Vandring på Gran Canaria

Hej!

Jag och min sambo ska bege oss till Gran Canaria i februari och hade tänkt försöka vandra en dagstur. Är det någon här som har någon erfarenhet av vandring på Gran Canaria? Några platser att rekommendera?

Vi vill gärna vandra själv, alltså inga arrangerade gruppvandringar är intressanta. Vart kan man få tag på kartor och liknande?

All information och all lärdom är varmt välkommet!
 
Har aldrig varit där så varför svarar jag? Jo, när vi var på Mallorca på försommaren hade vårt hotell vandringskartor. Enkla men stigarna var väl skyltade. Antagligen gäller det på Gran Canaria också. Om du har en Androidtelefon kan du ladda ner appen OsmAnd. Visserligen mest vägkartor men vandringsleder och cykelvägar finns med om du väljer det Där hittade jag våra vandringar. I appen Oruxmaps finns det en topografisk karta över Spanien. Alltid något att börja med.
 
Har varit på Gran Canaria i två omgångar och vandrat. Alla etapper vi har gått är omskrivna i boken "Vandra på Gran Canaria (Vildmarksbiblioteket) så den kan jag rekommendera. Men finns säkert många andra bra böcker.

Det finns i stort sett leder över hela ön och alla är på något sätt sammanlänkade så det beror lite på var ni ska bo. Men jag rekommenderar att ni hyr bil så att ni kommer upp i bergen. Ska ni upp i bergen så tänk på att ta med er regnkläder, det kan vara stor skillnad på väder jämfört med nere vid kusten.

Några smultronställen:
- Playa de Veneguera (strand i närheten av Puerto de Mogan)
- Playa de Guayedra (strand i närheten av Agaete)

Fin vandring:
- ToR Artenara - Tejeda
- San Pedro - Tamadaba - El Hornillo - El sao - San Pedro

Ovan bygger på var jag själv har vandrat men finns väldigt mycket mer..

Har iofs inget med vandring att göra men om ni har bil kan jag också rekommendera sträckan mellan Agaete och Puerto de la Aldea. Den var visserligen stängd i våras pga ras men kanske har öppnat igen.
 
Hej!

Jag och min sambo ska bege oss till Gran Canaria i februari och hade tänkt försöka vandra en dagstur. Är det någon här som har någon erfarenhet av vandring på Gran Canaria? Några platser att rekommendera?

Vi vill gärna vandra själv, alltså inga arrangerade gruppvandringar är intressanta. Vart kan man få tag på kartor och liknande?

All information och all lärdom är varmt välkommet!
Jag och min sambo har vandrat dagsturer på Gran Canaria vid tre resetillfällen. I januari, på våren och i slutet på augusti. Alla har varit lyckade men man får vara medveten om att alla tider på året har sina för och nackdelar.

Vi hyr sällan bil på våra turer när vi är ute och reser för vandring utan förlitar oss helst på lokalbussar och taxi i kombination med att bo på bra utgångspunkter. Bil är trevligt men haken är att man måste tillbaka till den...

Eftersom vi nästan alltid har vandrat i bergen så har vi antingen bott där (Cruz de Tejeda är en riktigt bra utgångspunkt men det finns andra) eller på de två orter som det utgår mest bussar till bergen från; Las Palmas eller Meloneras. Las Palmas är en överraskande trevlig storstad med dess för och nackdelar. Meloneras är förstås mer turistigt men sydkusten är den som gäller om man vill kombinera med sol och havsbad på vintern.

Som någon skrev så får man tänka på att klimatet i bergen kan skilja sig dramatiskt mot vid kusten och särskilt sydkusten. När vi var där i januari så snöade det i bergen mitt på ön så att de fick ploga vägarna en aning. Det lågt dock inte kvar mer än ett knappt dygn och då bara i djupaste skuggan. Men jag förstod på lokalbefolkningen att det var ovanligt. Däremot kan det vara kraftig blåst och regn som överraskar. Det upplevde vi även på våren. Så regnkläder är ett bra tips. Glöm inte heller fick- eller pannlampor. På vintern kommer mörkret snabbt även på de breddgraderna.

