Haglöfs Limber

  • Trådstartare martin.hertzberg@telia.com (Martin Hertzberg)
  • Start datum

martin.hertzberg@telia.com (Martin Hertzberg)

Gäst
Har precis införskaffat en Haglöfs Limber jacket. Ska ej användas till något extremt bruk, utan endast som vardagsjacka/hajkjacka. Är det något Jag bör tänka på speciellt? Någon som har bra/dåliga erfarenheter av denna enligt mig mycket sköna jacka? Är det nån som enkelt kan förklara varför 2 - lagers GT är bättre/sämre än 3 - lagers?
Funderar även på att skaffa mig ett par byxor utan hängselband till jackan. Några tips?
 
Hej Martin - Haglöfs jacka +Tierra byxa...

Jag har själv inte Limber jackan utan modellen värre, jag har Haglöfs Climber ED. Denna jacka är sydd i 3 lagers Goretex motför din Limber som är i 2 lagers. Skillnaden är att 3 lagers jackan har en bättre slitstyrka. Håller för mer stryk än 2 lagers. Däremot är 2 lagers jackan lättare. Goretex 2 lagers har som du säkert vet ett löst innefoder som antagligen är Mesh foder eller ett helt.


På tal om byxa har jag det bästa, tycker jag, jag har letat över hela Sverige efter en byxa i 3 lagers Goretex, hellånga dragkedjor, avtagabara hängslen och avtagbara snölås. Ingenstans fann jag ett par som dessa. Jag kollade med alla postorderbutiker och ringde runt överallt. Tillslut for jag ned en vecka till Göteborg för att klättra, gick in på en Tierra butik och hittade just vad jag sökte. 3-Lagers Goretx, avtagbara snölås, avtagbara hängslen och hellånga dragkedjor längs benen. Tierra Conrad Cain, den kostar 2195:- och är värd varenda krona......


Hoppas detta hjälpte...
/MVH Daniel Gustafsson
 

martin.hertzberg@telia.com (Martin Hertzberg)

Gäst
3-lagers slitstarkare mot vad?

Vad är det som 3-lagers är tåligare mot? Yttre inverkan? Då borde ju ytterväven skydda?! Inre åverkan? Fodret skyddar ju oxå... Eller slits 2-lagers mer på annat sätt?
Idel frågor, men inga svar...
 
Slitstyrkan mot yttre påverkan

En 3-lagers Goretex jacka är slitstarkare speciellt mot yttre påverkan, exempelvis, om du har en byxa och sitter mycket på den, så håller 3-lagers bättre än 2-lagers. 2-lagers slits mer, blir fortare utnött i ex. baken.


Har du en 3-lagers jacka är kanske den mer anpassad för isklättring för att då vilar man ju ibland på armbågar med mera.


Rent tekniskt sätt är ett 2-lagers Goretex membra ungefär samma som 3-lagers, skillnaden är som tidigare sakt, 2-lagers Goretexen har löst innefoder som ibland kan dra åt sig ex fukt och väta. På ett 3-lagers membran kan det aldrig suga upp någon väta eller fukt, detta eftersom att "fodret" är "fastpressat" i membranet.


Vid vattentäthet ska det inte var någon skillnad mellan 2- & 3-lagers Goretx, men 3-lagers är som sagt robustare för yttre slitage.


Hoppas du fått dom svar du velat ha, om nu inget gått in i dig, fråga då inge mer... Nöj dig...


