En egoistisk fundering...

Hur står det till med våra klädtillverkares miljöarbete?


Det borde vara en fråga vi alla "outdoor freaks" ställer då vi handlar utrustning. Vi borde ju faktiskt värna om den planet som förser oss med fina upplevelser. Jag tycker att vi ska sätta lite mer press på tillverkarna samtidigt som vi själva tänker efter vilken miljöpåverkan våra inköp medför. En positiv sak i sammanhanget är att lättare prylar betyder mindre resursåtgång. Bra kvalitet är också positivt för miljön så länge man utnyttjar plaggets livslängd.


De enda klädtillverkare som kommunicerar ut att de jobbar aktivt med miljöfrågor (vad jag vet) är Patagonia och Klättermusen. Patagonia använder återvunnen plast i större delen av sina polyesterplagg (ex underställ och fleece) vilket sparar åtskilliga tusen liter olja per år. Dessutom är kvalitén så bra den kan bli (enligt mina erfarenheter).


Är det någon annan som har "miljöerfarenheter" från klädtillverkare/kläder?
Kommentarer?!
 

AndersV (Anders Villumsen)

Gäst
Även VauDe...

...har någon form av miljöarbete. Deras serie 'ekolog' innehåller endast polyester och hela plagget kan där med återvinnas. De har visst något retursystem också.


Anders V
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
gråben Samma gamla fundering... Kläder 12

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.