Landkartor till iPhone

Kartorna lagras i din iPhone

Titta i hjälpfilerna till Programmet, där finns beskrivet hur det fungerar.

Om applikationen:
Fugawi iMap ger dig möjlighet att hantera topografiska kartor över Sverige, du kan skrolla på skärmen till nya områden samt zooma ut och in. En positionsikon kan visa din position på den lokala kartan och den kommer att flyttas vartefter du rör dig och det ser den inbyggda GPS mottagaren till. Topografiska kartor kan laddas ned på begäran från Fugawi's X-Traverse online service, Kartan lagras på enheten så du kan använda kartan även om du befinner dig utanför täckningsområdet för din mobila anslutning eller anslutningen via Wi-Fi. Användaren kan skapa egna brytpunkter som kan flyttas som GPX fil till andra enheter via X-Traverse kontot.
 
Jag är ledsen, men jag kan bara läsa att man kan ladda ner kartorna "på begäran av x-traverse", inte hur man gör. Jag kan inte hitta någon länk eller flik i x-traverse för att göra detta. Om man som rätt datavan användare inte hittar/förstår hur man gör så kan det inte vara direkt övertydligt.
 
Är det någon som vet OM och i så fall HUR man gör för att lagra kartorna lokalt på telefonen (förutom i cachen)?

Visst vore det fantastiskt, men verkar det inte lite för bra för att vara sant att man skulle kunna ladda ner och spara kompletta uppsättningar av terräng-, fjäll-, väg-, översikts-, och Sverigekartorna över hela Sverige för 999kr? Jag testade vad det skulle kosta att köpa enbart terrängkartan över hela Sverige via Lantmäteriet: 3464713.66 kr.. (2,49 kr/km2). Köper man samma karta per län på CD så bilr det lite billigare; 1500kr per län på extrapris, men ändå?

Jag menar, i så fall skulle jag oxå kanske köpa en Iphone, även om det bara vore för att få tag på kartorna billigt och jag sedan kastade bort den när jag efter några veckors konstant nedladdning, med avrott enbart för minnestömning, tankat ner hela klabbedabbet! ;)

Per
 
Visst vore det fantastiskt, men verkar det inte lite för bra för att vara sant att man skulle kunna ladda ner och spara kompletta uppsättningar av terräng-, fjäll-, väg-, översikts-, och Sverigekartorna över hela Sverige för 999kr? Jag testade vad det skulle kosta att köpa enbart terrängkartan över hela Sverige via Lantmäteriet: 3464713.66 kr.. (2,49 kr/km2). Köper man samma karta per län på CD så bilr det lite billigare; 1500kr per län på extrapris, men ändå?

Jag menar, i så fall skulle jag oxå kanske köpa en Iphone, även om det bara vore för att få tag på kartorna billigt och jag sedan kastade bort den när jag efter några veckors konstant nedladdning, med avrott enbart för minnestömning, tankat ner hela klabbedabbet! ;)

Per

Man borde ju iaf kunna ha offlinetillgång till dem, annars försvinner ju lite av vitsen. Har jag 3G-täckning så behöver jag tamigtusan ingen karta.. ;)
 

clindh

Forumvärd
Jag menar, i så fall skulle jag oxå kanske köpa en Iphone, även om det bara vore för att få tag på kartorna billigt och jag sedan kastade bort den när jag efter några veckors konstant nedladdning, med avrott enbart för minnestömning, tankat ner hela klabbedabbet! ;)
Men saker som en iPhone-app laddar ner kommer du inte åt, så du skulle inte komma åt dem på något annat sätt än med Fugawi-appen. Sen finns det bergis en begränsning i Fugawi hur mycket man kan ha offline - som med Spotify-appen tex.
 
Lägg av iPhone-hysterin!

Grattis alla iPhoneanvändare!

Nu kan du köpa Svenska Lantmäteriverkets kartor till din iPhone. Sverige kan köpas heltäckande eller i fyra olika områden Götaland, Svealand, Södra Norrland, Norra Norrland.
Fem olika skalområden ingår från Terrängkartan och Fjällkartan till översikten Sverigekartan.

Vid köp av kartan ingår även programvaran Fugawi iMap på svenska och ett gratiskonto till X-Traverse för överrföring av data, såsom brytpunkter m.m.

Mera info på svenska här:
http://www.fugawi.com/web/products/fugawi_imap_sv_swedish.htm

Gott Nytt År

Lantmäteriets friluftskartor m m i version två kommer att fungerar utmärkt på alla mer avancerade lurar. Sök själv på nätet.

