Triangulerings punkt, vad betyder siffrona?

Begav mig upp på ett berg, där jag vet det ska finnas en triangulerings punkt. Blev mött av en stolpe med en trekant på, som jag antar är triangulerings punkten. Som bilden visar är det en stolpe, men vad betyder sifforna på? Höjden är 67,1 meter.

5036023729_8e4e0380a0.jpg


Såg på en karta från 1944 att höjden var 68.09 meter. Lantmäteriets karta säger 67.1. Betyder det att noggrannheten 1944 inte var lika god som idag, eller att de ändrat mät metod? När jag satte gps:en vid vattnet (efter barometer kalibrering) så visade den -1 +0 meter fel. Vilket är ingenting! Alltså, mäter de från vattnet, eller medelhavsnivå?
 
Begav mig upp på ett berg, där jag vet det ska finnas en triangulerings punkt. Blev mött av en stolpe med en trekant på, som jag antar är triangulerings punkten. Som bilden visar är det en stolpe, men vad betyder sifforna på? Höjden är 67,1 meter.



Såg på en karta från 1944 att höjden var 68.09 meter. Lantmäteriets karta säger 67.1. Betyder det att noggrannheten 1944 inte var lika god som idag, eller att de ändrat mät metod? När jag satte gps:en vid vattnet (efter barometer kalibrering) så visade den -1 +0 meter fel. Vilket är ingenting! Alltså, mäter de från vattnet, eller medelhavsnivå?

referenshöjd över geoiden? som då borde vara någon form av medelhavsnivå är min helt okunniga lekmannagissning. Någon kommer säkert med ett kvalificerat utlåtande.
 
Brukar inte triangelpunkten vara ett trekantigt stål islaget i berg?

Enligt mina forskningar stämmer det du säger, men jag har letat och letat efter en sådan plats utan resultat på berget, och såååå stort så det går att missa är det inte. :) Och på lantmäteriets karta så är det en Triangelpunk just där. Men jag vet inte, kanske är något annat. Detta enda med en triangel på var denna stolpe på berget. :)
 
Enligt mina forskningar stämmer det du säger, men jag har letat och letat efter en sådan plats utan resultat på berget, och såååå stort så det går att missa är det inte. :) Och på lantmäteriets karta så är det en Triangelpunk just där. Men jag vet inte, kanske är något annat. Detta enda med en triangel på var denna stolpe på berget. :)
Man missar inte en triangelpunkt. En pinne "Skyddad enligt lag". Ett rör islaget i sten med en utmejslad triangel runt om.
 

Bilagor

  • Tomasboda 030.jpg
    Tomasboda 030.jpg
    78.5 KB · Visningar: 1,846
  • Cyckling 010.jpg
    Cyckling 010.jpg
    45.8 KB · Visningar: 1,886
En bild med GPS för storleksjämförelse.

Den sista bilden visar en annan typ av triangel. Min gissning är att det är en äldre typ.
 

Bilagor

  • Exp Bofors 015.jpg
    Exp Bofors 015.jpg
    119.6 KB · Visningar: 1,626
  • Tomasboda 033.jpg
    Tomasboda 033.jpg
    126.9 KB · Visningar: 1,682
Om inte det är landsänkningen som har drappat platsen hårt så är det nog byte av referenssystem som kan ge lite nya höjder.

RH 00 som är ett ganska gammalt system har en punkt i stockholm som referens medans de lite nyare systemen RH70 och RH 2000 använder sig av medelhavsnivån i Amsterdam (inte EU-anpassning men det blir så mycket enklare med GPS).

Gällande siffrorna på skylten så brukar man ju skriva in ID för punkten samt avstånd från pålen i den riktning därifrån du läser.
 
Min

synnerligen amatörmässiga gissning är att skylten visar avståndet horisontellt och vertikalt till triangelpunkten i en klippa t ex 4 meter bort och 1,9 meter högre eller lägre än skylten.

Thure
 
Ordningsnummer är mitt tips, då eventuella avvikelser till höger eller vänster brukar markeras med en liten pil, ut och titta på distansmärken för vatten och avloppsbrunna...principen borde vara densamma.
 

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...