Förväntningar på andas material?

Hängslen och livrem

Skall man ha ett plagg som klarar även de sämsta tänkbara förhållanden så är det ganska naturligt att det har vissa nackdelar när solen skiner. Själv föredrar jag att använda plagg som inte är 100% regntäta, utom när det verkligen behövs.

Så länge man rör på sig är det sällan något problem med att bli våt, man håller värmen ändå. Är man ute på långtur krävs då att man har förstärkning (torrt ombyte, värmeplagg, sovsäck) med sig, som man tar till när man minskar den fysiska aktiviteten.

Om man springer så leder det mina tankar till en aktivitet som varar högst 1-2 timmar och som sedan följs av en varm dusch inomhus. Något som borde innebära minimal risk för en farlig nedkylning även om man blir dyngsur.

Mitt favoritplagg i de flesta (ute)situationer är en Marmot Dri Clime Windshirt. Den har ett vindtätt, lätt yttertyg och ett foder av superunderställstyp. Så länge jag rör mig så får det regna ganska mycket och länge innan vätan utifrån tränger igenom den värmemur som jag själv genererar. Inte ens då är det säkert att jag blir nedkyld så länge jag är aktiv.

Ett superställ och en blus och byxor i något tunt Pertex-liknade material har säkert samma funktion. Det här brukar/brukade kallas soft shell, innan begreppsinflationen gjorde det uttrycket oanvändbart.

Detta är vad jag skulle välja som löpoverall för att slippa springa omkring i vad som faktiskt är ett regnställ alla dagar då det inte regnar hårt. Vilket faktiskt händer ganska sällan där jag bor.
Hälsningar
Jörgen
 
Nordstjärnan; sa:
Jag har precis köpt ett par Montane Featherlite byxor och en Montane Litespeed jacka ... Jag har testat min jacka+byxa på joggnings turer i skogen i duggregn några gånger hittills.
Jag funderar på att köpa en Montane Featherlite jacka men undrar om hur fort tyget börjar lukta illa. Jag har många syntetkläder, vissa luktar ok efter en vecka i fjällen men andra stinker efter bara en löptur. Vad tycker du om Montanes lukt?
 
Montane setet.

Hej Lasse.

Jag har haft Montane Feather Lite byxor+Montane Lite Speed jacka som löp kläder i två månader. Jag var fundersam jag också innan jag köpte setet,för syntet brukar lukta äckligt redan efter en dag,men jag blev positivt överraskad.

Trots att jag har haft setet vid löpträning då man svettas väldigt mycket,så har dom inte börjat att lukta något. Efter en veckas användning så luktar dom fortfarande inte illa,bortsett från ärmmuddarna längst ned på ärmarna.

Jag tycker att jackan är helt ok. Den är i det närmaste helt luktfri.Den är extremt lätt också.
Om man vill köpa både jacka+byxa så finns dom till paket pris(man får då ca 300 kronor i rabatt)på http://www.friluft.se och http://www.addnature.se

/David
 
Material.

I en materialvärld som regeras av olika Gore-varianter, så hamnar en del material i skymundan: Många gånger handlar det om hype... Men två material har nämnts i denna tråd, som har imponerat enormt på mig. Det första är ett lätt skal/regnplagg i Sympatex som jag inköpte för snart femton år sedan. Både jacka och byxa fungerar fortfarande som fullgott skydd mot regn och vind, samt klarat sig från omotiverat slitage. Det andra materialet är microfiber, som jag har i en anorak, som jag bl a använt i intensiva aktiviteter som skridsko: Vad gäller "andning" slår detta plagg alla andra material i min ägo. Materialet är dessutom extremt vindtåligt, och jag har med fördel använt plagget på högfjäll under mycket besvärliga vindförhållanden. Microfibern är dock varken särskilt slittåligt eller bra mot väta.
 
Sammanblandning!

Vid kontroll av det ställ i Sympatex som jag nämnde i tidigare inlägg, så måste jag nog erkänna en felaktighet: det rör sig nog om pertex, men det spelar ju ingen roll, för jäkligt bra har materialet funkat!

(Haglöfs Delta anno ca. -92/93)
 
15 års användning?

När jag läste att du har använt ett ställ i Pertex i snart 15 år blir jag överraskad och glad,för mitt Montane jacka+byxa set är i Pertex.Jag har funderat och försökt göra uppskattningar på hur länge man kan förvänta sig att Pertex kläder håller eftersom dom är så extremt tunna.När jag läser att du har använt ditt Haglöfs ställ i 15 år så känns det som att man har köpt ett ställ som kommer att hålla i många år.

