marmot

Hej !


Eftersom mina gamla gore-tex kläder börjar bli väldigt utslitna tänkte jag införskaffa mig nya.
Jag har kollat på en Marmot jacka som heter Alpinist climbing jacket III och ett par byxor som heter Alpinist 3L bib. Är det någon som har erfarenhet av de här kläderna och vill dela med sig av dem skulle jag bli väldigt tacksam.
Hälsningar Niklas Blomgren.
 

asljf@hotmail.com (Jonas F)

Gäst
för stor för mig

Hej. Jag har själv en alpinist climbing jacket III. Jackan Är något förstor för mig, storlek large samt att jag är 1.80. Annars är jackan bra, mycket fickor, snölås, dvs allt som alpinist jackor brukar ha. Enda nackdelen är huvan som inte funkar bra om du vandrar. Skärmen är för liten samt huvan är för stor. Om du däremot klättrar så är huvan troligtvis perfekt för en klätterhjälm, och det är ju också en klätterjacka. Om du är intresserad så kan jag sälja den till dig för 2000 kr. köpte den i februari så den är inte så gammal. MVH asljf@hotmail.com
 

peter.ask@ess.slu.se (Peter Ask)

Gäst
Bra jacka med dålig huva

Jag har haft en Marmot Alpinist Climbing Jacket III i två år, och provat den både vinter och sommar. Jag kan inte påstå att jag har använt den mycket, men i alla fall på några seriösa friluftsturer. Det är en mycket skön och välgjord jacka. Gott om fickor, speciellt gillar jag "napoleonfickorna" på bröstet som är lätta att knö in stora saker i. Materialet är smidigt, men jag måste nog sätta ett frågetecken för slitstyrkan. På vissa utsatta ställen har tyget redan börjat nötas så att det syns.


Huvan är dock ett fiasko! För sommarbruk är den väl OK, men på vintern är den kass. Är man van vid vettiga huvor från Berghaus eller Klättermusen blir man besviken. Eftersom den är så inskuren på sidorna och inte har någon förstyvning i kanten ger den inget som helst skydd för ansiktet mot vind eller snödrev. Obegripligt hur man kan göra en så dålig huva på en jacka för alpin klättring.


För ca 1 år sedan hade UTE-maggan en test av jackor. De som testade hade samma åsikt som jag om Alpinist Climbing III.


Klättermusen Bifrost är mycket lik Alpinist Climbing III (vem har sneglat på vem?), men har en betydligt bättre huva. Jag skulle titta noga på den innan jag köpte en jacka för klättring året runt.


Peter Ask
 

nada lada

Gäst
byxorna är klockrena!!!

jag har använt byxorna flera säsonger i alperna där jag även kunnat jämföra med mina kamraters olika märken och modeller. jag ska även själv köpa nya och väljer samma modell igen. annars har jag sneglat på klättermusen, MH,Patagonia, Tierra, Arcteryx och ett kanadensiskt företag som heter Integral Design( finns på nätet).


jag säger inte att Marmot är bäst alla kategorier men jag har varit nöjd, byxorna har fungerat över förväntan och jag tror inte att du skulle bli missnöjd.


nada lada
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Mr7932 Vilken jacka Kläder 6
Jensa72 Marmot Oracle,bra köp? Kläder 2
Karolina P Regnjacka (Marmot): 20' mm, 20' g/kvm, 181g - fynd? Kläder 1
waltruz Marmot precip vs itab packaway regnbyxor Kläder 18
robinlu Marmot minimalist Kläder 2
JohannaXX Marmot Precip Full Zip Pant - 100 % vattentäta? Kläder 7
Jamte Marmot Essence - erfarenheter? Kläder 1
norrahisingen Laga Marmot essence pants? Kläder 5
wistrom Marmot ärmlängd? Kläder 2
Sparta Marmot Approach Kläder 3
Sveakla Marmot ROM Jacket Kläder 3
Susus Marmot Wm's Tempo? Kläder 2
Dudettan Marmot Morning Star Jacket Kläder 0
ollebula Marmot Exum, passform mm, nån som vet? Kläder 2
J_B Regnkläder Haglöfs vs Marmot Kläder 22
grodanbolle Marmot nya mebran, Strata. Kläder 0
lovenature Impregnering av Marmot - Spire jacket?? Kläder 2
plingon Erfarenheter av Marmot W Chelsea Coat? Kläder 0
zirkaloy Marmot käder? Kläder 3
swift33 Marmot Cloudlight, bu eller bä? Kläder 1
larran Skalbyxa för pist och topptur - Marmot Randonee Kläder 4
Joakim Ambrosson Marmot PreCip - regnkläder? Kläder 24
langby TNF Himalayan Parka vs. Marmot 8000M vs. ME Annapurna Kläder 8
PJE TNF eller Marmot Kläder 1
bredviken Alternativ till Marmot RIM? Kläder 0
Gustaf Karlsson Marmot Alpinist Ascent Jacket Kläder 1
marcusen Marmot Flurry Jacket. Kläder 0
s_werner Marmot Mainline? Kläder 0
manke Marmot Glenmore 3 jacket Kläder 2
Runner75 Marmot Rim Kläder 12
bergholm Marmot Precip Kläder 12
Guz Marmot DriClime Kläder 1
mankan83 Marmot Super Hero vs. Tierra Chalten softshell Kläder 7
pasta Dunjacka från Marmot? Kläder 0
Farbrorvattenmelon Marmot ATV Jacket Kläder 1
pasta Vilken andas bäst-Haglöfs Foss eller Marmot Precip? Kläder 8
boran Är Marmot Precip vattentät? Kläder 4
holmis_bigfoot.com MARMOT - LEVERANTÖR Kläder 1
xochitl Women´s Marmot Liquid Steel Jacket Kläder 1
xochitl Var säljs Marmot? Kläder 5
fms504 Marmot climbing pant Kläder 1
npeter Marmot DriClime Side Zip Pants Kläder 0
taikoncamp Marmot eller Klättermusen? Kläder 2
Mikko Marmot Bibs funktionalitet??? Kläder 4
ghostface Problem med Marmot? Kläder 4
0399 Marmot Yellowstone jacket? Kläder 0
bjornw Marmot Glenmore jacka Kläder 0
marjo Marmot Climbing Jacket Kläder 3
kaos Marmot Glenmore Jacket Kläder 1
osn98005 Marmot Armstrong Stretch Jacket Kläder 0

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.