Vinterfjälljacka

Intressant alternativ

Den microfiber jag skriver om är inte ett membranplagg utan en tunt och tätvävd softshell. Bästa exemplet som finns att köpa nuförtiden är nog denna: Bergans Antarctic Expedition jacket, den jacka jag använder från Norröna är ganska lik och var tidigare ett mycket populärt expeditions plagg. Som sagt så andas den lika bra som bomull men blir inte blöt på samma sätt, man får inte samma torkproblem som med bomull även om man blir blöt pga svett, snöblandat regn osv.

Hejsan,

Jo rent arktiska förhållanden med temperaturer under -20 och ständig snålblåst ställer onekligen väldigt höga krav på vilka kläder man använder. Mitt personliga val i sådana förhållanden är att ta på mig en fuktspärrtröja närmast kroppen. Personligen använder jag mig av Stephensons No Sweat Shirt (http://warmlite.com/vapor-barrier-clothing), men hade jag köpt en ny idag hade jag övervägt att satsa på en VaprThrm NTS Shirt från RBH (http://www.rbhdesigns.com/product/15154/vaprthrm-nts-shirt.htm).

Den stora fördelen med fuktspärrkonceptet är att man håller alla plagg utanför fuktspärren torra. Och är man frusen av sig ger de en underbar värme. Har man aldrig använt sig av ett fuktspärrsplagg närmast kroppen istället för ett vanligt underställ gå det knappt att föreställa sig hur stor skillnaden är i värme, trots att de är ungefär lika tjocka. Nackdelen är förstås att är man som jag (...och uppenbarligen Joakim) mycket varm av sig går de dock bara använda i riktigt sträng kyla, så det är ytterst sällan den används. Senaste gången jag hade den på mig var i en snöstorm i norska Börgefjell NP mitt i februari då den uppmäta köldeffekten (var typ -15 till -20 och blåste bra bit över 20 m/s) i närliggande Stekenjokk var under -60....men den gången var den helt underbar. Kom fram till tältplatsen både varm och torr :)

Det sagt kan jag bara hålla med om att Bergans Antarctic Expedition jacket ser mycket kompetent ut. Inte utan att man blir sugen att investera, trots att jag egentligen är nöjd med min gamla hederliga Klättermusen Anorak. För jag kan inte annat än hålla med om att Nylon på många sätt är att föredra framför bomull på vinterfjället.

/ Stefan
 
Jag förstår principen kring en fuktspärr, men jag tycker utförandet av plaggen ser rent förjävlig ut.

Borde väl vara bättre om det såg ut som ett tajt underställ med en insida av ett tyg med förmågan att binda så mycket vätska som möjligt utan att kännas som en plastpåse och en utsida som är stretchig och heltät möjligen med ett mycket tunt laminerat tyg på men jag ser inget direkt behov av det. Sen utan på den bygger man lager på lager av värmeplagg.

Jag skulle iallafall kunna tänka mig att prova principen, men inte med de du länkade till.

Eller är jag ute och cyklar?
 
Kanske lite....men säker kan man aldrig vara :)

Hejsan,

Vad som funkar i den stora stygga verkligheten är ju alltid lite vanskligt att gissa sig till utan att prova och så vitt jag vet finns det ingen tillverkare som tillverkar ett fuktspärrsplagg enligt den principen som du skissar på. Så det är ju lite svårt att sia om hur det skulle funka....

Det sagt vet jag i alla fall hur Stephenson resonerat då de skapade sin funktspärrskjorta....som mycket riktigt är näst intill oändligt ful...men det är inget snack om att den funkar!!

Tanken är att man ska ha en yta av borstad nylon på insidan mot kroppen. Kan för övrigt påpeka att tyget faktiskt är överraskande bekvämt. Detta innertyg ska sedan leda bort funken enligt veke-principen ut mot hals och ärm öppningar där fukten sen kan släppas ut. Om det låter lite märkligt kan jag berätta att samma princip används i sjukbäddar på sjukhus och att Stephensons tyg kommer just från detta område.

Självfallet kommer denna fukttransport inte vara gigantisk och Stephensons svar på hur man ska undvika att bli tokblöt närmast kroppen är att man ska klä av sig tills man hamnar i värmebalans, dvs att man förlorar värme genom strålning/ledning osv. På det sättet slutar man att svettas och blir då inte blöt på insidan.

Men i praktiken funkar detta - i alla fall för mig - bara i mycket sträng kyla. Annars slutar det med att jag bara skidar omkring i fuktspärrskjortan vilket är både obekvämt och allmänt ganska värdelöst. Men då temperaturen droppar ner under -20 och vinden ligger på är det tillräckligt kallt för att det ska funka.

Så jag kan väl inte påstå att du är ute och cyklar....däremot får jag väl erkänna att jag ställer mig som lite fundersam till hur det skulle funka i praktiken. Om vi nu antar att vi har ett innertyg som kan suga åt sig MÄNGDER med svett så visst, det kan ju vara skönt första dagen. Men sen när man kommer fram till tältet, vad ska man hitta på då? Antingen får man ju sitta och torka plagget med kroppsvärmen och då har man ju inte vunnit någonting jämfört med att inte ha någon fuktspärr över huvud taget. Eller så tar man av sig plagget som snabbt kommer frysa ihop till en isklump....

/ Stefan
 
Just avklädning till nivån lämplig för nästa aktivitet är ju den praktiskt mest svåra biten. Att i minus 25 ta av sig i långfillingar och undertröja för att klara av att lyfta sig själv samt ryggsäck, pulkan upp till fjällplatån utan att bli plaskvåt. Det är svalt innan man fått upp ångan.
Har oxså prövat mirakelskjortan och visst den fungerar, förutsatt ovan.
Men med flest regn i horisontalled dagar här nere vid kusten är engelska oljade regnplagg med stora ventiler rätt funkis, speciellt som ryggsäck normalt inte bärs.
 
Nä du har en poäng, då kanske den där nyloninsidan funkar bättre, men om man producerar mängder med svett ändå så tänker jag mig att man badar i den svetten tills man kommer hem helt enkelt dvs man tar helt enkelt inte av sig och få trodde jag det var lite skönare med ett tyg på insidan än ren nylon. Och det är klart ett sånt tyg skulle väl också kunna dra fukten mot plaggslut. Och vara skönare vid värmebalans. Men jag talar och skriver ofta innan jag tänkt klart. Kanske även i detta fallet.
 
4 dagar hittills....

Hej igen,

Tänkte bara påpeka att hur trevlig en fuktspärrskjorta än nu kan vara i den där januari-turen i centrala Alaska när termometern visar -55 så är det ett plagg med begränsat användningsområde. Kan bara dra mig till minnes att jag använt mig av The No Sweat Shirt typ 4 dagar hittills trots att jag haft den i runt 15 år. Och då ligger mitt medel på en 10-14 skiddagar med vintertältning per år.

Hade t.ex den med mig på vår 23 dagar långa tur från Muddus upp till Abisko förra vintern. Och trots att vi hade -35 den kallaste morgonen så användes den inte en enda minut. Var helt enkelt för vindstilla för att den skulle funka. Som jag skrev tidigare är min normala utstyrsel 8-9 dagar av 10 ett underställ + Klättermusens Mithril tröja. Sen slänger jag på mig anoraken om det börjar blåsa eller bli kallt.

Bara så inte folk springer väl och investerar för att sedan bli besvikna...

/ Stefan
 

Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.