Man vill ju att sina dyrinköpta kläder ska ha en så lång livstid som möjligt.

/David
 
Trolihen inte 15år

Nordstjärnan; sa:
När jag läser att du har använt ditt Haglöfs ställ i 15 år så känns det som att man har köpt ett ställ som kommer att hålla i många år.

Pertex är ettt namn, det finns många olika kvaliteter av Pertex. Läs mer på:
http://www.pertex.com

Troligen är det inte samma kvalite i ett 15 år gammalt Haglöfs ställ och ett lättvikts-ställ från '04.

Man vill ju att sina dyrinköpta kläder ska ha en så lång livstid som möjligt.
Vi lever i en komersiell värld, vad tror du tillverkarna tycker om att vi inte köper deras kläder oftare än vart 15e år?
Och vad ska hälften av alla inlägg här handla om?


/Håkan
 
Livslängd/Haglöfs

Detta blir en utvikning, men ändå: Produkter av Haglöfs som jag köpte för 10-15 år sedan har alla klarat sig väldigt bra. Jag har funderat över detta, och jag tror i tid, att flera faktorer sammanfaller; dels var haglöfs kvar i det mindre företagets kvalitets-tänkande (mulle-profilen), samtidigt som lanseringar inför större marknader började. Sammantaget medförde det, att grejorna var mycket välgjorda. Vare sig vi pratar om mitt tält eller mina damasker från den eran, så har de klarat ofattbart mycket, och fortfarande gör. Bara för något år sedan, tvingades jag hiva iväg mina Haglöfs-kängor som inhandlades ungefär vid samma tidpunkt, och jag kunde bara spekulera hur förbannat långt jag hade gått i dem. De var lite lagade här och där, förstärkta på rätt ställen av skomakare, men ändå. Närmare en formsydd toffla kommer jag nog aldrig!
 
HåkanC (Håkan Carlson)skrev:
Vi lever i en komersiell värld, vad tror du tillverkarna tycker om att vi inte köper deras kläder oftare än vart 15e år?
Tillverkarna vill förståss att vi köper kläder så ofta som möjligt.Jag tror inte att mitt Pertex ställ kommer att hålla så länge,men förhoppningsvis i många år till.

Det finns olika sorters Pertex,precis som det finns olika sorters Gore-Tex.Kvalitets nivån är nog inte densamma i nuvarande ställ,men man kan hoppas att den är fortfarande hög.

/David
 
Om man rör sig snabbt blir man blöt

Oavsett andningsmaterial, av de jag testat har GoreTex funkat bäst, så blir man rejält svett om man rör sig snabbare än promenadfart eller färden är ansträngande p.g.a. motlut, ospårat i lös snö eller klabbig blöt snö etc. Jag blir också svettig och blöt när jag har jäkligt luftiga kläder, det kan ha att göra med att jag tillhör supertranspirenterna. Detta tror jag i.o.f.s. inte är ovanligt, har också ymnigt svettande kamrater.

Allt detta till trots så är den finess som jag uppskattar med kläder vilka har bra andasmembran att man inte blir blöt utifrån av den kallare fukt som det är än ens egen kroppsfukt. Och när man stannar för rast eller bivack så ventilerar kläderna bra och kroppsfukten ventileras bort snabbt.
 
För mycket kläder

Är det inte per definition så att om man blir svettblöt när man anstränger sig så är man för varmt klädd, oavsett vilket material det är?

För mig känns det som strävan måste vara att man klär sig så att man varken är för varm eller för kall när man rör sig.

Sedan kan man naturligvis ändå bli svettig ibland av olika orsaker, men det är ju ganska snabbt gjort att justera klädseln.

Jag vet inte hur ensam jag är om dessa tankar, men i somras förvånade jag mig över att många vandrare jag mötte gick i skaljackor en varm sommardag, när jag bara gick i badbyxor.

Så med lite hänvisning till mitt tidigare inlägg i den här tråden, om hängslen och livrem så undrar jag: Vad är vitsen med att leta efter ett regntätt plagg som man skall ha på sig alltid (även som pyjamas?)och som aldrig skall ge kondensfukt ens vid maximal ansträngning och för mycket kläder inunder?

Ibland känns det som ett sökande efter svart ljus eller den heliga Graal. En enda lösning på alla världens problem.

