Någon som vet vad jag köpt ?

Hejsan, jag har precis fyndat följande skidor på loppis:
På skidan står "Edsbyns ski master"

De ser ut som väldigt gamla träskidor med skruvad stålkant.

Och så ser det ut som att bindningen går att ändra genom att trä vajern genom ett par öglor/fästen under pjäxan.
Innan man lägger den bakom hälen. Då när man spänner fast pjäxan så sitter hälen också fast, Det borde ju vara bra vid utförsåkning kanske.

Tacksam om någon har koll på vad det är och vill förklara det för mig ?
Turskidor eller telemarksskidor eller något annat ?

Jag har själv väldigt dålig koll på längdskidor.
 

Bilagor

  • Skida 1.jpg
    Skida 1.jpg
    20.2 KB · Visningar: 4,176
  • skida 2.jpg
    skida 2.jpg
    19.6 KB · Visningar: 4,253
Jag åkte på sådana på 60-talet (och något år på 70-talet också kanske).
Fästena på sidan gör mycket riktigt att du får s.k. "låg fästpunkt" och kan åka med parallellsvängar utför om pjäxorna är stadiga nog (mina första år utför i pist var på sådana), annars funkar det som "lös häl" och telemarksvängar.

Dom riskerar att vara torra och spröda så ta det försiktigt över diken och gupp för där är det risk för skidbrott, annars funkar dom nog.
 
Det låter ju perfekt. Tackar så mycket för all hjälp.

Efter att jag lusläst internet så har jag bestämt mig för att tjära in dom ordentligt, sedan kallvalla med stearin.
Och jag antar att kanterna är slipade i 90 grader, så dom borde väl gå att skärpa lite med en vanlig slipsten/bryne ?

Tror ni att man vågar åka Abisko Nikkaluokta med dom i April ?
Eller blir det väldigt mycket jobbigare med så gamla skidor ?
 
Sätt upp skidorna på väggen och beundra dom ;)

Jag hade såna och åkte med dem som turskidor upp till slalombacken och där satte jag i den låga fästpunkten och åkte slalom! Dåliga turskidor och ännu sämre slalomskidor och en halvdålig kombination :cool: Sista året målade jag på plastunderlag på dem, jag var hög en vecka efteråt p.g.a doften...

Edsbyverken gjorde mycket bättre längdskidor, dom var riktigt bra!

Calle
 
Det låter ju perfekt. Tackar så mycket för all hjälp.

Efter att jag lusläst internet så har jag bestämt mig för att tjära in dom ordentligt, sedan kallvalla med stearin.
Och jag antar att kanterna är slipade i 90 grader, så dom borde väl gå att skärpa lite med en vanlig slipsten/bryne ?

Tror ni att man vågar åka Abisko Nikkaluokta med dom i April ?
Eller blir det väldigt mycket jobbigare med så gamla skidor ?

Svaret på första frågan är att så kan man göra.

Svaret på andra frågan är att det skulle jag inte "våga" utan reservskidor med.

I snö med dålig bärighet, eller hård med vallar och ojämnheter, så är risken ganska stor att man trampar av skidorna, när träskidor är äldre blir dom ofta torra och spröda, särskilt med en extra vikt av ryggsäcken.
Och det blir ju inte roligt halvvägs mellan Abisko och Nikka, det kan ju rent av bli en fara.

Dessutom så går fuktig, grov vårsnö ganska hårt åt träsulan och tjäran nöts bort. Då suger träet upp vatten och det blir som att åka på stighudar i bästa fall, styltor i sämsta, för dom skidorna har nog inte någon specialsula i hickory eller liknande.

Jag har en gång på två timmar/mil kört helt nytjärade träskidor trärena i belaget, trots en 5-7 lager skidvalla med slittålig grundvalla i botten. Det var löparskidor och riktigt blött i gammal snö, det året kom plastskidorna från Fischer till salu till allmänheten och sedan dess har jag haft glädjen att ha som minst hyggligt glid i alla fall.
 
Tror ni att man vågar åka Abisko Nikkaluokta med dom i April ?
Eller blir det väldigt mycket jobbigare med så gamla skidor ?

Ja, på båda frågorna...
Komplettera med en gammal bomullsanorak och en gammal päronsäck så kommer du att göra succe´! I STF-stugorna brukar det vara fullt av 67-åriga före detta lärare ;), alla kommer att älska dig, du behöver nog knappt ha någon mat med dig...
Länsmuseet kanske sponsrar dig till och med?
Skämt åsido - det är klart att det kan fungera, men ta med en plan B, typ snöskor eller korta reservskidor om du har pulka.
 
Jag fick ett par liknande Edsbyn skidor (dock utan stålkant) och pjäxor som tonåring någon stans i början av 70-talet. De låg sedan och samlade damm i många år innan min första vintertur i Jämtlandsfjällen långt senare. Det fungerade då men inga bra skidor, och svårvallade.
På min nästa längre tur Abisko-Nikkaloukta hade jag bytt ut skidorna mot ett par Åsnes Sondre villket var ett rejält lyft. Däremot hade jag snålat med pjäxorna och hållit kvar vid de gamla och kabelbindningar vilket skulle visa sig vara ett misstag. Vid en omkullkörning strax söder om Abiskojaurestugorna pajade sulan på ena pjäxan och jag fick "läpp" från tån ända fram till hålfoten (sulan är sydd och det är svårt att veta hur tråden åldrats på alla dessa år). Vi vände tillbaka till Absikojaurestugorna och fick nödlaga pjäxan för att överhuvudtaget kunna ta oss fram. Turen fick ett snöpligt slut och vi fick skida försiktigt tillbaka till Absiko igen.
Väl hemma gick pjäxorna till historien och byttes ut mot moderna med Rottefella NNN BC bindning, något jag fortfarande håller fast vid på mina fjällskidor.
Så mitt tips är att inte ge dig ut på en långtur med föråldrade prylar som riskerar svika dig halvvägs.
 
Haverier kan man alltid råka ut för och även BC-kängor har visat sig gå sönder ibland (stålpinnen kan brytas loss) vilket blir knepigt att fixa till på fjället.

Dessa Edsbynsskidor var inte de bästa för långfärd. Sandströms fjällskidor i hickory med stålkanter är och var av högre kvalitet. Men generellt kan skicket på såna här gamla skidor vara lurigt beroende på hur de har förvarats och skötts. Gamla limfogar kan vara sköra.

Thure
 
Är inte de låga fästpunkterna ganska olämpliga att använda om man vill undvika benbrott?

Det är mycket som bidrar till benbrott, att man faller t ex, men det är inga säkerhetsbindningar så klart. Skämt åsido så är ju lös häl och telemarksvängar skonsammare, fallet ingår i svängen brukar det heta.
 
Pjäxhaverier och spröda skidor har det varnats för, havererade ryggsäckar och dåligt väder förekommer oxså men oftast brukar det gå mycket väl och det viktigaste är ju att skidorna har spann som stämmer med din vikt inklusive vinterkläder och ryggsäck.
Du lär finna bättre fjällskidor men dylika prylar brukades mellan 30 och 70-talen av de flesta. Stavar i rätt längd är viktiga.
go tur
 

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...