Bohusleden, hur snabbt är möjligt?

Hej! Jag har länge velat vandra bohusleden och funderar på om jag kan vandra denna under nästa termin. Då kan jag kanske MAX få ut 11 dagar.

Hur snabbt tror ni det är möjligt? Vad är era tider?
Försöker klämma in det i vardagen
 
Det kan gå men det är verkligen i kortaste laget om du skall ha komforttid.
Blir lite löpning över det men 2 veckor ger lite tid.

Skippa sträckan Kungsbackagränsen (förbi Göteborg) och kliv på i Kungälv så räcker tiden om du går på och du får lite komforttid längs vägen.

Men det är klart skall du löpa så räcker 11 dagar lätt för hela sträckan
 
Att inte vara komfortabel är inga problem då friluftsliv är lika mycket den fina naturen och komforten som svetten och utmaningarna. Jag planerar inte att löpa och jag ska banne mig inte hoppa över bitar :)
 
Mmm, jag känner dock att jag kör nog på tills jag blir trött nog och äter som jag brukar under hårdare vandringar. Behöver dock kolla lite noggrannare på ett ställe att handla mat på. Det vore lite lättare. Kan ju bära allt men blir inte lika rolig mat då
 
Tack! men, just nu har jag en kurs som jag inte kan komma ifrån och jag tänker nog underlätta för mig och inte göra det till jul, minska packningen och så :p Men till våren.

Kommer dock out of excitement göra upp en plan på min fritid
 
Bohusleden passerar massor av byar att handla i. Kustleden däremot kan vara ganska mycket nerstängt på vinterhalvåret, desto större utbud sommartid.
 
Bohusleden passerar massor av byar att handla i. Kustleden däremot kan vara ganska mycket nerstängt på vinterhalvåret, desto större utbud sommartid.

"Passerar" är väl ordet...?
Bohusleden går mestadels i skogen/inlandet.
De flesta orter som (fortfarande) har en affär ligger väl på minst ett par kilometers avstånd/omväg.

Angående ursprungsfrågan, om det går att göra på 11 dagar?
Tja, leden är 32 mil, innebär 3 mil om dagen.
Det är väl inte omöjligt, men på min nivå skulle jag klassa det som "ganska jobbigt".
Jag har gått leden från Göteborg till Munkedal/Dingle, i olika etapper, inte i ett svep. Mitt normaltempo är c:a 5 km/timme med packning på grusväg eller jämnt underlag. Men vissa etapper, t ex Grandalen-Bottenstugan, var jag glad om jag kunde snitta på 3 km/timme.

Lycka till!
 
Jag har vandrat en del låglandsleder med full packning (17kg) och har man någorlunda god grundkondition så klarar man lätt 3-3.5 mil om dagen. Längsta jag vandrat med 17 kgs packning är 4.5 mil.

Nu har jag bantat ner ryggsäcken med fyra kilo och senast tog jag tåget till Mullsjö och vandrade Sjuhäradsleden samt Vildmarksleden hem till Göteborg. Det är 18.5 mil och det tog mig 4.5 dagar..

Med andra ord, om du har någorlunda bra kondis och hyfsat lätt packning så ska det inte vara några problem. Fördel om du kan proviantera längs vägen dock.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Pumba 6542 möh är det möjligt som amatörer ? Trekking 22
Reidar Barn + Kilimanjaro. Är det möjligt? Trekking 16

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...