Friluftskartan v5

TYP:a

Har skrivit en kortfattad instruktion på hur jag jobbar med TYP-filer. Använder JaVaWa GMTK och TYPViewer

http://www.javawa.nl/gmtk_en.html
GMTK för att byta TYP-fil. Välj kartan och under ikonen Extra finns "Change or add TYP file"

https://sites.google.com/site/sherco40/home
TYPViewer för att ändra i TYP-filer.

Konfigurera TYPViewer.
1. Vid behov byt språk till Svenska under Language
2. Fil / Inställningar -> Huvudfönster / "På TYP fil öppnas, visas" Ikoner
3. Huvudfönster / "Språk som visas i etiketter" - Swedish
4. Redigera fönster / "Standardinställning antal språk" - 1 - Swedish

Ändra i TYP-fil.
1. Fil -> "Öppna TYP" Välj TYP-filen som är installerad på kartan du vill ändra på t.ex. FRIPRO50.TYP. Jag brukar lägga den i samma katalog där kartan är installerad.
2. Starta BaseCamp med samma karta
3. Leta upp en yta, linje eller ikon som du vill ändra på.
4. Leta upp samma i TYPViewer. I kolumnen till vänster är ytor Polygoner, linjer Polylinjer och ikoner är POIs
5. Dubbelklicka på bilden och på en färgbeteckning (t.ex. #505050) eller färg som det finns mycket av. Den färgen byter du till en extra synlig färg, tex. illrosa.
6. Stäng Basecamp. Spara i TYPViewer (CTRL+S). Starta Basecamp och tryck CTRL+G två gånger. Har du hittat rätt yta/linje/POI så är den numera illrosa.

Det är ganska rörigt i TYP-en för Friluftskartan Pro v5. Det finns gott om saker som inte verkar användas så det blir ett detektivarbete att hitta den du vill ändra på. Om det är någon som har en registrerad IMG2TYP så kontakta mig så kan jag rensa upp TYP-filen. IMG2TYP säger att det bara används 25 polygoner, 27 polylines och 49 POI i v5.

När du har identifierat något så lägg till en etikett. I redigerafönstret välj Etikett, välj/lägg till swedish och skriv något bra i Beskrivning. Underlättar nästa gång du eller någon annan vill ändra.

Det mesta i TYPViewer går att testa sig fram till och håller man still muspekaren på något så dyker det ibland upp lite hjälp. Under Hjälp finns Handbok men den finns inte med i min installation.
 
Har skrivit en kortfattad instruktion på hur jag jobbar med TYP-filer. Använder JaVaWa GMTK och TYPViewer

http://www.javawa.nl/gmtk_en.html
GMTK för att byta TYP-fil. Välj kartan och under ikonen Extra finns "Change or add TYP file"

https://sites.google.com/site/sherco40/home
TYPViewer för att ändra i TYP-filer.

Konfigurera TYPViewer.
1. Vid behov byt språk till Svenska under Language
2. Fil / Inställningar -> Huvudfönster / "På TYP fil öppnas, visas" Ikoner
3. Huvudfönster / "Språk som visas i etiketter" - Swedish
4. Redigera fönster / "Standardinställning antal språk" - 1 - Swedish

Ändra i TYP-fil.
1. Fil -> "Öppna TYP" Välj TYP-filen som är installerad på kartan du vill ändra på t.ex. FRIPRO50.TYP. Jag brukar lägga den i samma katalog där kartan är installerad.
2. Starta BaseCamp med samma karta
3. Leta upp en yta, linje eller ikon som du vill ändra på.
4. Leta upp samma i TYPViewer. I kolumnen till vänster är ytor Polygoner, linjer Polylinjer och ikoner är POIs
5. Dubbelklicka på bilden och på en färgbeteckning (t.ex. #505050) eller färg som det finns mycket av. Den färgen byter du till en extra synlig färg, tex. illrosa.
6. Stäng Basecamp. Spara i TYPViewer (CTRL+S). Starta Basecamp och tryck CTRL+G två gånger. Har du hittat rätt yta/linje/POI så är den numera illrosa.

Det är ganska rörigt i TYP-en för Friluftskartan Pro v5. Det finns gott om saker som inte verkar användas så det blir ett detektivarbete att hitta den du vill ändra på. Om det är någon som har en registrerad IMG2TYP så kontakta mig så kan jag rensa upp TYP-filen. IMG2TYP säger att det bara används 25 polygoner, 27 polylines och 49 POI i v5.

När du har identifierat något så lägg till en etikett. I redigerafönstret välj Etikett, välj/lägg till swedish och skriv något bra i Beskrivning. Underlättar nästa gång du eller någon annan vill ändra.

Det mesta i TYPViewer går att testa sig fram till och håller man still muspekaren på något så dyker det ibland upp lite hjälp. Under Hjälp finns Handbok men den finns inte med i min installation.

Du har väl splittat img-filen med gmaptool annars syns bara några få polygoner m.m. //Jörgen
 
Du har väl splittat img-filen med gmaptool annars syns bara några få polygoner m.m. //Jörgen
Jag har splittat men det går bara att ladda tre samtidigt i IMG2TYP utan nyckel.