Eller överdriver jag?
Jörgen
 
Många gör felet att dom har för mycket kläder på sig i onödan.Jag håller med om att en varm sommardag så är det olämpligt att ha en skal jacka på sig,om man lika gärna kan ha en T-shirt. Då är det inte så konstigt att man blir genomsvettig.I ett sådant fall kan man knappast förvänta sig att materialet ska kunna hinna med och andas ut kropps fukt.

Om det är nästan vindstilla och utan regn,så använder jag inga vattentäta kläder. Jag vandrar och fiskar i ett par BDU armé byxor i bomull.Dom är väldigt luftiga och ventilerar bra. Det är vid kraftig vind och regn och snö som jag använder vattentäta kläder,och känner att dom kommer till sin fulla rätt då.

/David
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
fson Rimliga förväntningar på SoftShell? Kläder 19
Snödrivan Låg midja på byxor Kläder 20
Andy82 Tips på skaljacka Kläder 9
Engqvist Tips på bra tröja i ull. Kläder 36
Still Alive Skalbyxor med dragkedjor på sidan Kläder 20
Pseudonym Tips på klädmärken för bredaxlad? Kläder 3
Tarmkatt Handskar för vinter med lager på lager tänk. Kläder 31
Consultra Önskar tips på regnkläder till tonåring Kläder 3
Livetiskuggan På huvudet Kläder 31
Mujjaaa Släden har lossnat från undre "tandraden" på byxa. Behöver hjälp!! Kläder 8
UN8 Garderob för fjället/skogen - Prio på hållbarhet och ej märken Kläder 34
Enblåbanan För lång ärm på regnjacka Kläder 9
Anders262 3 års garantitid på Gore-Tex från Tierra Kläder 14
emil-s Smörja även insidan på Lundhags Professional? Kläder 19
komfortPerZonen Tystaste regnjackan på fjället? Kläder 18
Nap Addera innerficka på skaljack, fästmedel? Kläder 5
adrianvonpelt Märke på dessa skor? Kläder 2
bionicon Turbukser med ventilasjon på lår? Insider og/eller utside? Kläder 3
Still Alive Dålig kvalitet på Lundhags kängor? Kläder 45
Mattias på myren Söker förslag på lager 2 underställ Kläder 0
thureb Anorak för regnväder på liggcykel Kläder 22
Bärsystem Konstig yta på pinewood byxor Kläder 2
fitur Tips på skaljacka för höst- och vintervandring Kläder 10
Elvah Vada med kängor, vandra med blöta fötter: hur hantera ev sårskador på fötterna? Kläder 32
Ldf Såg för tur/camping. Gärna kompatibel med yx-fickan på fjällräven vidda pro. Kläder 1
Hoogs Nybörjarfråga: skaljacka på fjällvandring under sommartid Kläder 9
nicko_ Proflex+ membran/Rab Kinetic Plus - jakten på ny jacka Kläder 3
dmchris Tips på softshellbyxor för vandring Kläder 1
FruNalleman Rom i oktober - vad ha på fötterna? Kläder 11
Vintervilan Tips på hiking/trekking skor? Kläder 0
Rickyräv Vilket plagg på överkroppen för varm person? Kläder 21
Rikkard Små barn på vandring - regnställ Kläder 3
Hæstr Kommer cellgummi på kängor att mjukas upp med tiden? Kläder 8
Lakritsglass Skillnad på dunjackor? Kläder 23
stenblock Tips på Skor m rymlig tåbox? Kläder 23
bico Tips på strumpor och sockor i ull? Kläder 36
FruNalleman Skillnad på herr- och damskor i storlekar? Kläder 45
Karolina P Värde på nya Jörnkängor? Kläder 6
Punkt Tips på vår/höstjacka Kläder 2
saraabeiramar Sista minuten innan vandring på Finnmarksvidda: vilka skor? Kläder 4
rJohansson Vad ha med sig på 7-dagar? Kläder 21
andy69 Sealskinz eller annat vattentätt på fötterna! Kläder 9
Viktorious Tips sökes på stretchiga friluftsbyxor (dam) Kläder 3
disgruntled Behöver tips på skor/kängor för vandring. Kläder 6
jjonas Minkolja på Lundhags Vandra Kläder 6
Lankus Torr på tur. Att köpa vattentät klädsel för vandring. Kläder 9
Cshogun Behöver få reda på modell namnet, Meindl kängor. Kläder 11
Mansson Tips på damasker/ gaiters Kläder 12
Erik_Ö Fläckar på Gore-tex Kläder 3
Pippilotta08 Tips på varma stövlar sökes Kläder 18

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.