6
Davva2 Vintervandra i Lundhags Expedition BC? Kläder 10
Still Alive Dålig kvalitet på Lundhags kängor? Kläder 45
Knall Lundhags vs trailskor Kläder 9
evinrude Sula om Lundhags hos Lundhags eller lokal skomakare? Kläder 7
_Mirella_ Om nyare Lundhags kängor och krympning Kläder 48
Silkofskin Lundhags Mira II - storlek? Kläder 5
Qvarfordt90 Ska jag ge upp Lundhags? Kläder 13
Ooscar Behålla vilka Lundhags? Kläder 14
Hoogs Skötsel av Lundhags Forest II, både nu och sen Kläder 17
Chris Lind Lundhags Skare Kläder 1
kungjohan Friluftsbyxor billiga eller fjällräven/lundhags? Kläder 3
FriFågel Hälgreppet i Lundhags Vandra Kläder 5
Tundraman Lundhags Syncro 2 vs Jaure Kläder 1
Sejrla Tåskav från känga Lundhags Kläder 26
kurwi Lundhags Salpe wet-out Kläder 0
stenblock Cellgummikängor i andra länder och andra tillverkare än Lundhags? Kläder 6
LasseBoja Lundhags Rocketter Jacka Kläder 2
GeorgM Foder till skalkänga modell Lundhags Jämtkängab Kläder 3
FruNalleman Lundhags Skare vs Jörn Antifrys vs...? Kläder 16
herbert.m Lundhags kvalitetskontroll Kläder 10
Mattias1981 Meindl eller lundhags Kläder 5
Eckexd Lundhags mylta jacka Kläder 1
Uroskur Lundhags Forest - Hälgreppet Kläder 24
bico Sulor till Lundhags-kängor Kläder 7
moa_k40 Lundhags contessa känga v/s Meindl Vakuum grx dam? Kläder 12
tlundberg Alternativ till Lundhags Tanner Chukka Kläder 36
Krax11 Bredd Jörn vs Lundhags opti? Kläder 4
skyking Funderar om Lundhags-kängor Kläder 28
Tiran Lundhags kängor, storlek? Snabbt svar önskas!! Kläder 29
Nollsjuan Lundhags - spruckna skaft Kläder 1
Siames Hjälp! Kängorna har krympt! Kläder 7
museo12 Hur tänka om jag köper Lundhags Scout/Forest? Kläder 9

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.