Varför väst?

I förhållande till vikten gör västen bättre nytta än tröjan. Att isolera och bevara värmen i bålen är en mycket bättre investering för en person som vistas i kyla. Detta bygger på kroppens egen funktion att minska den perifera cikulationen och behålla det uppvämda blodet i de centrala delarna av kroppen. Det låter knasigt, men genom att isolera bara kroppen kan man få varmare händer. Jag gillar dessutom att kunna ha "armarna fria" för att vid behov kunna bli av med lite överskottsvärme.
 
Jag brukar använda min väst som ett förstärkningsplagg när det blåser eller jag skall åka utför i inte alltför bister väderlek. Då funkar det fint. Vill jag värma mig, tex förstärkning vid långfärdsskridsko, tar jag nog hellre en ylletröja med i packningen. Största användningsområdet för mig är vår/sommar/höst. En fördel med väst är alla finurliga fickor som man kan stoppa grejer i och det saknar i alla fall jag på mina ylletröjor.
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.