Ska det bli riktigt bra så måste man göra det själv ibland. Jacka

Ja du kan ha rätt. Möjligen är det tyget Lagonda som avses. Men då är det förstås oklart om det är behandlat som det tyg Vulpine kallar Epic


https://www.klopman.com/catalog/corporatewear

94de4e42981e1dbe408e20b5e0df82e0.jpg


Efter ett långt telefonsamtal med Klopman så kan vi konstatera att de inte har ett tyg som upfyller följande kriterier: Ca 200g, tätvävt för att dämpa vindgenomträngning, gärna lite stretch men det är inte ett krav.

De har ingenting som uppfyller detta säger Klopman produktansvarige. Han sade till och med att något i stil med fjällrävens tyg borde passa bra. Det är häpnadsväckande hur svårt det ska vara att få tag i ett sådant tyg med tanke på hur enkelt det låter.

Det de kan göra är att laminera ett av deras tyger med en membran på insidan för att få det vindtätt och vattentätt (TEX-material). Enligt produktansvarige "så skal det ha viss andningsförmåga ja, mhmm".

Det är nog Etaproof som gäller :)
 
Så det tyget som min jacka består av från Klopman är antagligen skräddarsytt för Vulpine och inte till salu till privatpersoner.

Eller sa dom något om det?
 
Så det tyget som min jacka består av från Klopman är antagligen skräddarsytt för Vulpine och inte till salu till privatpersoner.

Eller sa dom något om det?

Eftersom vi inte har kunnat fastställa vilket tyg din jacka är sydd av så hade jag ju inget specifikt tyg att fråga efter. Du kan ju prova att ringa dit själv och fråga men troligtvis så är det inte tygleverantören utan de som har sytt din jacka som vet vilken tyg som har använts.
 
Jo det följde med en lapp från Klopman med jackan, så det är solklart. Tyvärr inte en tydlig spec mer än på innehållsnivå.
 
Tvättråd

Min Bilskirner (lite kortare än Rimfaxe) sprack upp helt när jag skulle sträcka sömmen runt halsen efter tvätt. Här 200g etaprooftyget.

Trots att jag inte riktigt exakt vet när den är köpt (ca 2014) så bjuder Klättermusen på lagning.

Det jag vill säga är att jag inte använde mycket kraft alls. Tyget är underbart ur andnings och komfortsynvinkel men inte så stryktåligt. Torkar dessutom rätt långsamt.

Jag ska dock inte avråda från det tyget då jag älskar jackan.

Skulle dock vara nyfiken på ett softshelltyg som är nästan helt vindtätt med DWR (nån hyfsat miljövänlig variant), gärna med lite stretch.

Samtidigt har det börjat dyka upp jackor i tätvävd ull. Finns sånt tyg att köpa? Hur håller det?

ab5ae9fd9aade16aedf77310a3670bf5.jpg

Hej. Kan du beskriva hur du tvättat denna jacka. Maskintvätt (och i så fall vilket program)? Grader? Tvättmedel? Torktumlare? övr?
 
laga blixtlås

Provar alltid att byta löpare sedan smörja med stearinljus om ej fungerar sätt kardborre om det är tyg flik över blixtlås ev tryckknappar.
Byte bara om jacka är i bra skick samt till märkesvaror ev blixtlås på löpmeter .

Tveksam till att sy nya kläder bättre lägga tid på hitta bra priser och rabatter.
Köpa lite tyg för ett plagg och accessoarer kostar ofta mer än färdiga plagg.

Ska man sy är det för att produkten inte finns på marknaden.
PS har 3 symaskiner för lagning och inredning till bilar bl.med dubbel matning av tyg.

Börjar bli svårt att få tag i förbruknins artiklar som nålar av grövre modell även hos grossister i Borås så dags för lägga upp ett lager detta pga att de sista i branschen börjar gå i pension och nästan alla tillverkare lämnat landet utom några som syr i dustrisömnad
 
Hej. Kan du beskriva hur du tvättat denna jacka. Maskintvätt (och i så fall vilket program)? Grader? Tvättmedel? Torktumlare? övr?
Vanligt 40 grader, brukar köra Y3 as flytande tvättmedel och sen cottonproof. Det var inte tvätten som gjorde revan utan jag när jag skulle sträcka nacksömmen innan jag hängde upp den. Nu har jag fått den lagad, gratis av Klättermusen, efter några missförstånd sitter den en lapp utanpå, som inte syns alltför väl. Så jackan får hänga med några år till.
 
Man behöver inte sprätta upp ett klädesplagg för att kopiera mönstret. Man använder en markeringssporre. Lägg klädesplagget på ett bord, någon form av markeringspapper, upp med klädesplagget och kör med en markeringssporre.
Finns en del videos som visar hur det gårt till i detalj.
 
Man behöver inte sprätta upp ett klädesplagg för att kopiera mönstret. Man använder en markeringssporre. Lägg klädesplagget på ett bord, någon form av markeringspapper, upp med klädesplagget och kör med en markeringssporre.
Finns en del videos som visar hur det gårt till i detalj.

Bra tips! Jag gjorde en massa tester för att lära mig vilka olika sömmar jag kan använda och var de bör användas, hur man syr i dragkedjor för fickor o.s.v. Det är så många kritiska punkter att jag blev sliten och lade projektet på hyllan tills vidare. Men jag har hela kitet redo när energin återvänder. Har till två jackor minst.
 

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...