Hoppas det hjälpte...
/MVH Donga
 
Mer synpunkter om lager

Slitstyrkan för ett Gore-texplagg beror i huvudsak på vilket (ytter)tyg membranet är laminerat på. Från insidan är trelagervarianten slitstarkare efter som där inte kan ske någon nötning mot membranet. Många tillverkare kombinerar två och tre lagerslaminat för att nå lägre vikt med bibehållen slitstyrka. Även ångutsläppet påverkas av vilka tyger som används. Glöm inte att impregnera för att hålla yttertyget vid god vigör (Vet någon, förresten, var Gore-tex egen impregnering har tagit vägen?).
F.ö. anser jag att Gore-tex (liksom Sympatex, Hellytec, MPC m. fl) är för tätt för de flesta aktiva sysselsättningar. Titta på material med högre genomsläpplighet istället.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Myrkotten Haglöfs Limber pants? Kläder 0
joanna Haglöfs L.I.M. CROWN-Jacka med trelagers "PROOF"-membran Kläder 2
praame Haglöfs Forest Kängor Kläder 2
Kängor Kängor, hjälp. Kläder 4
Mr7932 Vilken jacka Kläder 6
Mr7932 Haglöfs skor Kläder 5
Grollen Haglöfs Astral Kläder 3
murakami Underställ Haglöfs Kläder 7
Glännman Haglöfs Roc Icon mid - erfarenheter sökes Kläder 3
Vintervilan Haglöfs regnjacka, vilken modell? Kläder 5
vandrafjäll Gammal Haglöfs Anorak i Climatic Kläder 8
jens_ Haglöfs Grym Jacket Kläder 0
andreas.lindholm.5 Haglöfs Granit HI GT Kläder 1
100826 Haglöfs Astral Gtx känga! Kläder 0
SvEmelia Haglöfs Eclipse GT Kläder 7
Almgren Haglöfs L.I.M Proof Pant , nått att ha? Kläder 15
Glännman Valet mellan tre totalt olika byxor från Haglöfs, Norröna och FJ Kläder 10
johan.strahle Kängkvalitet? Haglöfs och Meidl. Kläder 9
oloeve Haglöfs Ares pant Kläder 0
AnK Haglöfs L.I.M Low/Mid? Kläder 6
Maboz Vaxa/impregnera Haglöfs climatic? Kläder 4
trod Haglöfs byxa, reklamation? Kläder 1
snowdog Salomon cosmic el haglöfs observe mid? Kläder 0
markusbacka Smärta av att gå in Haglöfs-kängor, någon fler? Kläder 19
pythagoras Sommarvandring med Haglöfs Solite Lite? Kläder 5
markusbacka Nya skor ist för Haglöfs Crag... Kläder 6
Lasse Be Haglöfs stroll GT Kläder 0
aksello Haglöfs Gram AM GT, löpar/sneakers med gore tex, någons om provat? Kläder 0
hannnah Haglöfs LIM-jacka gröna prickar Kläder 2
100826 Haglöfs ruggad mountain pant. Kläder 5
Anna90 HAGLÖFS - Spinx Q Jacket VS Lofoten GTX Pro Shell Jkt Kläder 2
anders_b Haglöfs Barrier + väst? Kläder 3
mathias_h Hjälp att identifiera Haglöfs-jacka Kläder 8
snowdog Haglöfs crag- bra skor? Kläder 1
Odi et Amo Haglöfs Bara Jacket Kläder 1
Schneeberger Arcteryx Alpha SV / Haglöfs Cirque Kläder 6
Vintervilan Vilken skaljacka från Haglöfs? Kläder 5
Tangentbord Haglöfs Rugged Mountain Pant, benlängd osv. Kläder 0
PilotOne Haglöfs Mid Flex Pants Kläder 10
G.S Haglöfs Vassi Parka & Pant 2012/2013 Kläder 3
typera Haglöfs skaljacka Kläder 9
fangalid Haglöfs Crag jacket några erfarenheter? Kläder 2
FreddeSkåning Erfarenhet av Haglöfs Verte Pants? Kläder 2
strang3 Meindl Kansas GTX Vs. Haglöfs Sold lite Kläder 3
pelka Haglöfs soft shell, vilken?? Kläder 5
edstorm Lätta membran-byxor för fjällvandring - Haglöfs LIM, Electron etc Kläder 14
818erk Haglöfs jaunt vs Meindl kansas Kläder 3
Jerker86 Haglöfs Glade Q Kläder 0
Minnatur Lundhags känga eller Haglöfs Grym??? Kläder 11
Saye Haglöfs Glade Jacket Kläder 2

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.