Läderskor rengjorda med fettlösare... vad gör man år det?

Läderskor rengjorda med fettlösare... vad gör man åt det?

Skulle rengöra mina och min frus kängor efter fjällturen. Grovrengjorde mina med vatten och pillade bort stenar etc... sa till min fru att göra lika dant för att jag sedan skulle smörja in dem och rengöra dem på sedvanligt sätt.

När jag såg att hon hade ställt ut sina Lundhags Ranger Ws Mid, kollade jag om allt var ok,,, kände en skum doft, parfym eller liknande. Hon hade använt ungsrengörning eller någon fettlösare för köksbruk på kängorna :(

Det kan väl knappast vara bra för läderkängor? Vad gör man? Jag har spolat dem med vatten en bra stund i omgångar samt duschat dem, men lukten sitter fortfarande i. Hoppas inte lädret tar skada bara?

Några tips?
 
Senast ändrad:
Skulle rengöra mina och min frus kängor efter fjällturen. Grovrengjorde mina med vatten och pillade bort stenar etc... sa till min fru att göra lika dant för att jag sedan skulle smörja in dem och rengöra dem på sedvanligt sätt.



När jag såg att hon hade ställt ut sina Lundhags Ranger Ws Mid, kollade jag om allt var ok,,, kände en skum doft, parfym eller liknande. Hon hade använt ungsrengörning eller någon fettlösare för köksbruk på kängorna :(



Det kan väl knappast vara bra för läderkängor? Vad gör man? Jag har spolat dem med vatten en bra stund i omgångar samt duschat dem, men lukten sitter fortfarande i. Hoppas inte lädret tar skada bara?



Några tips?


Jag skulle ha fettat in dom rikligt nu direkt.
Dvs inte vaxa utom fetta in dom med Lundhags egna lödersmorning.

Har du inget hemma så brukar Naturkompaniet alltid ha hemma.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Smogz Hur ta bort mögeldoft från läderskor Kläder 24

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...