Hur bra är kronans M90?

försvarets regnkläder

Många tycks gilla försvarets regnkläder men jag är dock av en annan åsikt. Jag har använt mitt flitigt och upptäckte snabbt att det läckte in vatten varför jag bytte in det på förrådet och fick ut ett helt oanvänt - som också läcker in vatten.

* jackan läcker kring handlederna och byxorna kring vristerna. Det är precis som att vattnet sugs in under kanten och upp i fodret (när det regnar mycket). = blött och tungt. Stillsamt regn ä inga problem.

* Det andas inte. förvisso kan man låta bli att stänga jackan med dragkejdan och endast knäppa knapparna, då fungerar det hyfsat om man har någo svalt under.

* på baksidan av benen sitter det längst ned två reflexfickor. Eftersom refelxen är vändingsbar är det en öppning från sidan i dessa fickor. Där samlas vatten och smuts som tycks vara omöjligt att torka ur så länge man är ute och det finns nattfukt. har det väl blivit blött där är det cokså blött en längre stund och ganska snart börjar det lukta gam om det hela.

* om regnstället har blivit blött rakt igenom tar det tid för det att torka.
 
Åtminstone jack och byxa i M/90 finns i marin variant också. I princip samma modell som fältmodellen med vissa anpassningar. Men jag vet inte om de går att få tag på.
Recon har Fältbyxa M/90 i "civil" version, svarta och blå: http://www.recon.se/index.php?cPath=84_111

400-tröjan är det bästa värmeplagg man kan ha för lägret under höst och vår tycker jag. En variant jag har innehåller Aramid, vilket gör den än mer okänslig för glödsprätt.

Raskesven
 
För att damma av en gammal tråd vill jag slå ett slag för följande M90-plagg:

Komarocken: Verkligen, ett superplagg för de pengarna.
Regnbyxorna: Har haft mina sedan 1994 och de har används ganska mycket. Har aldrig gjort mig besviken
Gummistövlarna: Rymliga, och sköna. Funkar fint på vintern om man byter ut innerstöveln.
Skidvantarna: Riktigt bra kvalitet, och rymmer många olika liners. Nästan gratis att köpa.
M90P: Skönaste byxan jag någonsin har använt. Inget att vandra i men perfekta för fisketuren.
Känga 90: Köper man rätt version har man en god vän i många år framöver. Rymliga, och bekväma.

Summan av kardemumman är ändå att utrustningen är väldigt billig i förhållande till pris. Ska man fiska eller ut och röja i skogen är detta bland det mest prisvärda man kan tänka sig.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
såg kommer nog köpa kronans gammla kängor. Kläder 5
Kronans kalsingar... Kläder 2
Still Alive Tvättråd för Försvarets M90-handske. Kläder 7
vandrafjäll M90 värmebyxa Kläder 4
shinobi M90 vinter känga Kläder 21
Erik1 M90 Värmejacka/ Komarock - Hvilken modell? Kläder 10
Martin_Be M90 byxor sökes! Kläder 5
tompa_m Handskar, M90 Kläder 7
se8 M90 kängor Kläder 14
ctve8n m90 skor Kläder 2
ekholm försvarets m90 pansar byxor Kläder 42
daddster m90 som vandrings byxa Kläder 44
hobbes M90 värmebyxa Kläder 1
Aknot M90-byxor och snuskburk Kläder 11
Martin Fjäderlätt Civil M90 på Recon Kläder 1
Haddock M90-kängor, var? Kläder 2
Svenjohansson M59 och M90 Kläder 9
avslutat080903 M90 hatt - var köper jag den Kläder 16
Maua Byxkrokar modell M90? Kläder 9
-Patric- Storlekar på M90 Kläder 3
dr_dread Impregnera M90-byxa? Kläder 2
carvingkimbo Ullfrotté=M90 Tröja? Kläder 7
Napoleon Vilken storlek i m90-kängor? Kläder 1
perwickström Snickers version av M90 ? Kläder 3
simme Vart kan man köpa M90-kläder nuförtiden? Kläder 2
Johan es Hjälmunderlag M90? Kläder 1
mathiaso Förstärkningströja M90 - Ullfrotte orginal 400g???? Kläder 9
tyvik Angående Gore-Tex i M90. Kläder 3
BLÅ M90 Kläder 6
Var får man tag i M90 Värmejacka/byxor ? Kläder 5

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.