Som vandringslitteratur kan jag rekommendera Rothers bok:

https://www.rother.de/rother-english titles-gran canaria-4816.htm

Det finns ett antal områden på södra ön som bitvis är ganska eldhärjade. Det kan också vara intressant att se men kanske inte om man bara gör en tur. Jag skulle nog satsa på något i trakten av Cruz de Tejeda, Artenara (bra tips redan i tidigare kommentarer) samt området norr om dessa. Roque Nublo är en trevlig utgångpunkt om man är där tidigt på dagen (få turister där då). Kanske San Bartolomé med omnejd om man kommer från södra sidan av ön.

Västra kusten har vi inte besökt så de tipsen låter intressanta.

(När vi var där i augusti bodde vi i bergen hela tiden.)

Daniel
 
I really love going out and do some nature tripping so when my friends.We book a flight to Spain had a vacation last year on cannary island I didn't waste any opportunity to try climbing Roque Nublo a "must visit" in Gran Canaria may not be that challenging to climb if you are an expert and into extreme sports but the scenery that you can see from this route is absoultely unique. Well I'm the only one in the gang who's on to nature but theirs a lot more to do on Gran Canaria hope this could help.
And if you still have some extra time also try visiting Tamadaba national park
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
olik0 IT på vandring? Trekking 20
Falken83 Bäst vandring på Island? Trekking 6
Bondmoran Tips på vandring okt-nov Trekking 3
adamoscarson Förslag på vandring 20-23/10 Trekking 1
mariam1 Vandring i Alperna med barn på ryggen Trekking 1
JohanBe Vandring i Europa på våren? Trekking 14
snuffle Tips på 2 veckors vandring i Storbritannien? Trekking 4
nyajasmine Tips på vandring på Irland sökes! Trekking 1
walle vandrare Vandring på Färöarna tips? Trekking 2
eritho Vandring på Mallorca Trekking 12
basti Tips på bra vandring i karpaterna! Trekking 2
stormtrivs 10-12 dagars vandring på Island. Trekking 10
JochenO Vandring på lofoten i augusti - utrustning? Trekking 1
etxctiv Tipps på Islands vandring Trekking 4
plaskdaja Vandring på Mallarco Trekking 4
MonicaKa Hong Kong, tips på dagsturer? Trekking 3
poppo84 Tips på vandring i södra Europa i November? Trekking 6
Smak58 vandring på Teneriffa – sept 2013 Trekking 2
tiddelipom Vandring på Färöarna Trekking 2
vandringsfia Vandring på Sicilien Trekking 0
avslutad201208 Tips på 4-5 dagars krävande vandring Trekking 4
aksello En veckas vandring på svalbard Trekking 5
JL83 Vandring över Pyreneerna - Tips på 2-veckorstur Trekking 4
JL83 Vandring i början på Maj - Kilimanjaro som nybörjare? Annat förslag? Trekking 5
Alexandra22 Vandring på NZ - Sydön Trekking 4
joask202 Vandra på Island: När var hur? Trekking 6
Kanii Vandring på vintern Trekking 1
Silverfox Vandring på Grönland Trekking 1
Folke89 Tips på vandring i södra Europa Trekking 5
allmon Vandring på Senja? Trekking 0
jenol Tips på vandring i Dolomiterna Trekking 10
Lisse190 Vandring på Irland Trekking 2
Hermine Tips på vandring kring Medelhavet Trekking 4
Kalle Sigurd Vandring på Teneriffa Trekking 3
Naibaf73 Tips på bra vandring i Central och -Sydamerika? Trekking 0
UnderEnTarp Resa jorden runt med vandring på vägen... Trekking 0
igs Vandring på Irland ???? Trekking 4
torols VANDRING PÅ LA GOMERA Trekking 15
aza_bergman Tips på vandring i Maj Trekking 7
tomaspersson Vandring på Nya Zeeland med barn Trekking 1
kgh Vandring på Kreta Trekking 1
johaon Tips om vandring på Serre Chevalier-området Trekking 0
fredric_verklig.se Tips önskas på vandring på Island... Trekking 10
fredric_verklig.se Vandring på Island i juli - augusti Trekking 0
Maffe Vandring på Island Trekking 7
tessans Vandring på Teneriffa? Trekking 3
PeterOom VAndring på svalbard? Trekking 3
Ulrica Vandring på Korsika Trekking 12
abe1970 Vandring i början av juni Trekking 10
jojjebros Vandringsleder i Bosnien Trekking 1

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...