Sailrite symaskin

Skomakarmaskin kan absolut vara intressant. Just till de där jobben som är för tjocka för allt annat.//Joel

En bra sak med skomakarsymaskinerna är att du kan mata i vilken riktning du vill. De har övermatning och pressarfoten kan vridas hela varvet runt. En rolig mekanism att pilla isär :)
Du ställer matningsriktningen genom att vrida pressarfoten med de vingmutterlika flärparna ovanför pressarfoten.

Mvh, Klas
 
En bra sak med skomakarsymaskinerna är att du kan mata i vilken riktning du vill. De har övermatning och pressarfoten kan vridas hela varvet runt.

Det är ju helt fantastiskt! Jag tror att du just såg till att jag köpte en ;)

Vet du om det är speciella märken man ska titta efter på den typen av maskin?

Tack för alla tips gott folk!

Mvh
//Joel
 
Vet du om det är speciella märken man ska titta efter på den typen av maskin?

Nej, så bevandrad är jag inte men en skomakare kanske vet mer. Dock brukar det mest vara maskiner ur Singer 29Kxx serien man ser i annonser. Och inom den modellserien verkar maskinernas konstruktion vara ganska lika. Min bruksanvisning täcker modellerna 29K51 till 29K56 och mellan dem är det bara undertrådens trädning i skytteln som skiljer lite. Som jag skrev innan, välj en med handvev på framsidan (som på bilden ovan). Jag skulle också överväga en med kort arm. Eventuellt går en sådan utan stativ in i en vanlig garderob. Det gör maskinerna med lång arm inte. Du känner igen kortarmsmaskinerna på att de har fem hål i fackverksarmen överst medans långarmsmaskinerna har sju hål.

Vidare skulle jag titta efter en maskin som löper lätt för att slippa en totalgenomgång. Min maskin gick ganska trögt och det tog mig 20 timmar att plocka ner, göra rent, smörja, sätta ihop och justera den.

Om du får för dig att ta isär maskinen kommer du att se att många rörliga delar är fastsatta med koniska stift. Tänk på att knacka ur dem åt rätt håll, annars spräcker du gjutgodset.

Du kan också prata med Indukta i Borås, de var hjälpsamma när jag gick igenom min maskin. De sålde även bruksanvisningen till min 29K55.

Mvh, Klas
 
sailrite kommer aldrig i närheten av en industrimaskin. Övermatare betingar ett högre pris på marknaden i sverige än vanliga raksömsmaskiner. Men de finns. Ofta ser man annonser för maskiner som sägs ha använts till skinn eller markisväv men det rör sig ofta ändå inte om övermatare, de som säljer sådana maskiner vet nästan alltid om att de är värda mer. Ofta handlar det istället om gamla nålmatare med teflonfot, hade en sådan innan, men den kunde inte göra så långa stygn som jag ville. Så nu har jag tre maskiner istället, vad hände undrar jag ibland.

Alla, nästan iaf, trefasmotorer till symaskiner som är vanliga i sverige, alltså typ aseas kopplingsmotorer, kan enkelt konverteras till enfas, alla industrimaskiner går att plocka ihop i flera delar så man kan köra dem i relativt små bilar (t.ex. skoda felicia). De flesta stora märkenas övermatare har kompatibla delar (iaf juki, seiko, brother), vilket inte sailrite har. Man kan köpa sailrite maskin på alibaba.com direkt från fabrik långt mycket billigare än från sailrite, frakten blir billigare också. Jag köpte ett HONBO maskinhuvud från kina, med övermatning, för $183 plus moms, tull och frakt. Bord och motor hade jag sedan innan, hittills är jag mycket nöjd med maskinen och hade inte gjort annorlunda om jag fick välja idag. Så mitt tips är att köpa en gammal billig raksömsmaskin med kopplingsmotor och bord (kan hittas för mellan 500-1500), testa med teflonfot och se om det går att köra sitt projekt på den, går inte det, köp ett nytt huvud. De motorerna går att köra på skomakarmaskiner också, man får byta linhjul bara.

edit: jag har trådklipp också, så jäkla bra.
 
Hittar inte den nu, men när jag letade för några månader sen hittade jag flera. Finns även varianter på ebay.com (t.ex. rex från $300) och på taobao.com. Det svåra med alibaba r att hitta nån som kan sälja en enhet.
 
Gro, känner igen många av dina slutsatser.

Testat ett par industrimaskiner som "använts" till skinn men varit för andra material...

Å jag tycker det är lika bra att köpa det man verkligen behöver... Så det lär bli en industrimaskin med övermatning. Tänkte åka till några handlare i sthlm snart och provköra lite. Långt till Borås från Uppsala...

Aldrig testat en industrimaskin med trådklipp, funkar det klockrent? Haft det på ett par dyrare hushållsmaskiner och tycker det är en klockren ide men att det funkar sådär i praktiken.

Nyfiken på ditt inköp från Kina. Beställde du direkt? Ebay? Alibaba? Vilken modell är det du har? Sitter och spanar på deras sida nu.
Lät ju sjukt prisvärt med 183usd för en topp...

Det sätter verkligen skruv på världsmarknaden, direkthandeln med Kina. Har du skruvat nått i din? Hur är den konstruerad kontra välkända märken?

Tack igen alla som svarar och bidrar.
 
Man kan köpa sailrite maskin på alibaba.com direkt från fabrik långt mycket billigare än från sailrite, frakten blir billigare också. Jag köpte ett HONBO maskinhuvud från kina, med övermatning, för $183 plus moms, tull och frakt. Bord och motor hade jag sedan innan, hittills är jag mycket nöjd med maskinen och hade inte gjort annorlunda om jag fick välja idag.

Ja, Sailrite-maskinerna har sitt ursprung i Asien, men många delar har förbättrats och toleranser har förfinats. Så man bör nog inte förvänta sig att man får samma maskin om man köper från Alibaba eller motsv. sajter. Som oftast: Man får det man betalar för.

/Mats
 

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...