Det är nästan bedrägeri att framställa iPhone som det enda alternativet med gps-kapacitet på den här nivån. Söken och i skolen finna! Dessutom, som en kamrat här redan påpekat - en iPhone måste laddas upp i ett AC-uttag och har inget utbytbart batteri, kanske ingen höjdaret för friluftsfolket?
 
Lantmäteriets friluftskartor m m i version två kommer att fungerar utmärkt på alla mer avancerade lurar. Sök själv på nätet.

Det är nästan bedrägeri att framställa iPhone som det enda alternativet med gps-kapacitet på den här nivån. Söken och i skolen finna! Dessutom, som en kamrat här redan påpekat - en iPhone måste laddas upp i ett AC-uttag och har inget utbytbart batteri, kanske ingen höjdaret för friluftsfolket?

Det är väl ingen som framställer den som det enda alternativet? Den är kanske inte det bästa heller ur friluftssynpunkt eller ett rent GPS-perspektiv. Däremot så har den väldigt många andra bra saker som man kanske prioriterar i första hand.

Batterifrågan är för mig rätt ointressant; den går att ladda i usb och det finns batteriskal och möjlighet att ladda den med externa batterier.
 
Tyvärr finns det väl överhuvudtaget inget perfekt alternativ, eller ens ett någorlunda bra allt-i-allo-alternativ för oss frilufsare, vilket är rätt underligt. Varför ska det år 2010 inte kunna finnas en apparat som kombinerar stryk- och vädertålighet med hygglig skärm, vettig kamera, GPS- och kompass-chip och kompetenta funktioner? För fem år sedan hade det kanske kännts som en utopi, men nu finns det ju drösvis med telefoner som har flera, men inte alla av de egenskaperna.

Fast det var OT förstås, för att gå lite On Topic igen så är jag nog egentligen mest avis - det verkar vara en kalasbra tjänst om det nu går att förlagra åtminstone mindre delar av kartmaterialet under kortare tider.

Per
 
Det är nästan bedrägeri att framställa iPhone som det enda alternativet med gps-kapacitet på den här nivån. Söken och i skolen finna!
Nu får du allt lägga av. Det är dags att du tänker efter innan du postar. Soltek postar i egenskap av säljare för:
http://www.soltek.se/
Soltek "annonserar" här för en iPhone-applikationen men han har även "annonserat" att det kommer en mjukvara för Symbian. Det är inget ställningstagande för GPS i iPhone vs Android vs Symbian vs WM vs Garmin vs Magellan eller något annat diskussionsinlägg så lägg ner.
 
Om nu Soltek som säljare för produkten är aktivt i forumet kanske de/han kunde svara lite utförligare på frågorna om lagring av kartdata ofline, lixom som kompensation för överträdelsen av forumreglerna..?
 
Tyvärr finns det väl överhuvudtaget inget perfekt alternativ, eller ens ett någorlunda bra allt-i-allo-alternativ för oss frilufsare, vilket är rätt underligt. Varför ska det år 2010 inte kunna finnas en apparat som kombinerar stryk- och vädertålighet med hygglig skärm, vettig kamera, GPS- och kompass-chip och kompetenta funktioner? För fem år sedan hade det kanske kännts som en utopi, men nu finns det ju drösvis med telefoner som har flera, men inte alla av de egenskaperna.

Fast det var OT förstås, för att gå lite On Topic igen så är jag nog egentligen mest avis - det verkar vara en kalasbra tjänst om det nu går att förlagra åtminstone mindre delar av kartmaterialet under kortare tider.

Per

De frågorna har jag också ställt mig. I praktiken så tycker jag dock det oftast inte är något jätteproblem; på längre turer har varken vädertålighet eller batteritid så stor betydelse eftersom man ändå inte har täckning MEN med förbättrad GPS-funktionalitet så förändrar det ju saken något. Än så länge så tycker jag dock inte telefonen kan ersätta min 60csx på längre turer, fördelen med telefonen är att den har jag alltid med mig till vardags och det är inte sällan jag är ute och kör och kommer på att jag vill köra ut och fota eller nåt och då är det väldigt smidigt med karta i telefonen.

Som rätt frekvent utförsåkare glädjer jag mig dock åt några roliga iPhone-appar som t ex

Mammut med lutningsmätare, höjdmätare, kompass, lavinchecklista, tips och bulletiner,

Swiss snow med pistkartor, webkameror och uppdaterad info över alla Schweiziska skidorter,

iTrailMap3D som ritar upp 3D-kartor över en rad olika skidorter som man kan snurra och zooma i. Med GPS´en ritas spår där man åkt (i 3D) som man sen kan ladda upp och spara på en server.

