bakochfram

Hejsan.
Lånade ut en kompass men fick tillbaka den med en huvudskakning och ett mummel om solens position....
Ööhh.. Den röda visade åt söder...dvs 180* fel...
Skyller man sig själv eller returnerar jag en några år gammal kompass..?
Mvh
 
Vad är det för kompass? Ett känt kvalitetsmärke
- lär nog vilja ha tillbaks den snabbt och diskret
för att den INTE ska kunna ge dålig publicitet...
 
Köpt på södra halvklotet? Dom ska väl bli lite halvknasiga om man har dom på norra sidan om jag inte minns helt fel...
 
Mkt välkänt märke..
Den har legat i samma ficka som en gps om det kan ha påverkat..
Har en till likadan som visar rätt, vilket även denna gjort..tror jag..
Mvh
 
Senast ändrad:
Den som inte kan vända 180 grader i huvudet klarar nog inte av kartan heller.

Jo även jag har någon gång sett fenomenet, Det går att vända magnetismen i kompassnålen.

go tur
 
Jorå, nog klarar jag av att läsa 180*...men den andra likadana är normal, likaså de andra kompasserna...
Ville bara lufta incidenten lite...
antagligen så åker kompassen i papperskorgen för att inte ställa till det i onödan men tack för ditt konstruktiva inlägg.. ;-)
Mvh
 
Den som inte kan vända 180 grader i huvudet klarar nog inte av kartan heller.

Och hur förväntas man enkelt förstå det utan att ha något att kalibrera mot, om man t ex bara skulle ha plockat upp den ur ryggsäcken ute i skogen en grådaskig dag och verkligen hade behövt den lite hastigt??? Det vore nog inte det första jag hade tänkt, "undrar om den är rätt eller 180 grader fel?"
 
Det var det ena syftet med min luftning..sensmoralen med att inte lita blint på tekniken. Kamraten som lånade kompassen reagerade direkt på att solens position inte stämde med kompassnålen! Och han valde att lita på solen :)
Själv kände jag mej mest förvirrad..
Mvh
 
Senast ändrad:
Kompassen inskickad för ommagnetisering-no problemas, trevliga att prata med.

Han påtalade risken för avmagnetisering..elektriska prylar och större stålstycken etc..

Saker man fick lära sig i skolan men med stigande ålder lyckats glömma av.... ;-)
Ha de
Mvh
 
Det låter ju som att det ordnar sig.

Som sagt, dagtid kan man oftast lita på solen.
Annars måste man kalibrera mot t ex kartan/kända förhållanden.
Man bör kunna hålla reda på riktningar någorlunda även utan att ständigt kolla kompassen, men i vissa situationer är den ju oumbärlig.

Många kompasser har ju dessutom möjligheten att byta kompasshuset i linjalen (om det är en sådan variant) om det skulle vara något annat fel som inte lika lätt åtgärdas.
 

Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.