Högskaftade kängor? Orkar inte leta mer.

Om Lundhags

Det är ju mycket snack om det här med Gore-Tex och när det gäller Lundhags så tänker jag direkt på kondens. Blir det kondens i dem (för det måste det väl bli med allt det slutna gummit) eller lyckas de vädra ut på nåt sätt. Meindl är ju också väldigt hårda och pjäxlika men hur är Lundhags?

MVH Max
 
Kängor

Tjena!
Jag såg att någon tipsade om magnum kängan. Ska du gå nå längre eller med packning kan du glömma magnum, den är alldeles för klen, det är en s.k. "kasernkänga" kan man säga. Den ger sig rätt snabbt vill jag lova. En känga som jag däremot kan rekomendera är HAIX Tibet, en mycket stabil och tålig känga. Använde den under min militärtjänst, blev en del längre marscher där, men de fungerar ypperligt! Enda nackdelen är att de är små i storlekarna så det kan vara svårt att hitta skor om man är storfotad!
Lycka till!
 
Om det blir tal om att arbeta i rasmassor och så vidare,så är nog ett par kängor med stålhätta och spiktrampskydd ett måste.
Ett par kängor som är gummiförstärkta vid utsatta partier och som har både stålhätta och spiktrampskydd och med Gore-Tex membran är Cofra GTX.
739-05.jpg

Pris: 1198 Kronor hos ITAB http://www.idefixteko.se.
Dom verkar prisvärda tycker jag.

Om du vill har kängor utan spiktramp/stålhätta som är lätta så verkar(har inte provat dom själv)verkar Viking Hunter Gore-Tex vara ett bra val. Dess kängor är högskaftade,vattentäta upp till 26 centimeter och med gummiförstärkningar på utsatta ställen.Dom kostar 1998 Kronor,också från ITAB.Jag funderar själv på att skaffa Viking Hunter kängorna,för att ersätta mina numera slitna kängor.
740-13.jpg


Jag tycker att dessa kängor verkar prisvärda.

/David
 
VARNING för Viking

Vill varna för Viking Hunterkängan. En polare hade ett par nya sådana under en av sommarens fjällvandringar. Efter några dagars tuff vandring hade gummiförstärkningarna börjat släppa och skinnet blivit grymt slitet och spruckit. Ej prisvärda vill jag påstå.

/Per


Nordstjärnan; sa:
Om det blir tal om att arbeta i rasmassor och så vidare,så är nog ett par kängor med stålhätta och spiktrampskydd ett måste.
Ett par kängor som är gummiförstärkta vid utsatta partier och som har både stålhätta och spiktrampskydd och med Gore-Tex membran är Cofra GTX.
739-05.jpg

Pris: 1198 Kronor hos ITAB http://www.idefixteko.se.
Dom verkar prisvärda tycker jag.

Om du vill har kängor utan spiktramp/stålhätta som är lätta så verkar(har inte provat dom själv)verkar Viking Hunter Gore-Tex vara ett bra val. Dess kängor är högskaftade,vattentäta upp till 26 centimeter och med gummiförstärkningar på utsatta ställen.Dom kostar 1998 Kronor,också från ITAB.Jag funderar själv på att skaffa Viking Hunter kängorna,för att ersätta mina numera slitna kängor.
740-13.jpg


Jag tycker att dessa kängor verkar prisvärda.

/David
 
Viking Hunter.

Aj då!

Det lät inte bra alls. Jag har tidigare haft flera Viking skor,och dom har det varit bra kvalitet på,inga obehagliga överraskningar alls där.Förhoppningsvis var detta ett dåligt fabriks exemplar som din kompis hade. Reklamerade han kängorna? Vad var deras kommentar om dom deffekta kängorna? Har du mer feedback om den saken så får du gärna skriva mer om det.

Det var synd att höra,för att Vikings Hunter kängor har ett betydligt lägre pris än dom flesta Gore-tex kängor på marknaden.

När det gäller Cofra GTX kängorna,så tror jag att dom är bra och rejäla.

/David
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Kajsa111 Tips för att reparera kängor? (gummikant men inte hela sulan) Kläder 2
holetaker Kängor för stillastående Kläder 14
tango Norska försvaret vill inte ha gtx-kängor samt Extragurad-membran? Kläder 34
EvaR Kängor med bra grepp? Kläder 31
Franz Var köpa Meindel kängor Kläder 3
praame Haglöfs Forest Kängor Kläder 2
Blizspy Helt nya Läder-kängor med Gore Tex, impregnera hur? Kläder 24
Elvah Finmaskiga liners till höga kängor? Kläder 4
Elvah Akut: kängor istället för Jörn, höga med mjuk sula eller låga med hård? Kläder 21
KulvertTur "Förväntad" vatten-täthet i GoreTex-kängor? Kläder 5
Kängor Kängor, hjälp. Kläder 4
Cacan Ny "Krok" till kängor Kläder 6
lkn02001 Val av kängor Kläder 33
JohnWedin Testa jörnkängor Kläder 10
Jackiie Första paret enklare kängor till pojkvännen - XXL? Kläder 11
Still Alive Dålig kvalitet på Lundhags kängor? Kläder 45
holetaker Den eviga frågan - vilka kängor? Kläder 13
_Mirella_ Om nyare Lundhags kängor och krympning Kläder 48
JMel Garmont Lynx kängor Kläder 1
Bing-bong Kängor med bred läst? Kläder 6
MalinSa Har du vandrat i barfotaskor/kängor? -Erfarenheter efterfrågas Kläder 17
Tundraman Kängor för vardagsbruk.. Kläder 13
Elvah Vada med kängor, vandra med blöta fötter: hur hantera ev sårskador på fötterna? Kläder 32
Nyburgaren Tunna men stabila kängor. Vad finns? Kläder 39
freonet Kängor för vandring, tips? Kläder 3
statemachine Vinterskor/kängor Kläder 12
Kajsa-Warg Val av kängor Kläder 2
naturälskaren Kängor för känsliga fötter? Kläder 12
doffy_74 Hjälp med kängor utan GTX mm. Kläder 16
tobiasadler Halvhöga kängor i trailrunnertyp? Kläder 7
Hæstr Kommer cellgummi på kängor att mjukas upp med tiden? Kläder 8
bico Sulor till Lundhags-kängor Kläder 7
Fiskemannen87 Identifiera hanwag kängor Kläder 1
grodanbolle Hybridskor kängor vs trailrunners? Kläder 7
skyking Funderar om Lundhags-kängor Kläder 28
Tiran Lundhags kängor, storlek? Snabbt svar önskas!! Kläder 29
Ljung_dalen Kan kängor göra benen trötta? Kläder 21
gusfallca Ont av Meindl-kängor Kläder 3
JuanMP Abisko-Nikkaluokta. Kängor? Kläder 1
disgruntled Behöver tips på skor/kängor för vandring. Kläder 6
Cshogun Behöver få reda på modell namnet, Meindl kängor. Kläder 11
Gurkdjur Nya kängor samt fråga om vildmarksbyxor Kläder 5
Tobbe C smörja kängor med smör?! Kläder 14
storskogen GoreTex kängor som läcker Kläder 4
nisseni Badade med mina nya kängor Kläder 2
LonelyWolf tips och tankar ang Arcteryx nya innovativa skor/kängor med urtagbar innesko :) Kläder 21
Aasenheim Kängor för vandring på sommaren Kläder 7
Tapio_ut Går det att laga gummidelar på kängor? Kläder 7
RE86 Kängor safari/allround Kläder 4
Brune Sätila kängor Kläder 1

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.