Håller på och pillar på en upprensad TYP-fil med hjälp av en IMG2TYP-fil från Jörgen. Med information från alla IMG-filer så blir det fler polygoner/polylines.

Har gjort 14 st polygoner och 8 polylines rosa eftersom de verkar inte finnas med på kartan. Testa och återkom om ni ser några rosa saker på kartan.

Sedan har jag pillat på Gång/Vandring så att vandringsleder som är markerade har grön "highlight". Resten av aktiviteterna är lite blandade röda/rosa/lila. De verkar inte vara så genomtänkta av Garmin.

https://minfil.org/6a26r0bbbe/FRIPRO5X.zip
 

Bilagor

  • Clipboard01.png
    Clipboard01.png
    219.4 KB · Visningar: 1,456
Som vanligt så har jag utgått från Göteborg. "Fjällkartan"-delen av v5 har jag inte direkt kollat på. Ni som använder kartan där får gärna föreslå hur t.ex. vinterleder och skidspår kan se ut.
 
Senaste TYP-fil för v5
FRIPRO5X.zip
Pillat med färgerna så att det ser mer orienteringskartlikt ut även i fjällen. Kalfjäll blev öppen mark med normal löpbarhet och fjällbjörkskog blev med spridd vegetation.

Är det någon som vet vilken polyline som är "färjelinje"? Det ser inte så bra ut i farleden ut från Stockholm.
 

Bilagor

  • Clipboard01.png
    Clipboard01.png
    225.5 KB · Visningar: 1,327
  • Clipboard02.png
    Clipboard02.png
    89 KB · Visningar: 1,385
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
davst Friluftskartan Pro går ej längre att låsa upp Navigering 11
Tundraman Friluftskartan ny gps Navigering 6
niking Friluftskartan pro V4 Navigering 50
C.Frank Friluftskartan V.3 & Basecamp Navigering 8
ÄventyrsUffe Nya friluftskartan prime v2 i gammal astro? Navigering 6
fowwe Dålig visning av Friluftskartan Prime? Navigering 6
tekman Ändra i Friluftskartan Prime Navigering 4
tekman Garmin Friluftskartan Pro V3? Navigering 32
frarol Garmin 60CSx och friluftskartan på minneskort Navigering 3
mj4x4 Friluftskartan Pro V2 i en Garmin GPSMAP 421/521 Navigering 0
Muminmamman64 Garmin Oregon 300 och Friluftskartan Pro Navigering 3
Joakim.e Friluftskartan Pro Navigering 2
AndersSupertramp Fjällkartan, friluftskartan till Android Navigering 39
Häika friluftskartan pro till fler datorer? Navigering 5
375hh Vad är skillnaden i Friluftskartan Pro V2 Navigering 1
badpitt Nya friluftskartan Pro V2 Navigering 86
jasy Vem blir först att prova Friluftskartan Prime? Navigering 1
altis Friluftskartan pro Navigering 1
Joakim.e Friluftskartan pro - fel färger Navigering 3
henkywallmark Friluftskartan Prime Navigering 1
niking Garmin Friluftskartan Prime Navigering 23
Olydia.se Skapa djupkurvor på friluftskartan Navigering 1
merik Fjällkartan, friluftskartan till iPhone Navigering 26
Etux MapSource förvanskar Friluftskartan Pro Navigering 4
jumbo Friluftskartan Pro Navigering 4
Scalarius Colorado 300, Friluftskartan, Mapsource Navigering 3
nkj mapedit problem i friluftskartan pro Navigering 6
Mineral Explorer Konstig kartskarv i Friluftskartan Pro Navigering 3
Peaches74 Garmin Colorado friluftskartan Pro Navigering 8
forslund friluftskartan pro idag Navigering 14
MorganN Friluftskartan Pro - tom skiva Navigering 2
Mackan73 Kompabilitet GPSMAP 525 och Friluftskartan Navigering 2
holsson Friluftskartan Pro igen Navigering 8
Otto Støver Problem med Friluftskartan Pro Navigering 22
Tobias_P Garmin Nuvi 200 och Friluftskartan Navigering 4
Kjelle73 Friluftskartan, kartor uppdaterade när? Navigering 4
Brune Mapedit kan inte längre öppna Friluftskartan Pro Navigering 8
carro1976 Friluftskartan Navigering 1
HMR Friluftskartan Pro för Offroad MC Navigering 0
kullahagen Nybörjarfråga: Vad skiljer Friliftskartan från Friluftskartan Pro? Navigering 8
Hawklord Friluftskartan - Kan inte låsa upp kartor Navigering 3
Bam054 Friluftskartan på minneskort? Navigering 0
Teknikarv Hur uppdaterad är Friluftskartan Pro? Navigering 11
RedBreather Friluftskartan Pro Götaland... Navigering 1
lill-fredde Friluftskartan eller liknande till Mobiltelefon-GPS Navigering 13
Kincop Friluftskartan vs City Navigator? Navigering 3
MatteBE Friluftskartan täckning Kebnekaise Navigering 2
Finnwoodman Ändra färg på vägar i Friluftskartan Navigering 1
trofast Friluftskartan pro till Magellan RoadMate 2200T Navigering 2
RedBreather Friluftskartan PRO & IMG2GPS Navigering 1

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...