SwissPeaks, som med hjälp av kameran, kompassen och GPS´en namnger de toppar man riktar kameran mot.

REI Snow Report med skidortsinfo för en rad orter. (dock dålig uppdatering för de svenska)


När det gäller lantmäteriets kartor är jag dock fortfarande lite konfunderad och har inte kommit på hur jag ska lagra dem. Jag får ta och kontakta supporten. Att kunna lagra kartorna i appen känner jag som något närmast nödvändigt och kan man inte det på ett smidigt sätt så är den inte värd pengarna.
 
[...]
När det gäller lantmäteriets kartor är jag dock fortfarande lite konfunderad och har inte kommit på hur jag ska lagra dem. Jag får ta och kontakta supporten. Att kunna lagra kartorna i appen känner jag som något närmast nödvändigt och kan man inte det på ett smidigt sätt så är den inte värd pengarna.
Soltek: "Titta i hjälpfilerna till Programmet, där finns beskrivet hur det fungerar."
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
JohnWedin Lantmäteriets kartor till Gaia GPS Navigering 3
tango Hur enkklast flytta gpx från Garmin gen 6 till skridskonätet? Navigering 3
Lars H Hur få GPS-spår från InReach till dator? Navigering 4
SEHLBERG Karta till Garmin GPS. Navigering 0
Materialaren Offline-kartor för fjällbruk till Apple Watch? Navigering 3
Elvah Kmz till gpx-konvertering Navigering 6
Theoakstone Kartor till Garmin Legend hcx Navigering 0
Swedak wgs84 till csv Navigering 30
MarkusF Ladda ner karta till Garmin GPS Navigering 15
Robban3000 Alpha 100 ladda karta till sdkort Navigering 1
Dan B Köpa begagnad karta till Garmin Navigering 4
eloserik Batterilucka till Gpsmap 64 serien. Navigering 9
Totteman Elektronik som komplement till karta Navigering 12
graylingman Karta till Garmin 64 st? Navigering 5
museo12 Bättre kartor till Garmin Fenix 5 plus? Navigering 6
fson Typa om TOPO v5 PRO till Forerunner 945? Navigering 9
L.A. gpx till kml? Navigering 5
Joakim.e Alternativ till BaseCamp Navigering 2
Nordiska Motorcyklister Fysisk karta till digital - Överföra Navigering 11
Richard69 Kartor till Galileoapp för android? Navigering 5
bosseiskogen Program till lantmäteriets kartor Navigering 6
Uffevbg Terrängkartan till Garmin nuvi 500 Navigering 5
salvion Tillbehör till Garmin eTrex Touch 25/35? Navigering 6
The Crow Vad används en clinometer till? Navigering 25
BengtS Hur använda Garmin 64st när uppkopplad med USB-kabel till dator? Navigering 9
avsl_22-07-26 Säkerhet till fjälls - val av GPS, Inreach, PLB, nödsändare Navigering 35
thureb Flytta gamla kartor till ny hårddisk i Mapsource Navigering 3
johanssonol Fäste för Garmin GPSMAP 64st till snöskoter Navigering 3
kindla Kan man importera den nu öppna Topo-kartan till macen? Navigering 5
Askel Norsk motsvarighet till Lantmäteriet? Navigering 4
Jorden runt GPS kopplad till Google Earth i datorn Navigering 9
Joakim.e Friluftskartam PRO från CD till GPS? Navigering 8
Josiaab Har 157olika Koordinater som jag vill föra över från dator till gps Navigering 2
Tstevg11 Gps app till iphone Navigering 14
andy69 GPS till Hund...? Navigering 1
rJohansson Lägga till rutter Etrex 30 Navigering 4
vm368879 Displayskydd till Oregon pekskärm / GPSMAP 64s Navigering 2
Långgång Hjälp med kartmaterial till iPhone/iPad Navigering 11
UnderEnTarp Kartmapp till Terrängkartan/Gröna Kartan! Navigering 16
freij.j Gratis kartor till garmin Navigering 10
awerner Egna kartor till Garmin Navigering 13
Jorden runt Bluetooth GPS till dator Navigering 6
grodanbolle Kartor till android? Navigering 2
Grönt är skönt Göra .jnx av geotaggad tiff till hackad Garmin Navigering 0
niklaz Någon som har GPS-spår för Kungsleden? (till STF) Navigering 18
Brus-Nilsson Bättre baskarta till Garmi Montana Navigering 1
freij.j mest detaljerad gratiskarta till android ? Navigering 11
Unnah Byta till ett nytt Garmin Navigering 77
Davva2 Karta över Estland till Garmin Navigering 11
xidor RT90 doc till Garmin Astro Navigering 5

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...